TİBET’İN EN KUTSAL YERİ: LHASA’DA POTALA SARAYI

Lhasa'nın bulunduğu vadiye 300 metre yukarıdan bakan 4 asırlık Potala Sarayı; barındırdığı eserler ve tarihi öneminden dolayı Lhasa'ya gelenlerin mutlaka gezmesi gereken yerlerden. 1000 odalı bu saray, 1645-1959 yılları arasında Tibet'te dinin başı olan Dalay Lama'lar tarafından kullanılmış. 1959 yılında son Dalay Lama, Çinlilerin baskısından yılıp ülkeden kaçınca boş kalmış ve sonra müzeye çevrilmiş.

Lhasa

Sarayda Tibet Budizmi’nin liderleri dört asır boyunca kesintisiz yaşadığı için çok sayıda dini eser bulunuyor. Dünya Mirası Listesi’ndeki bu devasa binada, Budistlerce tapılan çeşitli varlıklara ve insanlara adanmış 10 binden fazla tapınakçık (devasa bir oda ya da basit bir camekân olabilir) ve 200 binden fazla da Budizm ile ilgili heykel var. Bunları görmek için ise sadece 2 saatiniz var, çünkü bilet saat sınırlamalı olarak veriliyor. Üstelik sarayı gezmek için mutlaka rehber almanız gerekiyor, tek başınıza girmenize izin verilmiyor. Durun bitmedi devamı da var…

Lhasa-1

Lhasa bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Sarayı gezmek için o kadar çok istekli var ki (ee Çin'in nüfusu 1,3 milyar, % 1 gelmek istese hesabı siz yapın)  binanın zarar görmesini engellemek için ziyaretçi sayısını günde 2300 ile sınırlamak zorunda kalmışlar. Bir de giriş biletini korkunç pahalı hale getirmişler; tam 210 Türk Lirası. Üstelik Çinliler de aynı fiyatı ödüyor, yani maksat gelenleri caydırmak. Bu fiyatı başka yerde dünyada ödemezdim, ama Lhasa'ya gelmesi dert (malum izin belgesi almam uzun sürdü) gezmesi dert (rehber tutmadan şehirde hiçbir yeri gezmene izin vermiyorlar) bari bunu göreyim dedim. Ama cebim acıdı doğrusu.

Lhasa-2

Bunların üzerine sarayın içinde fotoğraf çekmek yasak. Sarayın içinin sade ama etkileyici olduğunu söyleyeyim, her ne kadar rehber devamlı bulunulan mekânla ilgili bir şeyler anlatsa da akılda kalmıyor. Zaten rehberin dediklerini tam hatırlayan kaç turist çıkar acaba? Sadece binanın heybeti ve vadideki konumu bile akıllara kazınması için yeter aslında.

Lhasa şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Lhasa Heaven Theme Inn, Lhasa Play Inn güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Fengma Feiyang Hostel, Tashitakge Hotel Lhasa, House Of Shambhala. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Lhasa Play Inn, The St. Regis Resort Lhasa, 7Days Inn Lhasa Jokhang Branch gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Free Heaven Inn, Heart Broken Outdoor Guest House, Lhasa Qicheng Inn tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Lhasa aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Binayı verilen zaman içinde gezip en üstteki bekleme terasına çıktığımda Lhasa'nın daha önce tam göremediğim esas yüzüyle karşılaştım. Lhasa şehrinin hükümet emriyle geliştirilen bölümleri tüm çıplaklıkları ve çirkinlikleriyle gözüküyor. Potala ile ne kadar tezatlar…

Lhasa-3

Belki de en iyisi şehri boşverip aşağıdaki Budist rahipler gibi sadece binanın detaylarına dalarak Potala'nın keyfini sürmek…

Lhasa-4

*** Başar Kurtbayram'ın diğer yazılarına www.simdigezelim.com'dan da ulaşabilirsiniz.

Başar Kurtbayram

Gezmeyi çok seviyorum. Bugüne kadar 130'dan fazla ülkede bulunma şansım oldu.Bana çok sorulan "nasıl oluyordu bu kadar çok geziyorsun?" sorusuna hemen cevap vereyim. Haberleşme sektöründe proje neredeyse oraya giderek tam on altı sene çalıştım. Böylece beş ülkede yaşadım, elliden fazla ülkede de çalışma şansını elde ettim. Ee gezmeyi de...