Kathmandu'dan Lhasa'ya Uçuş Macerası

Tibet’in başkenti Lhasa’ya Kathmandu üzerinden uçacağız. Tibet’e giriş çok zor ve meşakatli. Tam bir ay önceden uçak biletlerimizi, otel rezervasyonlarımızı ve vize için gerekli tüm evraklarımızı hazır edip, yerel acenta ile iletişim kurduk. Tibet’e giriş vizesi Kathmandu’dan 118 $ karşılığında alınabiliyor. Yalnız şöyle özel bir durum var; Kathmandu’daki Tibet vizesi veren ofis saat 11:00’e kadar başvuru alıyormuş. Dolayısı ile “Kathmanduda saat 11:00’de olsam, öğleden sonrada vize işimi halletsem, akşam Lhasa’ya uçarım” diye düşünmeyin. Çünkü yetişmez. Biz de bu sebeple, herhangi bir aksilik yaşamamak adına Kathmandu’da ekstradan bir gece daha konaklama yaptık.

Kathmandu’ya varıp, otelimize yerleştiğimiz gibi tüm evraklarımızı bize vize alacak olan yerel acenta görevlisine teslim ettik. Ertesi gün vizelerimiz hazırdı. Artık Lhasa’ya uçmak için hazırız.

Ancak yeşil pasaporta vize değil, özel bir mektup veriyorlar. Bu mektup Çince yazıldığından kimse ne yazdığını çözemiyor. Tek bildiğimiz giriş için izin veren özel bir mektup olduğu. “Hadi hayırlısı!” diyerek Kathmandu Havalimanına geldik. Gişe görevlisi valizleri kabul etti, grubumuzdaki 4 kişiden lacivert pasaportlu olan kızımı ve kardeşimi vizeleri olduğu için kabul ederek işlemlerini yaptı. Ancak yeşil pasaportlu olan ben ve eşimde takıldı. Çünkü Çince yazılı giriş mektubunu anlayamadı. Havaalanındaki tek Çince bilen yetkili de evinde uyuyormuş. Yetkiliye telefon edildi, gelmesini bekliyoruz Tibet’e uçabilmek için. Uçak saatine az kaldı. Biz telaşlanıyoruz, gişe görevlisi gayet rahat “no problem” deyip duruyor. Neyse ki, uçağımız rötar yaptı ve içimiz biraz da olsa rahatladı. Daha sonra Çince bilen yetkili geldi, ve apar topar uçağa alındık.

Yaklaşık 1 saat 25 dakika süren yolculuk, sanırım hayatımdaki en güzel uçak yolculuğumdu. Geziye 4 kişi çıktık ve hepimizin ortak fikri yaptığımız en güzel uçak yolculuğu olduğuydu.

Hava pırıl pırıldı. Karlı Himalayalar boyunca ilerledik ve üzerinden geçtik. Hava da iyi ise, Everest tepesinin muhteşem görüntüsünü objektif ve belleklerinize en güzel şekilde yerleştirebilirsiniz.

Daha önceki Nepal gezimizde küçük uçaklarla Everest turu yapıp, sertifikalarımızı da almıştık, ama inanın bu yolculuk ondan çok daha keyifli idi. Önerim Kathmandu - Lhasa yolculuğunda biletinizi uçağın sol tarafından almanız.

Himalaya’ların kârlı zirvelerinden biraz aşağıya inerken karlar bitiyor ve üzerinde yüksek rakımdan ve oksijen azlığından dolayı hiç bir çalılık, yeşillik, ağaç olmayan yüksek dağları görüyoruz. Tibet’in yüksek platoları boyunca ilerledik. Aralarda akan ırmak ve nehir kenarlarında bile hiç yeşillik yok. Çok ilginç bir doğa. Çırılçıplak bozkır dağlar arasında gümüş bir tel gibi kıvrılan nehirler.

Yer yüzeyi rakım olarak çok yüksek olduğundan sanki hep alçaktan uçar gibiydik.

Muhteşem bir yolculuğun ardından Lhasa Havaalanı’na iniş yaptık. Havalanına indiğinizde karşınızda büyük bir dijital ekran göreceksiniz. Bu digital ekranda, yükseklik nedeni ile oluşabilecek bazı problemlere ilişkin alınması gereken önlemler listesi akıyor.

Havaalanına indiğimizde de yeşil pasaport ve ona alınan özel izin sorun oldu. Yine bir üst yetkili devreye girdi ve sonunda Tibet’e giriş yaptık.

Ama olay burada da bitmiyor. Bu kez de valizlerimiz sıkı bir kontrolden geçiyor. Ben ve eşim, kendi valizlerimiz için endişe ettik. Zira Bhutan’dan ve Kathmandu’dan koleksiyon amaçlı aldığımız yaklaşık 50 cm büyüklüğünde Bhutan ve Burka bıçaklarına el konacağını düşünerek üzülürken, valizlerimizde hiç bir sorun çıkmadı. Sorun kardeşimin valizinde. Valizi açıp, didik didik aradılar. Buldukları ve bize sordukları şey ise, buradaki öğrencilere dağıtmak üzere aldığımız 3 koli boş defter. Bu defterleri kitap zannetmişler. Zira ülkeye Dalai Lama’ya ait kitap sokmak kesinlikle yasak. Bu arada havaalanı ummadığımız ölçüde modern ve temiz.

Buradan da geçtik. Sıra kapıdan dışarı çıkmakta. Ama öyle istediğiniz gibi çıkamıyorsunuz. “Bakalım yerel rehber bekliyor mu?” Yerel rehberiniz yoksa yine ülkeye giremiyorsunuz. Neyse ki, bizim iletişim kurduğumuz acentanın rehberi bizi bekliyordu. Burada da tekrar izinlerimizi gösterip, yerel rehberimiz ile birlikte nihayet ülkeye giriş yapıyoruz. Lhasa'da ulaşımı kolay kalabileceğiniz Lhasa Badacang Hotel ve InterContinental Lhasa Paradise gibi otelleri tercih edebilirsiniz.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.