Konya Tropikal Kelebek Bahçesi

Toplamda 7600 metrekarelik bir alanda kurulu olan Konya Tropikal Kelebek Bahçesi, Konya’ya gitmişken mutlaka uğramanız gereken yerlerden biri demeyeceğim. Çünkü burası başlı başına Konya’ya gitmek için bir sebep.

Söz konusu alanın 3500 metrekarelik bir bölümü gezi alanı olarak adlandırılıyor ve ziyaret edilebiliyor. Bahçe, yaklaşık 1600 metrekarelik bir alanda 15 tür kelebeğe doğal yaşama alanı sunuyor.

Bunun yanı sıra 98 farklı türe ait neredeyse 20 bin adet bitki bahçe sınırları içinde bulunuyor. Bu bitkilerin etrafında uçuşan kelebekler, bakmaya ve tabii ki fotoğraflamaya doyamayacağınız bir görüntü oluşturuyor.

Avrupa’nın en büyük kelebek uçuş alanına sahip olan Konya Tropikal Kelebek Bahçesi için özetle “doğanın bin bir rengini sunan, rengarenk bir cennet” diyebiliriz.

Nitekim daha bahçeden içeriye adımınızı atar atmaz aklınıza şu sorular gelecek: Doğada kaç tane renk var? Bu renkleri saymak mümkün mü? Hele o rengarenk kelebekleri gördüğünüzde zihninizdeki bu sorular daha da canlanacak. Onların zarif kanatlarını, mükemmel desenlerini gördükçe insanoğlunun sıradanlığını keşfedecek, doğada gizemini koruyan binlerce canlıya imreneceksiniz.

Konya Tropikal Kelebek Bahçesi’nin belki de en önemli özelliği burada yaşayan kelebeklere olabildiğince doğal bir ortam sunması. Bu yüzden bahçenin içi tropikal kelebeklerinin ihtiyacı doğrultusunda 28 derece sıcaklıkta tutuluyor ve yüzde 80 neme sahip bir alan oluşturuluyor.

Bizim ziyaretimiz sırasında Konya’da hava -5 derecelerdeyken, bahçenin için yaklaşık 30 dereceydi. Adı üstünde burası tropikal bir bahçe. O nedenle eğer kış aylarında ziyaret ediyorsanız mutlaka kazağınızın altına bir de tişört giyin ki içeride bunalmayın.

Binanın içi kadar dışı da enteresan. Tepeden bakıldığında bina da kelebek şeklinde. Giriş yaptığınız ve ilk dolaşacağınız alan ise kelebeğin büyük kanadı. Binanın etrafı tamamen cam kaplı. Işığı geçiren ve birbirinden farklı boyutta 1700 adet cam bulunuyor. Bunun nedeni ise içerideki kelebeklerin gün ışığı ile hareket etmesi.

Bahçe içinde size doğa rehberleri ve biyologlar eşlik ediyor. Bu sayede gördüğünüz kelebekler ve bitkiler hakkında detaylı bilgi alabiliyorsunuz. Biz de Konya Tropikal Kelebek Bahçesi’ndeki turumuz boyunca bize eşlik eden Fatma Hanım sayesinde birbirinden ilginç bilgi edindik.

Bir kere kelebek canlısını yeniden tanıdık diyebiliriz. Böcekler sınıfının pulkanatlılar takımına ait kelebekler, üç çift ayağa, iki çift de kanata sahipmiş mesela. Bir başka ilginç bilgi de ayaklarından tat almaları.

Bahçede kelebeklerle ilgili bunlara benzer daha çok bilgi öğreneceksiniz. Hepsini ayrıntılı ayrıntılı anlatmak istemem ama şunu söylemeden de geçemeyeceğim: İşin uzmanı değilsek, kelebekler bir gün yaşar diye biliriz pek çoğumuz. Halbuki bu tamamen bir yanılgı. Dünyadaki hiçbir kelebek bir gün yaşamazmış. Bizim yıllardır gerçek bildiğimiz bu hikâye ise mayıs sineği denilen bir canlı türünden geliyormuş. Mayıs sineği fizyolojik olarak kelebeklere çok benzediği için onun ömrünün bir gün olması kelebeklerin de ömrünün bir gün olduğunun düşünülmesine yol açmış. Halbuki kelebekler türüne bağlı olarak bir hafta ile bir yıl arasında yaşarlarmış. Bahçede yaşayan kelebeklerden en kısa ömürlüsü 2 ila 4 hafta arasında yaşıyormuş. Paper Kite ismiyle bilinen kelebek 60 güne kadar, Clipper ismiyle anılan kelebek ise 105 güne yaşayabiliyormuş.

Leopard Lacewing, Paper Kite, Great Mormon, Clipper, Cruiser, Common Rose, Autumn Leaf, Dark Blue Tiger, Orange Migrant, King Crow, Baykuş Kelbeği, Glasswinged, Common Archduke, Blue Morpho ve Atlas Güvesi olmak üzere toplam 15 türde kelebek bahçenin bu doğala en yakın ortamında yaşıyor. Benim için etkileyici olan Glasswinged ve Blue Morpho türündeki kelebekleri görmek oldu. Gerçekten inanılmaz zariflerdi.

Atlas Güvesi ise büyüklüğü ile şaşırttı. Kanatlarını açtığı zaman genişliği 28 santimi bulanlar varmış.

Bahçede gezerken pupalardan halk dilinde bizim kullandığımız kozalardan çıkmayı bekleyen kelebekleri de görebiliyorsunuz. Aslında pupa ve koza aynı şey değilmiş. Pupaları gündüz kelebeklerinin tırtılları, kozaları ise gece kelebeklerinin tırtılları oluşturuyormuş. Bir diğer fark ise kozaların çevresinde ipek bir kılıf olması.

Bundan yaklaşık 4 sene önce Kosta Rika’da Monteverde Milli Parkı’nı ziyaretim sırasında bir kelebek bahçesine gitmiştim. Hayatımda ilk kez bir kelebeğin kozadan çıkışını orada görmüş ve çok etkilenmiştim.

Buraya pupalar çoğunlukla Kenya ve Filipinler’den getiriliyor. Gelen pupalar cam içinde bir alanda bir taraflarından demir bir çubuğa yapıştırılıyor. Çünkü doğal ortamlarında da pupalar kendilerini ağaç dallarına sabitliyorlarmış.

Pupalardan yeni çıkan kelebekler öncelikle gerilmiş tülbent gibi bir yere geçip orada sabit bir şekilde duruyorlar. Burada öylece durmalarının sebebi kanatlarını kurutmak. Çünkü pupadan çıkan kelebeklerin kanatları ıslak oluyor. Ama uçabilmeleri için kanatlarının kuruması gerekiyor. Kanatlarının kuruması için yaklaşık bir saate ihtiyaç duyuyor.

Konya Tropikal Kelebek Bahçesi’nin kelebek uçuş alanını gezdikten sonra yapay bir mağaradan geçerek binanın küçük kelebek kanadı tarafına geçiyorsunuz.

Burada ise yine tropikal alanlardan getirilmiş orkide çeşitlerini ve içlerinde rengarenk papağanların da bulunduğu birtakım tropikal kuşları görebiliyorsunuz.

Hemen ardından ise bir Kelebek Müzesi sizi karşılıyor. Burada kelebeklerin yaşam döngüsü, davranışları, sınıflandırılması gibi pek çok konuda bilgi alabilirsiniz.

Bahçenin son durağı ise Böcek Köyü. Burası da meraklılarına ilginç bilgiler veren bir bölüm. Beş ayrı bölümden oluşuyor ve her bir bölüm, bilgilendirdiği böcek takımının yumurtasının oldukça büyük versiyonu şeklinde tasarlanmış. Bu yumurtaların içine girip söz konusu böceklerle ilgili bilgi alıyorsunuz. Zar kanatlılar, peygamberdevesi, kınkanatlılar, yusufçuklar ve kızböcekleri, hayalet böcekleri bilgi alabileceğiniz böcek grupları.

Bu güzel turun sonunda güne dair bir hatıra edinmek istiyorsanız mutlaka çıkıştaki hediyelik eşya dükkanına uğrayın derim. Burada bahçede gördüğünüz kelebekler ve böceklerle ilgili çok çeşitli ürünler satılıyor.

İçerisinde gerçek kelebeklerin bulunduğu tablolar, reçine masa üstü süsleri, anahtarlıklar bunlardan sadece birkaçı.

Tur sırasında yorulanlar ve dahası bu harika yerden ayrılmak istemeyenler ise kafeterya bölümünde bir kahve molası verebilir.