Gaziantep Alışveriş Rehberi

Gaziantepticaret ve üretim konusunda oldukça zengin bir kent. Şehirde gezerken hissedilen en büyük duygu üretimin, tarımın ve ticaretin hala oldukça belirgin şekilde devam ediyor olması. Şehrin kalkınması ve kültürlerin devamının sağlanmasındaki bence en önemli etken; işte bu küçük esnafın hala bir şeyler üretiyor olması meselesi. Yani bizim yeni yeni önemini kavramaya başladığımız COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLER.

Antep Baklavası, Antep Fıstığı, Gaziantep Bakır El İşlemeciliği, Gaziantep Sedef El İşlemeciliği ve son olarak da başvurusu yapılan ve tescillenecek olan Gaziantep Kutnu Kumaş Dokumacılığı şehrin en büyük Coğrafi Markaları.

Bunların yanında marka tescilleri henüz alınmamış ama oldukça rağbet gören bir çok ürün bulunmakta. Şehirdeki tarihi birçok han ve çarşıyı gezerken gözünüze ve damağınıza hitap edecek bir bir sürü şeyle karşılaşacaksınız. Bunca renkli ürün ve bunca cezbedici yiyeceğin içinde mutlaka Gaziantep Alışveriş Rotası'nda görülmesi ve alınması gereken ürünleri sizler için derledim.

GAZİANTEP KUTNU KUMAŞI

Bu kumaşa kumaş deyip geçmeyin lütfen. Bu kadim şehirde geçmişi ta 16. yüzyıla dayanan, sadece  el tezgahlarında dokunabilen ipekli çok nadide bir kumaş türüdür KUTNU. Selçuklu’dan beridir alımlı giyinmek isteyen tüm zenginlerin hatta Padişahların ve Sultanların bile hayallerini süsleyen kumaştır. İçinde hiç bir sentetik madde bulunmadığı için en çok rağbet gören kumaşlardan biriymiş. İpek ve pamuk bir arada dokunarak örülü yormuş. Tarihi bir değere sahip olan bu kumaş günümüzde yalnızca Gaziantep'te dokunmaktadır. Kullanmadan önce 2-3 kere soğuk suda yıkanması gerekiyormuş çünkü dokuma esnasında ipliğin sert kalıp kopmaması için; kayısı ağacı reçinesi kullanılarak mezeklenirmiş. (İpeğin sertleştirmesi işlemi). Bu özel rengarenk kumaşı alıp, hikayesini dinleyeceğiniz, atkısını çözgüsünü göreceğiniz tarihi yer KUTNUCU KÜBBÜŞAH. Bakırcılar Çarşısı'nın girişinde gayet gösterişsiz gibi duran bu dükkanın içinde saraylar ve masallar var. Kumaşları korkmadan elleyin lütfen ipeğin masumiyetini, renklerin gösterişli dansını, ve uzayıp giden çizgilerin geçmişten getirdiği hikayeleri hissedin.

GAZİANTEP BAKIR EL İŞLEMECİLİĞİ

Anadolu’da halkın kullanmayı en çok tercih ettiği ürün bakır eşyalardır. Birçok yöre de yapılan bakır işlemeciliğinin aksine Gaziantep bakır ürünlerinin en belirgin özelliği tek parçadan (yekpare olarak) üretilmesidir. Yani lehim ve kaynak gibi birleştirici hiç bir işlem uygulanmamaktadır. Bu bakır ürünlerde genel olarak kullanılan 41 ana motif görülmektedir. Bölgeye ait en güzel örnekleri görüp satın alabileceğiniz yer Gaziantep kültür yolu üzerinde bulunan BAKIRCILAR ÇARŞISI'DIR. Burada el emeği ve göz nuru ile üretilmiş yüzlerce çeşit ürün sizi bekliyor. Sahandan, cezveye, tepsiden fincana üzerinde 400 yıllık bir geleneği ve tarihi barındıran bu ürünlerden hem kendiniz hem de dostlarınız için satın alabilirsiniz.

GAZİANTEP SEDEF EL İŞLEMECİLİĞİ

Gaziantep bölgesine ait olan Coğrafi İşaret Tescili yaptırılan en önemli el sanatlarımızdan birisi de Sedefİşlemeciliği'dir. Türk-İslam sanatında çok değerli ve gözde olan bu ürünler; bazı deniz hayvanlarının kabuğunda bulunan maddeden işlenmektedir. İşlenen bu sedefler ahşap ürün üzerine açılan oyuk ve çukurların içine sedef malzeme yerleştirilerek hazırlanmaktadır.

Özellikle Selçuklular döneminde yaygınlaştığı düşünülen bu sanat, Osmanlı’nın 17. ve 18. yüzyıllarında doruğa ulaşmıştır. Sedef İşlemeciliği; saray süslemeleri, cami süslemeleri ve özellikle süs eşyalarında yoğun olarak kullanılmıştır. Gaziantep şehrine Suriye’den geldiği düşünülen Sedef İşlemeciliği'nin tam olarak hangi bölgede ve nasıl başladığı bilinmemekteymiş.

Gaziantep'e özgü olan bu sedefler Fırat Nehri'nde yetişen bir çeşit tatlı su midyesinden elde edilmekteymiş. Gaziantep sedefçiliğinin en önemli özelliği ise Telkari Sanatı ile beraber işlenmesidir. İncinin kız kardeşi olarak da bilinen bu narin ve gösterişli ürünler her keseye ve zevke hitap ediyor.

Kendiniz ve sevdikleriniz için alacağınız bu çok değerli el işlemesi ürünler, maddi değerden çok manevi bir haz yaratacaktır.

GAZİANTEP YEMENİSİ

Gaziantep’te tarihi 600 yıla dayanan ve babadan oğula geçerek günümüze kadar ulaşan diğer bir meslek de Yemenicilik. Yemeni dediysek aklınıza başörtü olanı gelmesin sakın. Bu ayağa giyilen deriden yapılmış olanı. Bizim genelde çarık olarak bildiğimiz bu ayakkabılar yöreye özgü renklerde ve şekillerde her yaşa uygun olarak elde dikilerek üretiliyor. Gaziantep’in bu konudaki en meşhur ustası ise gazete ve reklamlara konu olan YEMENİCİ HAYRİ USTA.

Truva filminde Brad Pitt’in giydiği çizmeden tutun da Harry Potter ve 300 Spartalı 2 filmi de dahil tüm Yemeniler meşhur Yemenici Hayri Usta tarafından yapılmış. Yemeninin en büyük özelliği ise yapımında 5 ayrı hayvanın derisinin kullanılmasıymış. Alt tabanında manda veya sığır derisi, yüz kısmı keçi derisi, iç astarı koyun derisi, iç taban kısmı sığır veya keçi derisi, kenarı oğlak (sızı) derisinden yapılırmış. Tüm dikişleri elde yapılan bu papuçlar yemenici dükkanlarının önünde rengarenk ipe asılı dizili duruyor. Özellikle çoçuklara alınabilecek olan bu yemenilerin kullanımı ayak sağlığı için son derece faydalı. Hiçbir şekilde  koku ve mantar yapmayan bu yemeniler özellikle ayaklarında bu tip sorunlar yaşayanlar tarafından sıklıkla tercih edilmekteymiş.

Şehrin diğer lezzetleri olan Fıstık, Pestil, Kuru Sebze ve Biber Salçası ve Menengiç Kahvesi gibi ihtiyaçlarınız için şehirdeki gurme marketleri tercih edebilirsiniz. Benim aldığım tüm ürünler oldukça lezzetli ve güzeldi. Kendilerini ziyaret ederseniz eğer ikram ettikleri Zahter Çayını tatmayı unutmayın sakın. Bir de Cevizle ikram edilen acı biber salçası dillere destan diyebilirim. Yanınızda götüremeyeceğiniz şeyleri internetten kolaylıkla sipariş verebilirsiniz.

DAHACOKGEZSEK

Kafanızda uçuşan tatil planlarına kendinizi kaptırıp, Seyehat hazırlığındaysanız  eğer; sayfamız tam size göre…Çok geziyoruz ama yetmiyor, sürekli daha çok gezmek istiyoruz diyebilmek için; rota be