Çift Taraflı Başkent: Lefkoşa

11. yüzyıldan beri Kıbrıs’a başkentlik yapan Lefkoşa’nın en büyük özelliği, dünya üzerinde Yeşil Hat diye adlandırılan sınırla ikiye bölünmüş tek başkent olmasıdır. Hem Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin, hem de Kıbrıs Rum Kesimi'nin başkenti olan şehir, adanın en kalabalık kenti ve en önemli kültür, sanayi, ticaret ve ulaşım merkezidir. Kentin kuzeyinde Türkler, güneyinde Rumlar, ara bölgede ise Birleşmiş Milletler Barış Gücü bulunmaktadır.

Mesarya Ovasının orta kısmında yer alan Lefkoşa’yı çevreleyen kale duvarları 16. yy.’da Venedikliler tarafından inşa edilmiştir. Daire şeklinde olan kale duvarlarının uzunluğu yaklaşık 5 kilometredir. Bu surların üzerinde, her biri birer kale sayılabilecek 11 burç ve toplam 3 kapı yer alır.

Lefkoşa’da görülecek yerler; Girne Kapısı, St. Sophia Katedrali, Selimiye Cami, Bedesten ve Venedik Sütunu'dur.

Günümüzde turizm bürosu olarak hizmet veren Girne kapısı (Porta del Provveditore) surların kuzey kısmında yer almaktadır. Buradaki taş tabletler Venedik dönemi, Osmanlı dönemi ve İngiliz koloni dönemine dayanan zengin tarihini anlatır.

1208 – 1326 yılları arasında yapılan St. Sophia Katedrali, Osmanlı döneminde orijinal hali korunarak camiye çevrilmiş bir yapıdır. Zeminin altında bazı şövalyelerin, rahiplerin günümüze kadar korunmuş mezar taşları bulunmaktadır.

Hagia Sophia adlı bir Bizans kilisesinden dönüştürülmüş olan Selimiye Cami, Kıbrıs'ın en büyük ve görkemli ibadethanelerindendir. Gotik mimariye sahip yapı zamanında Luzinyan krallarının taç giyme törenlerine ev sahipliği yapmaktaymış.

Selimiye Camii yakınlarındaki St. Sophia Katedrali’ne benzeyen mimarisi ile Bedesten (Kapalı çarşı) görülmeye değer. İngiliz sömürge döneminde St. Nikolas Kilisesi olarak hizmet veren yapı Gotik girişi ile gelen turistleri büyülüyor.

Atatürk Meydanı’nda yer alan ve Dikilitaş olarak da adlandırılan Venedik Sütunu, 1550 senesinde Venedikliler tarafından dikilmiştir. Sütunun alt tarafında 6 İtalyan ailesinin armaları yer alır. Üzerindeki bakır küre ise sonradan eklenmiştir.

1982 yılında hizmete açılan Milli Mücadele Müzesi’nde ise 1955’ten günümüze kadar Kıbrıs Türk halkının vermiş olduğu milli mücadeleyi anlatan resimler, belgeler, silahlar sergilenmekte.

Barbarlık müzesinde 24 Aralık 1963’te Kıbrıslı Rumların Türk Silahlı Kuvvetleri baş doktoru Nihat İlhan’ın karısı, 3 çocuğu ve ev sahibinin katledildiği resimler sergilenmekte.

Kıbrıs’ın genelinde olduğu gibi Lefkoşa ve çevresinde de bisiklet turları oldukça popüler bir aktivitedir. Bisiklet turlarına katılarak Panagia Theodokou Kilisesi, Ay Philon Kilisesini ziyaret edebilir, Sipahi köyündeki Erken Hristiyanlık dönemine ait Ay Trais Bazilikasını gezebilirsiniz.