Gaziantep Yeme - İçme Rehberi

Gaziantep'e yaptığım 3. seyahatten sonra bu şehrin yemek kültürüne dair özel bir şeyler yazmak istedim çünkü ülkemizin bu güzide şehrinde son günlerde bu alanda önemli gelişmeler oluyor. O zaman gastronomi dalında Birleşmiş Milletler eğitim, bilim ve kültür örgütünün (UNESCO) "Yaratıcı Şehirler Ağı" listesine giren Gaziantep mutfağına göz atmaya ne dersiniz?

Birçok medeniyete ev sahipliği yapan ve İpek Yolu üzerinde bulunan Gaziantep, tarihi ve kültürel açıdan Türkiye'nin yükselen turizm değerleri arasında yer alıyor. Zenginliğiyle her zaman gurmelerin göz bebeği olmuş mutfağı ise Gaziantep'i bugün dünya arenasında temsil ediyor. Gaziantep Büyükşehir Belediyesi'nin girişimleri ile başlatılan çalışma kapsamında Gaziantep artık gastronomi dalında UNESCO'nun "Yaratıcı şehirler Ağı" listesinde bulunuyor.

Yüzyıllar boyu çeşitli medeniyetlere ev sahipliği yapmış olan Gaziantep'in mutfağı adeta bir hazine. Gaziantep dendiğinde akla ilk olarak kebap ve baklava geliyor ancak akla gelmeyenler şaşkınlık uyandırıyor. Elmanın da kebabı olur mu demeyin. 32 çeşit kebabı bulunan yaratıcı Gaziantep mutfağında o da yerini alıyor. 250'den fazla çeşit yemeğin çıktığı mutfakta 26 çeşit köfte, 27 çeşit pilav, 15 çeşit dolma, 26 çeşit etli yemek, 15 çeşit turşu ve 22 çeşit helva tadılabiliyor. Gaziantep mutfağında yoğurtlu yemeklerin de hatırı sayılır bir yeri var. Çağla aşı, sahte yuvarlama, çiğdem aşı, elma aşı ve keme ilk akla gelen yoğurtlu yemekler...

Gaziantep mutfağının yaratıcılığının itici güçlerinden biri de çarşıları... Bunların başında gelen Tarihi Elmacı Pazarı; baharat, kuruyemiş, biber, salça, dolmalık patlıcan, biber, cevizli sucuk, muska, acı-tatlı birçok ürünü ile bir çeşni cenneti olarak biliniyor. Çeşit çeşit bakır ürünlerinin bulunduğu, adı üstünde Bakırcılar Çarşısı da daha lezzetli yemekler pişirmek için uğraması gereken yerlerden biri olarak karşımıza çıkıyor.

Hem bakırcıları hem de baharatçıları bir arada bulabilieceğiniz eski bir bedesten olan Zincirli Bedesten ise turistik, renkli bir han. Gaziantep'e özgü dokuma işlerinin de bulunabildiği otantik bir çarşı oaln Zincirli Bedesten'in içinde 73 dükkan bulunuyor.

UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı

Yaratıcı Şehirler Ağı (Creative Cities Network), 2004 yılında UNESCO yürütme kurulu toplantısında alınan kararla dünyanın farklı ülkelerinden 116 şehrin katılımıyla kurulmuş; sosyal, ekonomik ve kültürel kalkınmalarına katkı sağlamak amacıyla ağa üye olan şehirler, yerel yaratıcılık, tanıtım ve görünürlüklerini arttırmayı amaçlıyor. Programa katılım; el sanatları ve halk sanatı, dizayn, sinema, gastronomi, edebiyat, müzik ve görsel sanatlar alanlarında gerçekleştiriliyor.

2015 Aralık ayından itibaren gastronomi alanında bu listeye giren şehirlerden biri de Gaziantep oldu.

KATMER

Katmer, Anadolu'nun birçok yerinde börek gibi tuzlu iç ile yapılan bir çeşit börek, Ege'de tahinli gibi çeşitleri de vardır. Gaziantep'te ise antep kaymak ve fıstık ile yapılan muhteşem bir yiyecektir. Günün herhangi bir saati yemeyi tercih edebilirsiniz ancak bizim için katmer Gaziantep'te kahvaltı demek...

BEYRAN

Antep'teki ilk günümüzde önünden geçtiğimiz ufak tefek dükkanlarda "beyran vardır" yazısı gözümüze çarpmıştı. İnternette ufak bir araştırma yapıyoruz ve Beyran'ın Antep'e özgü ve sadece sabah çok erken saatte yenilebilen etli bir çeşit çorba olduğunu öğreniyoruz. Demir bir tabak içerisinde; dibinde pilav, üzerinde iyice ufalanmış kuzu gerdanı ve bu etin suyu, salçalı sos ile servis ediliyor. Söylenenlere göre inanılmaz acıymış.

KEBAP Kebap diyince Adana, Urfa ilk akla gelen şehirlerden ama Antep'in kebapları da hiç yabana atılır cinsten değil. Eğer bir tur şirketi ile Gaziantep'e geldiyseniz size muhtemelen en ünlü restoran olan İmam Çağdaş'ın kapısında indireceklerdir otobüsten. İlk Antep seyahatimizden once biz de bu popüler mekana gitmeye niyetlenmiştik ama ilk denememizde kalitesiz servis anlayışı ve gelen misafirlere sadece para odaklı baktıkları için biz tek kalemde sildik bu mekanı defterimizden. Tercih tabi ki sizin.

NOHUT DÜRÜM

Antep sokaklarında yürürken karşınıza el arabasıyla geçen amcalar çıkabilir, arabalarında nohutçu yazar. İlk gördüğümde ne olduğunu anlayamadığım bu şey aslında Antep'in fast fooduymuş. Vedat Milör bir programında nohut dürüm yedi ve bizim kafamızda ampül yandı, ilk fırsatta denemeliydik.

TATLI

Antep diyince ilk once baklava gelir ama buradaki tek tatlı seçeneğiniz baklava değil hatta illa şurada baklava yiyin denebiliecek bir durum söz konusu değil. Çünkü 2 dükkandan birinin baklavacı olduğu bir çarşısı var ve bütün baklavacıların ürünleri gayet güzel. Hediyelik almak isterseniz hepsinden alabilirsiniz. Benim için Antep'te tatlı demek kadayıf demektir, hele kömürde pişmiş ise oh ne ala...

KAHVEHANE KÜLTÜRÜ

Tarihi Kır Kahvesi, Gaziantep Kalesi'nin hemen altında bulunuyor. Avrupa Birliği ve GAP idaresinin desteği ile Gaziantep Büyükşehir Belediyesi tarafından restore edilmiş.

Ufak bir bahçe içerisindeki bina Antep taşlarından inşa edilmiş, renkli camları ve ahşap pencereleri ile çok şirin bir mekan. Kahvenin tam ortasında bir odun sobası mekanı ısıtmak için bekliyor. Minik masalar, ahşap sandalyeler...

Menengiç kahvesi denemeye değer, gerçi benim dışımda kimse beğenmedi ama özellikle sütlü olanı beğendim. Çiğ antep fıstığının kahve gibi kavrulmasından oluşan macun kıvamında bir maddenin süt ile kaynatılmasıyla hazırlanıyor. Menengiç tercih etmeyenler için ise Dibek kahvesi bulunuyor ve gerçek dibekte öğütülen kahve ile yapılıyor. Buraya mutlaka uğramanızı öneririz.

Tahmis Kahvesi

Gaziantep deyince aka gelen ilk yerlerden biri de Tahmis Kahvesi, rivayete gore 1640 yılından beri açıkmış. Antep'e ilk gelişimde duymuş ama gidememiştim, 2013 yılındaki ikinci ziyaretimde gitme şansım oldu. Ortam görsel olarak müthiş: heryer ahşap kaplı, büyük avizeler, arkada çalan otantik bir müzik... Yöreye ait olan Menengiç kahvesi ikram edilen en önemli ürünleri ayrıca nargile de mevcut. Bizim şansımıza olsa gerek, içeri girdikten bir 5 dakika kadar sonra ellerinde enstürmanarıyla bir grup müzisyen içeri girdi, yaklaşık yarım saatlik mini bir konser verip gittiler.

Gaziantep gezisiyle ilgili daha detaylı bilgi almak için linke tıklayabilirsiniz: http://hayatgezinceguzell.blogspot.com.tr/2016/01/gaziantep.html

#Evdekal alanında göster
Kapalı
Gülçin Kaymak Sağkol

Her fırsatta gezmek için fırsat kollayan, her yeri merak eden bendeniz gezip gördüğüm yerleri sizlerle paylaşmak için yazıyıyorum. Detaylı bilgileri bloğumda bulabilirsiniz...