Saraybosna'da Ne Yenir?

Saraybosna mutfağı, hemen her konuda olduğu gibi Osmanlı izlerine belirgin biçimde yansıtmaktadır. Dolayısıyla Saraybosna seyahatiniz boyunca yemek konusunda sıkıntı çekmeyeceğinizi, hatta kendinizi evinizde gibi hissedebileceğinizi söyleyebilirim.

Saraybosna’nın en ünlü et yemeği Cevapi denilen ızgara köftedir. Biz birkaç mekanda Cevapi denedik ve bir tanesini fazlaca beğenip son 2 günümüzü sadece orada geçirdik diyebilirim. Eski Galatasaraylı futbolcu Tarik Hodzic'in mekanı "Galatasaray" Başçarşı'da Ramis Pastanesi'nin hemen yanında. 1 porsiyon cevapi 7 KM. Lezzet ve ortam güzel ama Tarık abinin muhabbeti daha güzel :)

Çarşı içindeki tüm restoranlarda Cevapi yiyebilirsiniz ama bizim favori mekanımız kesinlikle "Petica" fiyat aynı ama ortam ve lezzet mükemmel. Mutlaka öneririm. Fiyat olarak neredeyse bütün mekanlar aynı diyebilirim.

Petica'da köftenizi hem pide içinde soğanlı ve kaymaklı seçebileceğiniz gibi, sadece porsiyon olarak isteyip, soğan ve kaymağı ektra alabilirsiniz. Pide ise yanında ayrıca geliyor.

Hemen her malzemeden yapılan meşhur Boşnak börekleri de kesinlikle tatmadan geçilmemelidir. Börekçiler günün her saatinde çok kalabalık. Börekler yanında biraz sıvı kıvamlı bir yoğurt ile servis ediliyor.

Biz iki mekan denedik börek için ve bir tanesini size kesinlikle önereceğim. İlk durağımız "Bosna" börek fırında pişiyor, lezzetli ve ucuz, fotoğrafta gördüğünüz tabaktan 3 adet yedik toplam ve 2 bardak ayran ile beraber 8 KM ödedik.

İkinci durağımız ise"Sac" burada börekler farklı bir yöntemle kömürde pişiyor. Mangal gibi büyük bir tezgahın tabanı tamamen kömür ile dolu, üzerinde tepsileri otutturdukları bir demir halka ve bu halkanın üzerindeki tepsiyi üstten kapatan ve üzeri kömür ile dolu bir düzenek var. Böylece börek hem alttan hem de üssten kömür ateşinde pişiyor. Sonuç mükemmel...

Saraybosna'da kahve ve tatlı kültürü ise beni şaşırtacak kadar gelişmiş, her köşe başında bir kafe var ve sürekli kalabalık. İnsanlar markete alışverişe giderken bile bir mola verip kahve içiyorlar yanında da mutlaka bir porsiyon tatlı. Bosna'nın yerel tatlısının adı "Tufahija" şerbetli bir elmanın içi cevizle doldurulmuş ve üzerine tatlı krema ile servis ediliyor. Mükemmel diyemeyeceğim ama denemeye değer. Balkan ülkelerinde benim favorim her zaman "Trileçe" bütün dükkanlarda bulabilirsiniz, bizdekilerden daha lezzetli, bence denemelisiniz.

"Tufahija"

Trileçe

"Bosinian Coffee" diye sundukları kahve aslında Türk kahvesi ama özel bakır servislerde çok hoş bir sunumu var. Tüm kafelerde bulabilirsiniz ama benim bu konuda önereceğim mekan "Aksaraj" tam Sebil'in karşısındaki köşede, gündüzleri dışarıda da masaları var akşam saatlerinde içeride hoş bir müzik eşliğinde keyifli anlar geçirebilirsiniz.

Saraybosna'da alışveriş

En merkezi konum olarak Başçarşı'yı ele alırsak burada A'dan Z'ye satın alacağınız herşeyi bulabilirsiniz. Bakır cezveleri kahve takımları ve hediyelik eşyalar bolca var. Çok sayıda halı dükkanı da mevcut. Bunun dışında şekerci dükkanları hediyelik şekerlemeler satıyor. Ama benim ilgimi çeken ana konu yiyecekler... Marketlerden ya da bu tip şeyler satan dükkanlardan isli et ya da isli peynir alabilirsiniz. Ayrıca kasaplardan Cevapi alabilirsiniz. Ben gelirken Cevapi alıp geldiğimi itiraf edeyim :)

Gülçin Kaymak Sağkol

Her fırsatta gezmek için fırsat kollayan, her yeri merak eden bendeniz gezip gördüğüm yerleri sizlerle paylaşmak için yazıyıyorum. Detaylı bilgileri bloğumda bulabilirsiniz...