YAVAŞ YAVAŞ ÖLÜRLER SEYAHAT ETMEYENLER: FAS

“Yavaş yavaş ölürler seyahat etmeyenler. Yavaş yavaş ölürler okumayanlar, müzik dinlemeyenler, vicdanlarında hoşgörüyü barındıramayanlar” diyor Şili’li Şair Pablo Neruda. Şiirin devamını mutlaka okumanızı tavsiye ediyorum. Bu şiirden çok etkilenip, yavaş ölmekten korktuğum için midir bilinmez ama bu seyahatimde bir yandan okuyup bir yandan yazarak müzik dinliyorum aracın arka koltuğunda.

Aracımız bir çölde diğer çöle gidiyor. Sabah gözümü bedevi çadırında tertemiz bir havaya açtığımda diğer ekip arkadaşlarım güneşin tam doğumunda develeri fotoğraflıyorlardı. Güneş iyiden kendini gösterdikten sonra deve sütü eşliğinde bedevi kahvaltısı yaptık. Sonrasında kum tepeleri üzerinde yarım saat boyunca “off road” yaptık. Bilmeyenler için parantez açayım, Offroad, normal yol dışında doğada zor koşullarda arazi araçları ile yol almak demek. Kum tepelerine tırmanan, saplanacak sandığımız ama her engeli aşan bir cip ile yol almak bu gezide hepimizin çok keyif aldığı anlardan birisiydi.

Marakeş

Marakeş-1

Marakeş bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Zogara’dan Merzuga’ya doğru yola çıktık, yani bir çölden başka bir çöle. Amacımız akşama kadar 300 km’lik yolu kat edip akşam gün batımında develeri fotoğraflayabilmek. Yol kısa gibi gelebilir ancak buradaki yollar insana daha uzun geliyor. Gidiyorsun gidiyorsun, sonra bir bakıyorsun tabelaya ancak 50 km gitmişsin. Böyle durumlarda buradaki kilometre anlayışının bile farklı olduğunu düşünmeye başladık bir ara.

Marakeş-2

Marakeş-3

Marakeş şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Riad Dar Kader güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Riad Al Bushra, Riad Les Nuits de Marrakech, Dar Andamaure. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Maison Aicha, Dar la Cle de la Medina, Riad Amanouz gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Backpackers Grapevine Hostel, Riadbelko, Palais de l'O tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Marakeş aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

İhtiyaç molalarımız dışında çok fazla durmadan yaptığımız yolculuğun ardından Mezuga’ya (Merzouga) yani Sahra’nın başlangıcına geldik. Sahra Çölü ya da Büyük Sahra Çölü, dünyanın en büyük sıcak çölü. Sıcak çölü diyorum çünkü “çöl” kelimesi insana sıcağı, kuruluğu ve develeri anımsatsa da aslında çöl, sadece sıcak bölgeleri değil soğuk ve kurak bölgeleri de içine alan coğrafi bir tanımdır.

Marakeş-4

Marakeş-5

Atlantik kıyılarından başlayıp Kızıldeniz’e kadar uzanan bu çöl, Amerika Birleşik Devletleri kadar bir toprak parçası desem sanırım şaşırırsınız. Sahra Çölü'nün içinde olan Cezayir, Çad, Mısır, Libya, Moritanya, Mali, Nijerya, Sudan, Tunus gibi birçok ülke var Fas haricinde. O açıdan sanmayın ki Sahra bir ülkenin içinde. Ülkelerdir Sahra’nın içinde olan. Zaten Arapça’daki “Sahara” sözcüğü çöl anlamına geliyor. Çöllerin diğer bildiğimiz bir özelliğini dün gece pratikte yaşadık. Yani gece ile gündüz sıcaklık farklarının çok fazla olması. Çöl atmosferinin düşük nemliliği gece ve gündüz arasında çok büyük sıcaklık farklarının oluşmasına neden oluyor. Gece çıplak ayakla bastığınız kumlar size soğuk gelirken gündüz olduğunda ayağınızı yakabilir.

Marakeş-6

Marakeş-7

Güneş batmadan Merzuga’ya vardık ve acaba ATV mi kiralayıp çölde bu şekilde gezsek yoksa ambiyansa uygun bir deveye binip daha ağır mı bu toprakları arşınlasak diye aramızda tartıştık ve sonunda deveye karar verdik. 5 tane deveyi iki saat için kiralayıp Sahra’nın içine doğru daldık.

Marakeş-8

Marakeş-9

Neden insan bu toprak yığınını, bu kuruluğu, bu hiçliği görmek için kilometreler öteden buralara gelir? Yüzlerce turist, onlarca BMW Enduro Motosiklet grubu bu kum yığınlarını görmek için gelmişler, aynı bizim gibi... Her ne kadar kumdan başka bir şeyin, hatta “kumdan kalelerin” bile olmadığı bu toprakları görmeye neden gelir sorusuna, ancak oraya gidip oraları gördükten sonra içselleştirip cevap verebilirsiniz. Ama bu cevap dışarıya karşı yanıtlanamayan sadece kendi kendinize verebildiğiniz bir “iyiki gelmişim” cevabıdır. Uçsuz çöle çıplak ayaklarımı bastığımda, ayağıma sarılan kumu ezip geçerken Ahmet Kaya’nın “Kum Gibi” parçasının aklıma gelmesi çok normaldi. Bir yandan mırıldanıp bir yandan bindik develerimize. Bir gün sadece toprak olacağını bilmek, buradaki toprağı görünce daha bir anlam kazanıyor. Kızıl toprağın rengi ölümün soğukluğunu bir parça olsun ısıtıyor.

Marakeş-10

Marakeş-11

Develeri çölde ağır hareket eden hayvanlar olarak bilirsiniz eminim benim gibi. Evet susuzluğa en fazla dayanabilen bu hayvanlar yavaş yürüselerde emin olun o adımlar bize göre hızlı. Çünkü bir saatte iyi bir yol aldığımızı gittiğimiz yerin yarısını fotoğraf çekmek amaçlı yürüyerek geri dönerken anladık. Buradaki develerin eti, sütü, derisi ve yünü haricinde bir de turistlere çölde binek olma özelliği de para kazandırıyor Fas’lılara. Bu hayvanların uzun bacakları, yumuşak yayvan iki toynaklı ayakları kumda yürümesini kolaylaştırıyor. Bu hayvanlar bir seferde 80-90 litre su içebiliyorlar ve 50 °C sıcaklıkta 9 gün aç ve susuz kalabiliyorlar. İnsanoğlu vücudunda bulunan suyun %12'sini kaybettiğinde ölürken, deve, vücudundaki suyun %40'ını kaybettiği halde ölmüyor.

Marakeş-12

Bir saatlik deve yolculuğundan sonra sıra o güzel anları fotoğraflamaya geldi. Fotoğrafçılık üstadlarına fotomodellik yapmak yine bana düştü. Ters ışıktan yakalanan mükemmel fotoğrafları çeken fotoğrafçı arkadaşlarımın çekme anında yaşadıkları hazzı izlemekte de bana mutluluk verdi açıkçası. Develeri onların istedikleri açıda yönlendirmeye çalıştım.

Marakeş-13

Gün batımına yakın bir deve gezisinden sonra bir de güneşi batırdıysanız ve gece yıldızları da bir önceki gün izlemişseniz çölde yapacak başka işiniz kalmamış demektir. Biz de yola çıktık. Gece boyu yol alacağımız bir Fes yolculuğu başladı. Fas’ın en eski şehirlerinden birisi olan Fes’i kitaplar haricinde yakından görecek olmanın mutluluğu mudur yoksa genç araç sürücümüze olan güvensizlik midir bilinmez yol alırken hiç birimiz uyuyamadık. Amacımız gece bu uzun yolu kat edip zamandan tasarruf etmek. Çünkü bizim gezmek için iki günümüz ancak gezilecek üç şehrimiz var haritada…

Ali Yeniay

"Çok gezen mi bilir, çok okuyan mı?" sorusuna "Gezerek, okuyan ve hatta gezi yazılarını paylaşan" diye cevap veren bir seyyahım ben...