Pekin Yazlık Saray Gezisi

Bir gün önce tüm gün süren Cennet Tapınağı gezimden sonra açıkçası Yazlık Saray’ın haritadaki boyutlarını görünce endişelenmedim değil. 1 günde gezilebilir mi? Aslında her yerini sindire sindire gezmek isterseniz asla 1 gün yeterli değil. Ama genel hatlarını görmek için makul.

Yazlık Saray, Pekin’in kuzeybatısında ve merkeze yaklaşık 15 kilometre mesafede yer alıyor. Bu nedenle biz direkt taksi ile gidiyoruz. Tabii tekrar hatırlatmam gerekirse, gideceğiniz yerin adını ve adresini otel resepsiyonunda taksiye vermek üzere mutlaka yazdırmalısınız. Aksi takdirde anlaşmak çok zor. Mesela taksiye bindiniz ve “otel” diyeceksiniz ama hotel, otel, motel, hoootteeeel, hostel, sleeping falan diyorsunuz yok. Çünkü burada otel bambaşka bir kelime.

Ya da çay isteyeceksiniz diyelim, hatta bunun Çincesini de öğrendiniz. “Cai” gibi bir telaffuzu var yani bizim çay gibi. Ama “Cay, cai, caaai, caiii” diyerek farklı vurgularda söyleseniz de o çayı bir türlü anlatamıyorsunuz. Çünkü kelimelerin anlamı vurgular ile çok değişiyor. Sonra fotoğraftan bir bardak çay gösteriyorsunuz ve garson, gülerek “hehe caai” diyor ve gidiyor. İyi de ben saatlerdir bunu diyordum. Yani işin özü yanınızda bir kâğıt kalem bulunsun ve anlaşamadığınızda çizin. Bir omlet istemek için 5 dakika çizim yaptığımı biliyorum.

Gelelim Yazlık Saray’a… Saray ilk olarak 1750 senesinde inşa edilmiş. Burası dünyanın en büyük meydanı olan Tiananmen Meydanı’nın yaklaşık 7 katı büyüklüğünde bir alan üzerine kurulmuş. 290 hektarlık alan kaplar. Günümüzde Çin'in en iyi korunmuş ve en büyük imparatorluk bahçesidir.

Bu bahçenin yaklaşık dörtte üçünü Kunming Gölü kaplar. Kunming Gölü’nün ortasında küçük bir ada ve bu adaya bağlanan taştan köprü oldukça dikkat çekicidir. Köprünün uzunluğu 150 metre, genişliği 8 metredir. Köprünün üzerinde sağlı sollu çok sayıda aslan figürü yer alır.

Dileyenler Kunming Gölü’nde tekne turu yapabilirler. Gölde genel olarak 2 cins tekne var. Biri daha büyük gruplar için dragon şeklinde ve Çin mimarisini yansıtan çatıya sahip olan tekneler, diğeri ise daha klasik ve küçük olan tekneler.

Girdiğimiz gibi tekne turu yaparak Yazlık Saray’ın hemen önündeki iskeleye yanaşabilir oradan da saraya çıkabilirdik. Ancak biz bahçedeki diğer alanları da görmek için yürümeye karar verdik. Yazlık Saray’ın hemen arkasında ise yaklaşık 60 metre yüksekliğindeki Longevity Hill yani uzun ömür dağı yer alıyor. Burası Kunming Gölü, dağ ve saraylar olmak üzere üç bölüme ayrılır. Buradaki yapılar da aynı Yasak Şehir’de olduğu gibi kuzey-güney yönünde sıralanır.

Girişte bir şekerci gördük. Aynı cam üfleme sanatı yapar gibi üfleyerek bu şekerleri yapıyordu. Tabii görüntüsü güzel olsa da temizliği tartışılır.

Parkın girişinde oldukça büyük bronz bir öküz heykeli yer alıyor. Aslında bu heykele altın öküz de diyorlar. 1736-1795 arasında imparator Qianlong döneminde buraya yerleştirilen öküz heykelinin efsaneye göre su baskınlarını kontrol ettiğine inanılıyor.

Onun hemen yanında ise bir dikilitaş yer alıyor.

Gölü solumuza alıp yürümeye başlıyoruz. Burası oldukça kalabalık bir bölge. Karşımıza ilk olarak Yazlık sarayın bahçesinin 6 giriş kapısından en büyüğü olan Wenchang Ge yani Wenchang Kulesi çıkıyor. Bu kule ilk olarak 1750 senesinde yapılmış ama İngiliz ve Fransız kuvvetleri burayı yakınca İmparator Guangxu tarafından 18960 senesinde yeniden yaptırılmış.

Buralarda yer alan bazı galerilerde 3600 senelik Shang ve Zhou hanedanlarından ve de 1911 senesinde son bulan Qing hanedanlığına kadar pek çok döneme ait eserler sergileniyormuş.

Etraftaki bahçe düzenlemesi, köprüler, yapılar hepsi birbiri ile uyum içerisinde.

Buradan sonra ilk olarak 1750’lerde imparator Qianlong tarafından yaptırılan ve Qing hanedanlığı döneminde yardımseverlik ve uzun ömürlülük salonu adı verilen salona geliyoruz. Her yerde olduğu gibi burada da kırmızı renk ağırlıkta.

Ardından yine imparator Qianlong döneminde yaptırılmış olan Ziqi Donglai Chengguan (Mor Bulut Kapısı) kulesinden geçerek, zevklerin harmonisi bahçesine geliyoruz. Burayı görmenizi öneririm. Zamanında bu bahçeye gelip dinlenip huzur buluyorlarmış. Gerçekten çok dinlendirici bir yer. Bu yapay havuzda ise sayısız turuncu renkli balıklar var.

Ardından Yongshou Zhai adı verilen uzun yaşam odasını, Leshou Tang denilen mutluluk ve uzun yaşam salonunu görüyoruz. Bu salon özellikle imparatoriçe Cixi’nin yazlık sarayda kaldığı dönemde vaktinin çoğunu geçirdiği yermiş. Her yıl nisan ile ekim ayları arasında burada dinlenirmiş.

Buradaki salonlar çok büyük olmasa da lüks ve rahat bir yaşam alanı sunuyormuş. 1903 yılında Çin'de ilk elektrikli lamba da bu salonlarda kullanılmış.

Ardından ilginç hikâyesi olan bir taş görüyoruz. Bana çok enteresan görünmese de merak ediyorum ve yanına gidiyoruz. Mavi İris taşı olarak bilinen Qingzhi Xiu taşı Ming hanedanlığı döneminde Mi Wanzhong tarafından Pekin’in güneybatısında bulunur. Bir çeşit mantara benzeyen bu taşı bulan kişi Shaoyuan’daki evine güçlükle götürür. Ama sonra maddi darlığa düşer ve bu taşı Qing hanedanlığından imparator Qianlong bu bahçeye dekor olarak getirir. Şu an Çin bahçeleri içindeki en büyük taş dekormuş.

Sonunda Yazlık Saray’ın simgesi olarak kabul edilen Fo Xiangge kulesine gireceğimiz yere geldik.

Bir tepede yer alan Fo Xiangge kulesi 41 metre yüksekliğinde. Buradan Longevity Dağı’na bağlanan 728 metre uzunluğunda bir de koridor var. Bu koridor dünyanın en uzun klasik Çin koridoru olarak gösterilmektedir.

İlkbahar, yaz, sonbahar ve kış olmak üzere dört bölümden oluşan koridorun her bölümü arasında birer kulübe yer alır. Koridor boyunca ise 30 binin üzerinde klasik Çin resimleri bulunur.

En tepeye vardığımızda ise ulaştığımız kulenin içinde 1574 senesinde yapılmış olan 1000 elli Buddha heykeli Guanyin Bodhistttva’nın heykelini görüyoruz.

5 metre boyundaki bu bronz heykelin 4 farklı seviyede 3’er yüzü yani toplam 12 yüzü, 24 kolu var ve lotus çiçeği figürü üzerinde duruyor. Buraya gelen kişiler uzun ömür için dilekte bulunuyorlar.

Buradan manzara gerçekten harika!

Manzaraya bakınca döneminin güçlü imparatoriçesi Cixi’nin neden burayı seçtiği daha iyi anlaşılıyor. 19 yüzyıla girdikten sonra Çin'in son hanedanı Qing hanedanı döneminde bu imparatoriçe deniz kuvvetlerine ayrılmış olan bütçeyi kullanarak sarayın büyük bir bölümünü kendisi için inşa ettirmiş.

Manzarayı izleyip yeniden aşağıya doğru iniyoruz ve sonrasında Mermer Gemi’yi görüyoruz. Zamanında İmparatoriçe Cixi illa mermer gemi istiyorum diye tutturmuş. Batar demişler ama dinlememiş. 36 metre uzunluğundaki bu gemi yapıldığı gibi suya gömülünce çıkartıp kıyıya çekilip sabitlemişler.

Tüm gün yazlık sarayı dolaştıktan sonra gün batımına doğru Pekin’in merkezine geri dönüyoruz.

Pekin’de otel önerilerine gelecek olursak, şehrin lüks otellerinden Lee Garden Service Apartment şehrin tüm imkanlarına ve ulaşım ağlarına rahatça ulaşabileceğiniz bir konumda yer alıyor. Otel, Qianmen'e 1,5 km ve Tiananmen Meydanı ile Yasak Şehir'e en fazla 2,5 km uzaklıkta. Halihazırda Pekin’de konaklama fiyatları biraz pahalı olduğu için ekonomik bir alternatif arıyorsanız  Beijing Sihe Courtyard Hotel uygun bir seçenek olacaktır. Otel konum olarak, ünlü Wangfujing Caddesi'ne 10 dakikalık bir yürüme mesafesinde bulunuyor. Bu cadde Pekin’in en büyük alışveriş caddesi olarak birçok turistik mekana kolayca ulaşabileceğiniz bir güzergahta. Bu otele alternatif olarak da hemen hemen aynı konuma ve olanaklara sahip olan The HuLu Courtyard otelini de düşünebilirsiniz. Pekin’de ki diğer otel seçenekleri için isterseniz buradan booking.com’a girebilir ve rezervasyon yapabilirsiniz.

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur.1997 - 1999 İstanbul Üni