Antakya Titus Tünelleri

Yolumuz Hatay'dan geçtiğinde görülmesi gereken yerlerden biri de Titus Tünelleri idi. İnsanın kültürel evriminde, her koşulu kenara ayırdığımızda su vazgeçilmez bir yer tutuyor. Yaşamın sürdürülebilmesi için gerekli bu sıvı, insanoğlu tarafından oluşturulan kültürel hareketliliğinin de önemli unsuru olarak da algılayabiliriz. Su ve yaşam ayrılmaz ikili... Kentler onun yanına kurulur, besinler onunla yeşerir, büyür, yaşam onunla işlevselliğini kazanır.

Roma su mühendisliğinin en önemli tesislerinden biri de Hatay'ın Samandağ İlçesi'nin Çevlik Mevkii'nde yer alan Titus Tünelleri, “Çevlik Tüneli” olarak da adlandırılıyor. Tünelin bulunduğu alan tarihte “Seleukeia” olarak adlandırılan antik kentin yanında yer alıyor. Bu bölgeyi ziyaret ettiğimizde tünelle, antik kentin iç içe olduğunu net bir şekilde görüyoruz.

Seleukeia antik kenti, Büyük İskender'in önemli generallerinden Antigonos Monophtalmos'un bir kısım halkı bu bölgeye nakletmesiyle kuruluyor. Bol yağışlar sonrası gelen seller, zamanla Seleukeia Pieria liman kentini tahrip etmeye ve alüvyonla doldurup kullanılmaz bir hale getirmeye başlayınca, İmparator Vespasianus döneminde dağın bir bölümünü delerek bir tünel açılması ve sellerin getireceği alüvyonlardan kurtarılması düşünülüyor ve tünel inşasına başlanıyor.

Titus'un imparatorluk döneminde tamamlandığı için tünel ismini imparatordan alıyor. Etrafı dolaştığımızda yapılışıyla ilgili kitabelere ayrıca tünelin yanında su kemerlerine rastlıyoruz. Yüzlerce insanın emeğiyle oluşan tünelde bir saatlik oluşum hikâyesinin düşlerine dalarak soğuk, nemli ve sadece doğanın sesi eşliğinde dolaşıyorum.

Titus Tünelleri'ne Nasıl Gidilir?

Hatay'ın Samandağ İlçesi'ne 15 dakikalık mesafede Çevlik Mevkii’nde, racınızla rahatlıkla ulaşabileceğiniz yerde bulunuyor. Gelirken ayağınıza rahat bir ayakkabı ya da spor ayakkabı giymeyi unutmayın!!! Görmeden de geçmeyin.

serap selçuk

Yazar Gezgin ve blogger 1968 yılında Niğde'de doğdu 1987-1991Ankara Üniversitesi Fizik Mühendisliği eğitimi gördü.