HATTUŞAŞ - TARİH İÇİNDE BİR ZAMAN YOLCULUĞU YAZILIKAYA

59006 May 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar02 May 20175900 Yorum

Bir zaman yolculuğuna çıkarak, MÖ 17. ila 13. yüzyıllara kadar uzanmaya ve “Bin Tanrılı” bir kentin, Fırtına, Güneş, Dağ Tanrılarının öykülerini dinlemeye ne dersiniz...

Çorum

Tarih boyunca birçok önemli uygarlığın beşiği, tarih kokan Anadolu’muzda yer alan çok önemli bir merkeze doğru yol alıyoruz. Bugün rotamızda Anadolu’da ilk örgütlü devlet yapısını oluşturan Hititler ve bu uygarlığa ev sahipliği yapan, Anadolu kültür geleneğini devam ettiren bir kentimiz, Anadolu’nun kalbinde yer alan Çorum var.

Çorum-1

Hitit İmparatorluğu'nun Tunç Çağı dönemindeki ilk başkenti, Anadolu’da yüzyıllar boyu çok önemli bir merkez olmuş, Haitilerin kenti, 1986 dan beri UNESCO Dünya Miras Listesi’nde yer alan, Mısır Uygarlığı kadar eski ve zengin bir uygarlık Hattuşa (Boğazköy) - Hitit Başkenti (Çorum) ve çevresindeki çok önemli antik kentleri gezeceğiz.

Çorum-2

Sabah erken bir uçakla Ankara'ya, oradan da karayoluyla, ilkbaharın ilk habercileri badem ağaçlarının mis gibi kokan çiçekleri arasından, Çorum ilimiz yakınındaki ilk durağımız Yazılıkaya’ya doğru ilerliyoruz. (Çorum’da havaalanı yok ama Ankara’dan daha yakın illerdeki havaalanlarını uçarak da ulaşabilirsiniz, Samsun’dan 176 Km. Merzifon’dan 66 Km. Ankara’dan sadece 242 kilometre.)

YAZILIKAYA

Çorum-3

Bahar çiçekleri, çok güzel bir yere geldiğimizi müjdelercesine karşıladı bizi, Hattuşaş antik kentinin çok yakınındaki Yazılıkaya. Gerçekten de birkaç adım sonra kendimizi müthiş bir doğal, açık hava müzesinin içinde buluyoruz. Hattuşaş’ın, bilinen Hitit kaya anıtlarının en büyüğü, en etkileyici ve kutsal mekânı Yazılıkaya, Hitit Tanrı ve Tanrıçalarına adanmış. Yüksek kayalar arasında saklanmış, kentin en önemli ve en görkemli Açık Hava Tapınağı.

Çorum-4

Doğal kayalar üzerine resmedilen 90’dan fazla Hitit Tanrı ve Tanrıçaları'nın kıyafetleri, törenleri, kısaca tüm yaşamları ile hayvan ve hayal ürünü yaratıklar kaya yüzeyine rölyeflerle işlenmiş olan çok önemli eserleri kapsayan Yazılıkaya açık hava doğal tapınağı günümüze kadar ulaşmış. Ancak Tanrı ve tanrıça kabartmaları ve çoğunun yanına hiyeroglif ile yazılmış olan isimleri oldukça net görünse de dış mekân ve hava şartları nedeniyle biraz aşınmış, kimi ise okunamaz durumda.

Çorum-5

Tapınak, “Büyük Galeri - A odası” ve “Küçük Galeri - B Odası” olarak Hitit mimari özelliklerini yansıtan iki kaya odadan oluşmakta.

A Odası - Büyük Galeri, yeni yıl festivalleri veya tahta çıkış törenleri için düzenlenmiş ve 63 Tanrı figürü kabartması içermekte.
B Odası olarak adlandırılan ve Tuthaliya'nın ölümünden sonra bir mozole veya ona adanmış bir abide olarak düzenlendiği düşünülen Küçük Galeride ise, kanatlı ve aslan kafalı iki mitolojik figür, Tuthaliya'nın iki kabartması, 12 Tanrı ile Yeraltı Kılıç Tanrısı kabartmalarını hayranlıkla izliyorum.

Çorum-6

Suriye’deki Hammurabi dönemine ait bir mektupta, Hititçe “HATTUŞA” olarak adı geçen Boğazköy’ü gezmek üzere Yazılıkaya’dan ayrılıyoruz.

Kızılırmak’ın suladığı topraklarda, çok geniş bir alana yayılan kentte yapılan kazılarda 5 kültür katı ortaya çıkmış. Bu katlarda Hatti, Asur, Hitit, Frig, Galat, Roma ve Bizans dönemlerinden bulunan kalıntılar bulunmuş (Aşağı ve Yukarı Kent, Büyük Kale ve Yazılıkaya)