Akdeniz Foklarının Yaşam Alanı Foça Gezim

Bu yıl yaz tatili tercihimi bugüne kadar hep aklımda olan ancak bir türlü fırsat bulup gidemediğim Foça'dan yana kullandım.  Esasen Akdeniz foklarının yaşam alanı olmasından kaynaklı Phokia orijinal ismi, Foça olarak dönüşmüş zamanla. Zaten Foça Belediyesinin ambleminde bile fok simgesi var. Ada havasında, tamamen huzur verecek bir bölge..

Öncelikle İzmir Adnan Menderes havalimanına iniş yapıp, oradan  İzban’a aktarma yaptıktan sonra Hatundere durağında inerek buradan kalkan Eski Foça otobüsüne aktarma yapmanız gerekiyor.

Eski Foça ve Yeni Foça olmak üzere ikiye ayrılıyor. Yeni Foça denilen kısım, sonradan yapılmış bir bölüm olduğundan bu ismi almış. Sırf merakımdan gittim ama Eski Foça’daki sıcaklığı ve samimiyeti bulamadım. Terminalden kalkan Yeni Foça dolmuşları var ama gidiş de dönüş de saatte bir, yolcu yokmuş ondan bu şekildeymiş. Gidip, 1 saat sonraki dolmuşla döndüm hemen, kayda değer bir şey bulamadım. Merkez dediğimiz, asıl bölgenin kalbinin attığı yer Eski Foça.. O sebeple sadece Eski Foçayı yazıyorum.

Foça’yı keşfetmek için 1 veya 2 gün yeter aslında çünkü çok küçük bir bölge ve çoğu yer de birbirine yürüme mesafesinde. Araba olmasa da tüm alanlarda bisiklet yolu var ve bolca bisiklet görüyorsunuz yollarda.. Küçük Amsterdam diyesim geldi bir anda...

Hayatın aktığı yer, Reha Midilli Caddesi , yaya olarak gezilebilen, araç trafiğine kapalı bizdeki Bağdat caddesini aratmayacak işleklik ve kalabalıkta bir cadde.. Neredeyse tüm bankaların şubesi veya ATM ‘si var. İhtiyacınız olan her şey  bu caddede..  Bir diğer yoğun cadde de Aşıklar caddesi.

Tam merkezde bir taksi durağı var. Sonra da az önce sözünü ettiğim gibi Reha Midilli caddesi üzerinden ilerlenerek Aşıklar caddesine bağlanılıyor. Sol kolda pansiyon , motel ve restoranlar , marketler var , sağ koldan ilerleyince de Halk plajı.. Bunun yanı sıra ücretli plajlar da mevcut, buralara da dolmuşlarla ulaşım sağlanıyor çünkü halk plajı olarak kullanılan alanda şezlong ve şemsiye yok.

Halk plajı solunuzda kalacak şekilde ilerlediğinizde o yoldan Yeni Foça‘ya bağlanıyormuş.

Eski Foça’da hoşuma giden mekanlardan biri Kavala Cafe oldu. Bahsettiğim halk plajının hemen bitiminde yer alıyor. Eski taş bir bina ve önündeki bisiklet çok hoşuma gitti.

Merkezde ihtiyacınız olan her şey mevcut. Zaten oraya kadar gitmişken balık yemeden gelinir mi? Balık için önerebileceğim Fokai restoran, marinanın biraz ilerisinde, hafif bir rampanın üzerinde konumlanmış, gün batımını izlemek için de birebir ancak rezervasyon gerekli.  Restoranın hemen yanında Kybele tapınağı, tesadüfen gördüm. Restoranda çıkıp, sağ koldan sahil boyunda ilerlediğinizde de Foça’nın meşhur Beşkapılar Kalesi kalıyor. Bir kale daha var onun kadar gösterişli olmasa da, o da Foça kalesi. Beşkapıların tam tersi istikamette yer alıyor.

Foça’nın rüzgarı meşhurmuş derler çok doğru. Bulunduğum sürece hiç durmadı. Özellikle marina tarafında fazlasıyla hissediliyor.

Mutlaka duymuşsunuzdur. Bölgede bir de Karataş var. Bu taşa basanın Foça’ya tekrar geleceği söylenirmiş. O da hemen Aşıklar caddesinin girişinde bulunuyor.

Foça’yı temsil eden ve çoğu fotoğrafta gördüğümüz kartpostallık fotolar çekebileceğiniz yel değirmenlerinde sıra.. İzmir yolunda, Uğur Mumcu parkının tam karşısında tepede bulunuyor. Tırmanırken spor ayakkabı giymenizi tavsiye ederim, yukarı çıktığınızda da muhteşem bir manzarayla karşılaşacaksınız.

O kadar bisikletliyi görüp te, benim gibi binmeden gelmeyeceğinize eminim. Aklımda kalacağına yapayım dedim ve tek benzinci Petrol Ofisi’nin karşısında Sezgin Abi’den bisiklet kiraladım. Sezgin abi de çok misafirperver, insan canlısı bir abi, çok güzel ağırladı beni. Dükkanını da çok güzel süslemiş.

Merkezde yeryüzü pazarı kuruluyor, cumartesi kurulmuştu. Aynı yerde bir gün önce hayır lokması dağıtılıyordu. Ege insanı bir başka, ne kadar yardımseverler..

Ve dondurma.. Yazın vazgeçilmezi . Çok fazla sayıda dondurmacı var ama Nazmi Usta kesinlikle denenmeli. Halk plajı karşısındaki şubesi kapanmış, Akbank’ın yanında hizmet veriyorlar. Zaten önündeki sırayı görünce denemeden edemezsiniz. Kepçesi 4 TL ve damla sakızlı olanı deneyin kesinlikle..

Ara sokaklarda eski tip evler var . Marsilya adı verilen bu alanda bir adet horoz heykeli var.

Olmazsa olmaz tekne turu… Mutlaka görülmeli denilen, Foça'nın simgesi Akdeniz foklarının yaşam alanı Siren Kayalıkları. Ancak bu kayalıkları görmek için 120 TL civarındaki tam günlük ,yemekli tekne turuna katılmak gerekiyor. Açıkçası benim gibi bütün gününüzü tekne turuna vermek istemezseniz 20 TL‘lik gün batımı turları var. 1 saat civarı sürüyor.  Birkaç ada ziyareti yaptı ama Siren kayalıkları gerçekten çok uzakmış, çok ısrarcı olunca küçük tekne sahipleri de götürüyor ancak 300 TL fiyat çıkardılar, yüksek geldi açıkçası.

Gün batımı turunda da gördüğüm birkaç adadan bahsetmek istiyorum.

İncir Adası: içinde bulunulan incir ağaçlarından dolayı bu ismi almış. Hemen ilerisinde balıkçı barınağı.

Dışkale: İzmir depreminde en çok zarar gören yerlerden biri..,

Foça’nın en değerli adası da eski ismi ile Hayırsız ada, şimdiki ismi Atatürk adası, Atatürk siluetine benzemesinden dolayı bu ismi almış.

Nil Kurt

Tam anlamıyla bir seyahat tutkunuyum. Aktif olarak çalışıyor olmam sebebiyle sadece hafta sonlarımı,yıllık izinlerimi ve özel dönemleri kullanarak seyahat etmeye çalışıyorum.