Güllerin Şehri Şiraz

Yezd’den gece saat 23.00 otobüsü ile Şiraz’a gitmek için bilet aldım. 6,5 saat sürecek yolculuk için 19.000 Tümen (13,25 TL) ödedim. Otobüsü beklerken Kaşgay Türk boylarından olduğunu söyleyen Reza ile tanıştım, az buçuk öz Türkçe ile anlaştık. Sağ olsun Persepolis Antik Kenti'ne(Taht-ı Jamsid) arabası ile götürmek için yarın beni arayacağını, dönüşte de şehri gezdireceğini söyleyince mutlu oldum.

Öğlen 14.30 gibi buluşmak için sözleştik. Sabahın ilk ışıklarında şehre vardım. Terminalden taksi ile 10.000 Tümen’e (6,90 TL) merkezi nokta Vekil Pazarı’na geldim. Sabahın erken saatleri olduğu için Vekil Camii kapalıydı, Vekil Pazarı etrafında kahvaltı edecek yer aradım. Klasik kahvaltı İranda omlet ve çay, hayatımda hiç bu kadar kısa zamanda her gün yumurta yememiştim : ) Kahvaltı için 5.000 Tümen (3,45 TL) ödedim. Kahvaltıdan sonra sabah yürüyüşümü Şüheda Caddesi'ndeki Kerim Han Kalesi etrafında dolaşarak yaptım. Kalenin caddeye bakan ön burçlarından biri eğik, yapımı sırasında eğik olunca tekrar yıkıp yapmamışlar. Kale şehrin merkezinde olmasına rağmen etrafının güzel çevre düzenlemesi fevkalade yapılmış. Kaleyi ve müzesini ziyaret 15.000 Tümen (10,35 TL). Şiraz’a geldiğinizde burayı es geçmemenizi öneririm. Kaleden ayrıldıktan sonra bir dolmuş taksiye binerek 4.000 Tümen (2,75 TL) karşılığında Eram Garden (İrem Bağları)'a vardım.

İrem Bağı’na girmek için 40.000 Tümen (27,50 TL) karşılığında bilet aldım. Bahçeye girişte bizi karşılayan, 19. yüzyılda yapılmış saray, önünde büyük havuz, muhteşem renkteki lavantalar, muhteşem güller, yürüyüş yollarına döşenmiş servi ağaçları ve farklı türdeki bitkilerle muhteşem huzurlu bir yer. İran’ın en güzel güllerinin Şiraz’da hatta İrem Bağları’nda yetiştiği söylenmekte. Eram Garden’de 2 saatin nasıl geçtiğini anlamadım. Gerçekten huzur verici bir yer mutlaka ziyaret edilmeli. Buradan çıktıktan sonra tekrar Şüheda Meydanı'na gelerek Kerim Han Kale ile karşılıklı olan Pars Müzesi'ni görmeye gittim. Müzeye giriş 10.000 Tümen (6,85 TL). Nazar Bahçe'nin içinde bulunan müze, bahçesi harika bir bağ çeşitli çiçeklerle dekore edilmiş. İran’da en çok görmekten keyif aldığım bahçeler (bağlar) insana gerçekten huzur veriyor. Çiçeklerin ve farklı bitki türlerin arasında dolaşmak inanılmaz keyif verici. Müze küçük bir yer fakat tarihi açıdan yüksek değerde. Müzenin tam ortasında yüzyıllar öncesinden kalan çok büyük Kuran-ı Kerim ve Kerim Han’ın savaşlarında kullandığı kılıçları, miğferleri ve zırhları sergilenmektedir.

Pars Müzesi'nden sonra sabah kapalı olduğu için Bazar-ı Vekil’i görmeye gittim. İran’da tüm şehirlerde kapalıçarşılar aynı mimaride olmasına rağmen Şiraz’daki Bazar-ı Vekil (Vekil Pazarı) mimari açıdan en güzeli denmekte. Diğer şehirlerde gördüğüm kapalı çarşılardan daha modern olanı. Mutlaka ziyaret etmenizi öneririm. Kapalıçarşıyı ziyaret ettikten sonra hemen yanı başındaki Vekil Cami ve Hamamı görmeye gittim. Camide İran’da karşılaştığım diğer mescidler gibi kubbe ve giriş sütunlarında muntazam çini süslemeleri mevcut. Caminin yüzyıllar öncesinden kalan ahşap kapısı ilgi çekici. Kısa bir cami ziyaretinden sonra hemen yanı başındaki Hamam Müzesi'ni görmek istedim. Müzeye girişte 10.000 Tümen (6,85 TL) giriş ücreti veriliyor. Eski hamam müzeye dönüştürülmüş, eski kültürün hamam ve kına geceleri, dervişleri heykellerle anlatılmaya çalışılmış. Ziyaret etmenizi öneririm. Öğleden sonra Reza ile sözleştiğimiz için Şüheda Meydanı'na geçip beklemeye başladım. Ekim ayında pek 28 derece sıcak daha önce görmeye alışık olmadığım için piştim yahu : ) Neyse ki çok bekletmeden geldi Reza. Arabasıyla yolda giderken Türkçe şarkılar söyleye söyleye Persepolis Antik Şehri'ne (Taht-ı Jamsid) yolumuzu aldık.

Yolculuk 50 dakika kadar sürdü. Antik Kenti  2 saatte dolaşıp tekrar Şiraz’a döndük. Öğle yemeği yiyemediğimiz için şehre dönünce ilk işimiz karnımız acıktığı için aperatif bir şeylerle geçiştirdik. Caddesi üzerindeki Hafiziye (Hafız’ın Türbesi)  ziyarete gittik fakat içeride resmi törenler olduğu için kimseyi almadılar. Dışarıdan törenleri izlemekle yetindik. Hafız Şirazi, İran’ın en ünlü şairi. Kuran-ı Kerim’i ezberlediği için "Hafız" memleketi "Şiraz" olduğu için de Hafız Şirazi denmekteymiş. Türbeden ayrıldıktan sonra günün yorgunluğunu atmak için Vekil Bazaar’ın içinde bahçeli otantik bir çay haneye gittik. İran’ın en tanınmış şarkıcısı Şeceryan’ın buğulu sesinden şarkıları dinleyerek çaylarımızı içtik sohbet eşliğinde. Günümüzün sona geldiğim için Şah-e Çerag Türbesi'ni ziyaret edemedim. Gece Rezalarda konaklayıp sabah uyanıp kahvaltı ettiğim gibi terminale geldim. Saat 11.00 otobüsü ile 60.000 Tümen (41,35 TL) tutarında biletimi alarak 16 saatlik bir yolculukla Tebriz’e gitmek için otobüsüme yerleştim. Ülkeyi Tebriz’den gezmeye başlayıp tekrar Tebriz’de bitireceğim. Artık İran gezimin sonlarına geldim. Bugün ülkede geçirdiğim 8. Gün. Muhteşem mimariler, farklı kültür, tatlı anılar, yeni arkadaşlıklar ile bu güzel ülkeden ayrılacağım. Ülkede hiçbir olumsuzluk yaşamadım, ama her zaman söylediğim gibi tedbiri de elden bırakmadım. Bu ülkeyi tanımanızı gerçekten isterim, dışarıdan anlatıldığı gibi kesinlikle değil.

Persepolis, Eram Garden (İrem Bağları), Kerim Han Kalesi, Vekil Cami ve Hamamı, Bazar-ı Vekil, Pars Müzesi, Hafiziye (Hafızın Kabri), Sadi'nin Türbesi, Şah-e Çerag Türbesi ; Şiraz’a yolunuz düştüğünde görülecek değerli ve tarihi yerleridir.

Şiraz; Zağnos Dağları'nın çevrelediği düz bir şehir. Şiraz köklü geçmişinde ise Zend Hanedanlığı'nın kuruluşundan yıkılışına kadar başkentlik etmiş bir şehir. Güneye en yakın şehirlerinden olduğu için diğer şehirlere göre sıcaklık daha fazla hissedilmektedir. Şehir düz bir yapıya sahip ve ulaşım her yere kolaylıkla var. Şüheda Meydanı'nda otobüs durakları bulunmaktadır. Kerim Han Kalesi ile Pars Müzesi arasında turizm acentesine uğrayıp şehrin haritasını ücretsiz alabilirsiniz. Vekil Bazaar'dan muhteşem ipek kumaşlar, hurma, baharatlar ve birçok çeşit hediyelik alabilirsiniz. Tekrar bu güzel ülkeye ve şehre tekrar gelmek dileğiyle...

Diğer gezi yazılarım için www.gezgininayakizleri.com’u ziyaret edebilirsiniz.

Gezi dolu günleriniz olsun...

Cüneyt Durhan

1978 Tekirdağ ikametliyim.. Gezmeyi ve seyahat edip , yeni yerler keşfetmeyi seviyorum..