KALKÜTA VE KENTİN KARINCALARI RİKŞALAR

826630 Kas 2011Gezi Notu
NURHAN YILMAZNURHAN YILMAZGold Yazar30 Kas 201182660 Yorum

İstanbul’dan 5 saat 45 dakikalık uçuş sonrası Delhi’ye ulaştık. Oradan valizlerimizi alarak 3 saat bekleme sonrası Delhi’den Kalküta’ya kalkan uçağa bindik.

Delhi ile Kalküta arası yaklaşık 2 saat sürüyor. Kalküta Havaalanı’ndan bizi anlaştığımız yerel acentanın ayarladığı şoför aldı. Havaalanı’ndan özel araç ile şehir merkezindeki The Corporate Hotel’e geldik. Otele varışımız saat sabah 9’du. 2 saat istirahat sonrası saat 11:00’de yerel rehberimiz bizi otelden aldı ve tura başladık.

Batı Bengal eyaletinin başkenti olan Kalkuta, aynı zamanda Hindistan’ın eski başkenti. 1911’e kadar Hindistan’a başkentlik yapmış. Şu an Hindistan’ın, Delhi ve Bombay’dan sonra 3. büyük metropolüdür.

1686 yılında bir İngiliz tüccar Hintli bir kadınla evlenerek Hoogly nehri kıyısındaki 3 köye (Sultanai, Govindpur ve Kalikuta’ya) yerleşmiş. İngiliz sömürüsüne karşı olan yerliler, direnmeye başlamışlar. Gece baskınları düzenleyerek İngilizleri öldürmüşler. Ancak 1757 senesinde İngilizler Kalkuta’yı geri alıp, Wiliams kalesini kurmuşlar ve Kalkuta’yı Hindistan’ın başkenti yapmışlar.

Ancak 1911’den sonra direniş hareketleri başlamış. Bu nedenle de İngilizler başkenti Delhi’ye taşımışlar.

Kalkuta, bağımsızlık savaşının merkezi olmuş ve göçler yaşanmış. 1971’de Pakistan ile Hindistan arasındaki gerginlikle birlikte yeni bir göç dalgası oluşmuş. Kalküta’da son nüfus sayımı 2001’de yapılmış. Şu an tahmin edilen merkez nüfusu 5,5 milyon kişi, ancak Kaltüta geneli olarak nüfusu 16 milyon civarında. Batı Bengal eyaletinin nüfusu ise, 80 milyon civarında. İşsizlik, su baskınları ve yaşanan açlık kente göçü azaltmış.

Nüfusun %82’si Hindu, %11-12’si ise müslüman. Batı Bengal eyaleti genelinde ise %73 Hindu, %21 Müslüman nüfus vardır. Müslümanların en yoğun olduğu bölge Kalkuta ile Bagdogra arasında kalan bölgedir.

Kolkata şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri SSI Serviced Apartment, Neeranand Regency - A Pure Vegetarian Boutique Hotel, Mirchi Bite Service Apartment. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Hotel Housez43, Monorama Guest House gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz The Kei Inn, Next Generation Guesthouse, Hotel Thames International tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Kolkata aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Şehirde hava kirliliği had safhada. Bunun en önemli etkeni ise araba egzosları. Trafik tam bir keşmekeş. Pencereyi açtığınız gibi arabanın içi korna sesleri ile inliyor. En önemli ulaşım araçları; camsız, eski, kırık dökük otobüsler, yine sağı solu dökülen tramvaylar, sarı eski model taksiler ve rikşalar. Taksiler hep “Tata” marka.

Kolkata

Bir de motorla çalışan Rikşalar var. Bunlara ise motorikşa deniliyor. Bunlar genel olarak yeşil ve sarı renkteler. Şehirde 100.000’in üzerinde Rikşa varmış.

Hindistan’da ilk Rikşa 1980’de Himalayalar’daki Simla’da ortaya çıkmış. Simla, o dönemde İngilizlerin yazlık yaylasıymış. Aynı senelerde Rikşa’lar Singapur’da da görülmüş. 1900’lü senelerde Kalküta’ya gelmiş. O dönem rikşaları sadece Çinli göçmenler yük taşımak için kullanıyormuş. Rikşa sürücülerine ise Rikşawallah deniliyormuş. Motorikşalar “kentin karıncaları” olarak anılıyor. Günde rikşalar ile taşınan kişi sayısı ise 1 milyon civarında.

Kolkata-1

Rikşaların bir kısmı bisikletle, bir kısmı motorla, bir kısmı ise insan gücüyle çekiliyor.
Bir de 32 km.lik metro hattı var. Metro da hiçbir şekilde fotoğraf çekemiyorsunuz.

Sokaklar çok pis ve bakımsız. Her köşebaşında öbek öbek çöp ve inşaat atıkları ile karşılaşmak mümkün. Derme çatma dükkânlar, eczaneler, sokak berberleri, şehrin siluetini oluşturuyor.

Kolkata-2

Gelir dağılımı çok dengesiz. Evsiz çok sayıda insan var. Kaldırımlara battaniye atıp, evleri olarak buraları mesken tutmuşlar. Rehberimiz Kalküta’da sokakta yaşayan kişi sayısının evde kalanlardan çok daha fazla olduğunu söylüyor.
Kalküta'da, ulaşım açısından kolay ve yemekleri harika The Lalit Great Eastern Kolkata ve Taj Bengal gibi konforlu otellerde konaklayabilirsiniz.

Kolkata-3

Kolkata şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Yarım Gün Kolkata Şehir Turu (38.88 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.