Rotamız Yasak Şehir: Pekin

Ming Handanlığı M.S. 1368-1644 yılları arasında Çin’de hükümdarlığını sürdürmüştür. Önce başkenti yerle bir etmişler ardından da Ming İmparatoru Yangle, şehri yeniden inşa ederek başkente Pekinadını vermiştir. 1402-1420 yılları arasındaki 18 yılda da yasak kent saraylarını inşa ettirmiştir. Pekin şehrinin dama tahtası gibi düzenlenmesi, Ming İmparatorlarının mirasıdır. Ming Hanedanları Çan kulesi, Davul Kule ve Cennet tapınağını 15. yy.’da inşa ettirmişler. Bundan başka pek çok tapınak ile Çin seddini onarma ve genişletilme işlemleri Ming Hanedanlığı dönemine rastlıyor.

Başlangıçta imparator ailesi ile halk iç içe yaşıyorlardı. Bu bölgeye halk çok rahat gelebiliyordu. Sonraki yıllarda halk ile imparatorluk arasında kopmalar yaşanmış, imparator ve ailesi halktan korkmaya başlamış. Bu yüzden kapılar kapatılmış. Kuzey tarafın girişinde (Shenwu kapısından) 500 yıllık ağaçlar mevcut. Daha sonraki bölümlerde ise hiç ağaç yok. İmparator ve ailesi yürürken kötü niyetli kişilerin ağaç arkasına saklanarak suikast yapabileceği düşüncesi ile tedirgin olmuşlar. Bu nedenle tüm ağaçları kaldırmışlar. Ayrıca halktan bazı kişilerin tünel açıp şehrin içine gelebilmelerini önlemek amacı ile zemin altındaki toprakları boşaltarak taş bloklar yerleştirmişler. Halkın bu şehre girmesi 1600’lü yıllarda tamamen yasaklanmış. Bu yüzden buraya YASAK ŞEHİR adı veriliyor.

Şehrin etrafı 4 km uzunluğundaki surlarla çevrili, surların yüksekliği 9 m. Dikdörtgen şeklinde kurulmuş bir şehir. Ana giriş kapılarında yükseklik 15 metreyi buluyor. 500 yıllık geçmişe sahip. 1420-1924 yılları arasında hüküm süren Çin imparatorluğunun yaşadığı bir iç şehir. 74 hektarlık bir alana kurulmuş. Yasak Şehir, 1600’lü yıllardan sonra yerli ve yabancıların ancak özel izinle girebildikleri bir yer haline gelmiş.

Yasak şehrin dikdörtgen şeklindeki yüksek duvarlarının hemen dışında yine çepeçevre 4 km’lik su kanalı bulunuyor. Kanalın genişliği 52 metre, su derinliği ise 6-7 metre civarında. Dikdörtgen şeklindeki bu duvarların 4 köşesinde kuleler mevcut. Kuzeyde ve güneyde 2 ana kapı ile 2 adet de güney köşelere yakın yan kapı bulunuyor. Bu kapılar şu şekilde; Kuzey kapı (Shenwu), güney kapı (Meridyen) veya Wumen güneydoğu kapısı (Xihua), güney batı kapısı (Dönghus). Yasak Kent 1949 yılında ziyarete açılmış. Her gün 8.30-17.00 arası gezilebiliyor. Giriş ücreti ise 40-60 Yuan civarında.

Yasak Kent 1368-1644 arası Ming, 1644-1911 arası Qing hanedanlığı döneminde 24 imparatorluğuna ev sahipliği yapmış. Yasak kent içinde muhteşem saray ve binaların, avlulu evlerin, imparatorluk bahçelerinin bulunduğu, 10 bin civarında oda ve salondan oluşmaktadır. Binaların hemen hepsinin çatı uçlarında en uçta bir hayvana binmiş bir Çinli arkasında 6-9 adet aslan, köpek, domuz gibi hayvan figürü, en arkada da çoğunlukla boynuzlu ejderha heykelcikleri bulunuyor.

Kuzey kapısından girerek geniş bir avluya geçiyoruz. Daha önce bahsettiğim gibi 500 yıllık ağaçlar var. Ağaç yalnız bu bölümde var.

Sonda imparatorluk barış binası, hemen onun yanında Sanat binası, Zevk ve Uzun Ömür binası mevcut.

Kunning kapısından geçerek Dünyevi Huzur Sarayı, Cennet Saflığı saraylarını görüyoruz. Burada binalar kırmızı (imparatorların gücünü simgeliyor), çatılar sarı (zenginliği simgeliyor). İmparatorun yürüdüğü yoldan güneye doğru ilerliyoruz. Yolun iki tarafı renkli mozaiklerle süslenmiş. Sarayların her biri ayrı ayrı gezilebiliyor. Ancak malesef bizim o kadar zamanımız yoktu.

Taykülek bahçesi çok güzel. Ülkenin çeşitli yerlerinden getirilmiş kayalarla yapılmış güzel bir kaya bahçesi. İmparator ülkenin dört bir yanından getirttiği kaya ve taşlarla yaptırmış burayı.

Daha sonra harem bölümünü geziyoruz. İmparatorun 70 cariyesi varmış. Her birinin ayrı odaları mevcut. Ayrıca ülkenin çeşitli yerlerinde 3 bin sevgilisi olduğu söyleniyor. Bu arada Yasak Kent’te hadım edilmiş 20 bin erkek hizmetkârın çalıştırıldığı söyleniyor. Son hanedan döneminde bu sayı 1.500’lere kadar gerilemiş. Yasak Kent’te imparatordan başka erkek bulunmuyormuş.

Dul İmparatoriçe Cixi’nin kullandığı sarayı da görüyoruz. Ayrıca avlularda çok büyük kazanlar var. Bunların içi su dolduruluyor. Yangın tehlikesine karşı kullanılıyormuş. Saray ahşap ağırlıklı olduğu için yangın büyük tehlike. Yine etrafta güç sembolü olan aslan heykelleri bulunuyor.

Şehrin tam ortasında uyum binaları var. Orta uyum binasında imparatorun 2 metre yükseklikteki tahtını görüyoruz. Bu bölgede 5 adet beyaz mermer köprü mevcut. Bu köprüler isimlerini Konfiçyus doktrinlerinden almış: Doğruluk – Zenginlik – Bağlılık – Akıllılık – Ölümsüzlük köprüleri. Bu köprülerden geçerek Meridyen kapısından Tianenmen meydanına çıkıyoruz. Yasak Kent’te yaşayan son imparator Pu-yi 1924’te burayı terketmek zorunda kalıyor. Tianmen meydanına çıkarken Mao’nun sırtının Yasak Kent’e dönük, meydanda ortadaki mozolede bulunan Dr. San Yen Sen’in portresine bakıyor (Anlamı imparatorluğu arkamda bırakıp, Çin Halk Cumhuriyeti kurucularından Dr. San Yen Sen’in izindeyim)

Meydana çıktıktan sonra güzel bir restoranda leziz Çin mutfağında örnekleri tadıyoruz.

Artık dönüş zamanı geldi. Havaalanına giderken, yol üzerinde 1 km2 lik Dashanzi Sanat bölgesi diye adlandırılan bir yere geldik. Burası; Doğu Almanlar tarafından 1950 yılında 640.000 m2 lik bir alanda gizli silah üretimi için inşa edilmiş bir alanmış.

2001’den sonra burası sanata hizmet eden bir bölge haline getirilmiş. 798 Art Zone adı verilen bu mekânda, sanat galerileri, kafeler, kitapçılar, giysi ve el işlerinin satıldığı dükkânlar var. Birçok devasa heykeller ve pek çok sanat eseri burada açıkhavada sergileniyor. Modern Çin sanatının sergilendiği güzel bir yer. Görülmeye değer. Cebimizdeki son Yuanları da harcayarak, Türkiye’ye dönüş için havaalanına gidiyoruz.

Pekin’de otel önerilerine gelecek olursak, şehrin lüks otellerinden Lee Garden Service Apartment şehrin tüm imkanlarına ve ulaşım ağlarına rahatça ulaşabileceğiniz bir konumda yer alıyor. Otel, Qianmen'e 1,5 km veTiananmen Meydanı ile Yasak Şehir'e en fazla 2,5 km uzaklıkta. Halihazırda Pekin’de konaklama fiyatları biraz pahalı olduğu için ekonomik bir alternatif arıyorsanız  Beijing Sihe Courtyard Hotel uygun bir seçenek olacaktır. Otel konum olarak, ünlü Wangfujing Caddesi'ne 10 dakikalık bir yürüme mesafesinde bulunuyor. Bu cadde Pekin’in en büyük alışveriş caddesi olarak birçok turistik mekana kolayca ulaşabileceğiniz bir güzergahta. Bu otele alternatif olarak da hemen hemen aynı konuma ve olanaklara sahip olan The HuLu Courtyard otelini de düşünebilirsiniz. Pekin’de ki diğer otel seçenekleri için isterseniz buradan booking.com’a girebilir ve rezervasyon yapabilirsiniz.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.