Batum'da Yapılacak 10 Şey

1) Batum’un farklı mimari dokusunu keşfedin

Batum turizme kapılarını açtıkça şehrin yüzü de değişmeye başlamış. Eski binaları yenilenmiş, yeni yapılan binaların da farklı ve dikkat çekici olmasına gayret edilmiş. Şehrin birçok yerine anıtsal yapılar inşa edilmiş. Batum’daki vaktinizin bir bölümünü mimari özelliklerini incelemek için ayırmalısınız. Alfabe Kulesi, Cha Cha Kulesi, Radisson Blu Hotel, Adalet Sarayı, Ters Beyaz Saray, şehrin her yerinde karşınıza çıkacak olan heykeller, parklar, bahçeler, göletler ve havuzlar. Gerisini siz düşünün...

2) Yemek kültürünü öğrenin
Gürcü mutfağı bize çok uzak bir mutfak değil. Peynirli Karadeniz pidemizin Gürcü versiyonu khachapuri, mantının iri şekli khinkali, mısır ekmeği mchadi, dana şiş mtsvadi, hamsi tava hamsa ve tatlı sucuk churchkela benzer yemeklerden sadece birkaçı... Özellikle Acar usulü olan Khachapuri bizim peynirli ve üstü yumurtalı olan pidemizin birebir aynısı. Khachapuri yemek için gidilmesi gereken adres Porto Franco adlı restoran. Gürcülerin geleneğinde A’dan Z’ye donatılmış sofralara ziyafet şöleni anlamına gelen “supra” deniliyor. Her supra’nın “tamada” adı verilen bir lideri oluyor. Tamada ölülerin, ülkenin ve sağlığın adına yemek boyunca herkesi kadeh kaldırmaya davet ediyor. Sahilde iskele üzerinde kurulmuş olan restoran San Remo, lezzetli bir supra ve gün batımı manzarası için ideal. Deniz ürünleri yemek için ise adres Gold Fish. Şarap soslu midyeleri bir harika...

3) Botanik bahçesinde uzun uzun yürüyün
Batum Botanik Bahçesi, dünyanın en fazla çeşit bitkisinin bulunduğu parklardan bir tanesi. Müthiş bir bitki örtüsüne sahip. Dünyanın her yerinden ağaçları, çiçekleri görebileceğiniz, bol bol oksijen depolayabileceğiniz ve belli dönemde de önemli bir kuşların göç rotası üzerinde olduğundan kuş gözlemi yapabileceğiniz bir park.

4) Kırsal yaşamı deneyimleyin
Yemyeşil dağlar, otantik küçük şirin köyler, kemer köprüler, şelaleler Batum’a yalnızca yarım saat uzaklıkta. Doğu Karadeniz bölgemizin bir uzantısı şeklinde. İnsanların konuşmalarını duymasanız kendiniz Türkiye’de hissedebilirsiniz. Makhuntseti Nehri üzerinde bulunan aynı adlı şelale ve kemer köprünün güzelliği büyüleyici...

5) Gürcü şaraplarını tadın
Gürcistan, şarabın ana vatanı olarak kabul ediliyor. Uygun iklimi sebebiyle 500’e yakın üzüm cinsi yetiştirilebiliyormuş. Şarap yapım sürecinde Gürcülerin kendilerine özgü yöntemleri bulunuyor. Kilden yapılan kapları ağzına kadar kaynamış şarapla doldurulup toprağa gömüp yıllandırılıyorlar. Kantsi denilen hayvan boynuzlarını da bardak olarak kullanıp içiyorlar. Beni en çok şaşırtan havaalanında pasaport memurunun 1 şişe şarap hediye ederek hoşgeldiniz demesi oldu. Çok başarılı bir pazarlama yöntemi! Gürcü şaraplarını tadabileceğiniz birçok şarap tadım evi bulunuyor Batum civarında. Bunlardan biri Hillary Clinton’ın da ziyaret ettiği Adjarian Wine House. Hem şarap yapımları hakkında bilgi alabilir hem tadım yapabilir hem de lezzetli yemeklerinden yiyebilirsiniz.

6) Sahilde gün batımında yürüyün
Batum sahil şeridi halkın kullanımına en elverişli şekilde tasarlanmış. Tam 7 km’lik yürüyüş yolu üzerinde parklar, bahçeler, göller, sanat eserleri, voleybol sahaları, restoran ve kafeler bulunuyor. Belli bir ücret karşılığında kiralanabilen Batumi Velo adlı bisikletlerle de sahil keyfi yapabilirsiniz. Batum’un gün batımı bir harika olduğu için sahilde bir banka oturup hayallere dalıp güneşi batırabilirsiniz.

7) Kültür-sanat etkinliklerini takip edin
Batum, müze yönünden iyi alternatifler sunan bir şehir. Arkeoloji müzesi, sanat müzesi, Nobel kardeşler müzesi gibi müzelerin yanında sanat galerileri de bulunuyor. Şehirde her yıl düzenli olarak festivaller düzenleniyor. Opera salonu ve müzik salonlarında sürekli konserler ve gösteriler düzenleniyor. Gitmeden önce bu tür aktiveler için bilet olup olmadığını kontrol edin.

8) Gürcü dansını izleyin
Acarların folkloru oldukça etkileyici bir dans türü. Batum’da mutlaka fırsatını bulup bir dans gösterisini izleyin. Dansçıların estetik hareketleri, birbirleriyle olan uyumuna hayran olacaksınız. Özellikle de toplu bir şekilde yapıldığında büyülenebilirsiniz. Bu arada hemen hemen bütün Gürcüler folklor biliyorlar.

9) Gece hayatı
Gece hayatından hoşlananlar için de Batum alternatifi bol bir şehir. Eğer şans oyunlarından hoşlanıyorsanız adım başı karşınıza çıkan otellerden birindeki kumarhanelerde şansınız deneyebilirsiniz. Şehrin en popüler mekânları; Hilton ve Radisson otellerinin teras barları.

10) Karadeniz’de yüzün

Batum yağmuru bol bir şehir olsa da ılıman bir iklime sahip. Deniz sezonu Mayıs ortası açılıyor ve Ekim’e kadar devam ediyor. Bu sebeple bölgenin yazlık şehri durumunda. Kumlu plajlar arayanlar hayal kırıklığına uğrayabilir çünkü Batum sahilleri çakıl taşı ile kaplı. Ajara bölgesinde denize girilebilen toplam kıyı şeridi 21 km uzunluğunda!

Davetlisi olarak gittiğimiz Ajara Turizm Departmanı’na ve Gezimanya’ya teşekkürler…

Gürhan Kara

Tadında Seyahat adlı ülke, şehir, otel ve restoran inceleme blogu'nun kurucusu ve yazarı