Muğla'nın Cennet Köşesi: Bodrum

Muğla ilimizin batısında yer alan Bodrum, dünyaca bilinen en popüler tatil bölgelerimizden biri. Doğa tutkunları, tarih ve arkeoloji meraklıları için cennetten bir köşe Bodrum.

Bodrum'un Arkeolojik Alanları

Bodrum merkezinde mutlaka görülmesi gereken en önemli yer tabii ki Bodrum Kalesi ve Sualtı Arkeoloji Müzesi’dir.

Bodrum Kalesi

Bodrum Kalesi antik Halikarnassos şehri üzerine kurulmuş. Kral Mausolos’un sarayı ve tapınaklar 1308 Büyük Anadolu depreminde oldukça hasar görmüş ve yıkılmış. 15. yy.’da Hospitaller Şövalyeleri (Rodos Şövalyeleri) Halikarnassos’u istila ettiklerinde, buraya çok güçlü bir kale inşa etmişler. Kalenin tamamlanması 100 yıl sürmüş. Mausolos’un sarayı ve tüm yerleşim kale duvarları altında kalmış. Şövalyeler kalenin yapımında depremde yıkılan saray taşlarını ve dünyanın yedinci harikası olarak gösterilen Kral Mousolos’un mozolesinin mermerlerini kullanmışlar.

Kale inşaatının uzun sürmesi Papa’yı harekete geçirmiş ve inşaatta çalışanlara Endülijans dağıtmış. Endülijans, cennete giriş belgesi, Papa’nın verdiği af belgesi veya kilisenin cennetten toprak satması anlamına geliyor.

Kanuni Sultan Süleyman, 1522 Rodos Seferi sırasında şövalyelerden Rodos’la beraber Halikarnassos şehrini de almış. Bir dönem Osmanlı kalesi olarak kullanılmış. Cumhuriyet döneminde hapishane olarak kullanılan kale, 1960’tan sonra ise Sualtı Arkeoloji Müzesi olarak hizmet vermeye başlamış.

Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesi

Türkiye’de tek, dünyada ise ikinci sırada gösterilen çok özel müzelerden birisidir. Kalenin tüm kuleleri Bodrum Müzesinin sergileme alanı olmuş. Kalenin atmosferini bozmamak kaydıyla yeni galeriler eklenmiş. Doğu Roma Batığı, Cam batığı, Uluburun batığı, Karya Prensesi Ada salonları görülmeye değer. M.Ö. 14 – 12. yy’a ait pek çok eser, amforalar, antik çağda kullanılan cam objeler, çanak çömlek, mühürler (Uluburun batığından çıkarılan Mısır kraliçesi Nefertiti’ye ait altın mühür, müzenin en önemli parçalarından biri) gibi çok özel buluntuları görebilirsiniz.

Antik dönemde dünyanın yedi harikasından biri olan Kral Mausolos’un mezarından ne yazık ki fazla bir şey kalmamış. Kralın ölümünden sonra eşi tarafından yaptırılan bu anıt mezarın taşları, kabartmaları kale inşaatında kullanılmış. Kalan parçalar ise ne yazık ki İngiltere’deki müzelerde sergilenmekte. Anıttan kalan tek parça kabartma da bu müzede görülebilir.

M.Ö. 350 yılında Kral Mausolos döneminde yaptırılan Antik Tiyatro 10 bin kişiyi alabilecek kapasitede. Bodrum – Turgutreis yolu üzerinde görebileceğiniz bu antik tiyatro yaz boyunca pek çok konser, tiyatro ve kültürel faaliyetlere ev sahipliği yapıyor.

Antik Şehir Duvarları

Yine M.Ö. 350’li yıllarda Kral Mausolos zamanında yapılmış olan 8 km uzunluğundaki Antik Şehir Duvarları ise Bodrum’un tarihine ışık tutan önemli kalıntılardan. Duvarların çok önemli 2 kapısı varmış. Bunlardan biri Milas kapısı, diğeri ise Myndos kapısı. Milas kapısı tahrip olmuş, ancak Myndos kapısı halen ayakta. Myndos Kapısı, Büyük İskender’in Asya seferi sırasında büyük çatışmalara sahne olmuş.

Zeki Müren Müzesi

Bodrum’da görülmeye değer diğer bir yer ise Zeki Müren Müzesi. Ünlü ses sanatçımız Zeki Müren bir Bodrum sevdalısıydı. Hayatının son yıllarını burada geçirdi. Bodrum’da yaşadığı ev 2000 yılında müze olarak hizmet vermeye başladı. Müzenin bahçesinde Zeki Müren’in dev bir heykeli bulunuyor. Evin içinde ise sanatçının tüm kişisel eşyaları, ödülleri, sahne kostümleri sergilenmekte.

Arkeoloji ve müze gezilerinin yanı sıra Bodrum’da Kumbahçe ve Paşatarlası sahillerinde denize girebilirsiniz.

Alışveriş Cenneti Bodrum

Alışveriş konusunda ise bir cennet Bodrum. Ne ararsanız var.

Ama Bodrum’a has en özel eşya dana derisinden yapılan ve palamut suyunda bekletilen el yapımı bodrum ayakkabı ve terlikleri. Ama günümüzde fabrikasyon terlik ve ayakkabıları el yapımı diye satıyorlar. Bir de Bodrum’a özgü süs kabağı lambalar. Çeşitli ebatlardaki süs kabakları çeşitli desenlerde delinip boncuklarla süslenmiş.

Bodrum'da Yapılabilecekler

Gece hayatı sevenlere de Bodrum çok fazla alternatif sunuyor. Sahil boyunca uzanan cafe ve barlarda günün ilk ışıklarına kadar eğlenebilirsiniz.

Sabah saatlerinde Bodrum sahillerinde kahvaltı yapmak da ayrı bir keyif.

Sahil boyunca pek çok tekne turu yapan firmalardan günlük tekne turları ile Bodrum’un muhteşem koylarını görmek ve billur sularında yüzmek Bodrum’un olmazsa olmazlarından. Vaktiniz kısıtlı değilse birkaç günlük mavi tur da çok keyifli olacaktır.

Bodrum’dan Datça’ya da feribotla geçmek, yeni bir coğrafya keşfetmek isteyenlerin tercih edebilecekleri bir seçenek. Feribot yolculuğu yaklaşık 2 saati buluyor ama keyifli bir yolculuk.

Ayrıca Kos, Kalimnos, Rodos, Simi gibi Yunan adalarına geçerek gezinizi daha da renklendirebilirsiniz.

Bu yazımda yalnızca Bodrum Merkez’den bahsettim. Ancak Bodrum bu kadarla da bitmiyor. Bitez, Göktürkbükü, Gümüşlük, Gündoğan, Ortakent (Yahşi), Turgutreis, Yalıkavak gibi birbirinden güzel koyları ile Bodrum cennetten bir köşe.

Halikarnas Balıkçısının dediği gibi “Akıllar hep Bodrum’da kalır ve sonraki yaz tekrardan kavuşulur”

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.