Tibet'in Sözlüye Kalkan Rahipleri, Lhasa

Tibet’in başkenti Lhasa’nın 2 kilometre kuzeyinde bulunan Sera Manastırı, şüphesiz ki  Tibet’in en şaşırtıcı manastırlarından biri. Uze Dağı üzerinde yer alan manastır, 1419 senesinde inşa edildiğinde etrafı yabani güller ile çevrili durumdaymış. Bu nedenle ismi yabani gül anlamına gelen “Sera”. Ancak halk arasında bilinen ismi Hail (Dolu) Manastırı. Rivayete göre manastır inşa edilirken çok şiddetli dolu fırtınaları yaşanmış.

Sera Manastırı, içerisinde yönetim binası, kolejler ve yatakhaneleri barındıran 28 dönüm arazi üzerine kurulmuş büyük bir kompleks. İçerisindeki en eski kolej ise 1419’a tarihlenen Me Zhacang.

Budist rahipler burada Budizm’in Gelukpa mezhebi konusunda eğitim alıyorlar. Asıl etkileyici olan aldıkları eğitimi pratikte uygulayış biçimleri. Her gün öğleden sonra yapılan ve “Monk debates” denilen dini tartışmalar izlemeye değer.

Keşişler tartışıyor

Ders bitiminde öğrenciler bir bahçede toplanıyorlar. İkili gruplar olarak ayrılıyorlar. Eğitmenlerinin işareti ile tartışma başlıyor. İkili gruplarda öğrencilerden biri bağdaş kurarak yerde oturuyor, diğeri ise ayakta duruyor. Ayaktaki öğrenci, yerde oturana elini şaklatarak derste işledikleri dini içerikli konulardan 1 soru soruyor. Yerde oturan ise sıra ile cevaplıyor. Eğer soruyu doğru cevaplarsa yer değiştiriyorlar ve oturan öğrenci ayağa kalkarak sorular sormaya başlıyor. Bordo kıyafetlerinin içindeki rahip adaylarının birbirlerine sorular sorarken yaptıkları hareketler oldukça ilginç, hele de soruyu doğru bilemez ise… Bu şekilde dersi pratik etmeleri yaklaşık 2 saat sürüyor.

Manastırda toplam 3.000 öğrenci eğitim görüyor. Ancak kompleks 5.500 Budist rahibin yaşamasına olanak verecek büyüklükte. 1959’dan önce çok daha kalabalık olan manastır, 1959’da Tibet’te çıkan ayaklanmalar sırasında yağmalanmış, yüzlerce rahip öldürülmüş. Bu olay sonrasında bir çok rahip Dalai Lama’nın peşinden Hindistan’a gitmiş. Dolayısı ile halen günümüzde tam kapasite olarak kullanılmıyor.

Kumdan yapılmış mandalalar

Manastırdaki en etkileyici eserlerden biri ise kumdan yapılmış Mandalalar. Manastırın girişinde ayrı bir bölümde, burada dini eğitim alan öğrencilere yaptırılmış kumdan mandalalar sergileniyor. Rahipler tarafından kutsanmış renkli kumlarla bir ressamın elinden çıkmışçasına işlenmiş olan Mandalalar sadece festivaller öncesinde yapılıyor.

Kumdan yapıldığı için, eserin yapımına en orta bölümden başlanarak köşelere doğru ilerleniyor. Çok sabır isteyen ve hata affetmeyen sanatsal bir çalışma. Ancak festival bitiminde bu eser rahipler tarafından bozularak, kutsanmış olan kumlar festivale katılan halka dağıtılıyor.

Dünyada hiçbir şey kalıcı değildir

Bu derece emek edilip aylarca üzerinde çalışılarak oluşturulan kumdan mandalanın saniye içinde bozulup dağıtılmasının iki önemli sebebi var. Bunlardan birincisi kutsanmış kumları halk ile paylaşmak, diğeri ise eğitim gören öğrencilere dünyada hiçbir şeyin kalıcı olmadığını kanıtlamak.

Geleneksel tibet stili ile dekore edilmiş odalarda konaklamak isterseniz, InterContinental Lhasa Paradise ve ya ekonomik fiyatı ile Tashitakge Hotel Lhasa otellerini tercih edebilirsiniz.