Belgrad'da 2 Gün

Yıllardır planlayıp gidemediğim 2. balkan seferime 3 arkadaşımla birlikte 7 Nisan 2019 tarihinde çıktım. Herhangi bir tur firması ile anlaşmadım. Tamamen kendi araştırıp bulduğum bilgiler ışığında gezdik. Size ihtiyacınız olan şeyleri kısa ve öz yazmaya çalışacağım ki siz benim kadar uğraşmayın. Haydi başlayalım o zaman Nicola Tesla Havaalanı'ndan başlayan Belgrad maceramıza.

Belgrad havaalanına iner inmez ister ATM'lerde ister döviz bürolarında paranızı değiştirebilirsiniz. Balkanlarda doları çok düşük kurdan bozuyorlar. Aklınızda olsun; yanınıza Euro alın mutlaka. Havaalanında şehrin merkezine gidecek kadar bir miktar bozdurun yeter.

Şehir merkezine 3 şekilde ulaşılıyor.

1- Taksi(700-1000 dinar)
2- A1 otobüsü (bizdeki Havaş) 300 dinar
3- 72 no'lu otobüs 150 dinar. Merkeze geldikten sonra tüm ulaşım araçlarında geçerli günlük kart alabilirsiniz (Tek biniş 150 dinar 24 saati 290 dinar gayet mantıklı yani).

Gezilecek yerler;

1- Kalemegdan (Kale Meydanı): Burası tam Tuna Nehri ile Sava Nehri'nin birleştiği yerde. Taa M.Ö. 279 yılında Doğu Roma İmparatoru I. Justinianus tarafından ilk taşı koyulan ve günümüze kadar defalarca yıkılıp yapılan upuzun bir geçmişe sahip. Bizi ilgilendiren kısmı 1521 yılının bir Ağustos ayında Kanuni tarafından ele geçirilmesi. Kalenin içinde Osmanlı'dan kalan eserler de mevcut ve o dönemden sonra kale genişletilerek kullanılmaya devam etmiş. Günümüzde dünyadan bir çok turisti ağırlayan bir açık hava müzesi konumunda. Hemen yanında küçük bir hayvanat bahçesi de mevcut. Belgrad'a gelip de bu kaleyi gezmek ilk hedefiniz olsun. Kale Meydanı'nı gezmek ücretsiz ancak içindeki müzeler ücretli. Bizim ekipte bir tek ben müze meraklısı olduğum için çoğu müzeye giremedik. Siz Askeri Müze'yi es geçmeyin derim.

2- Knez Mihailova Caddesi: Kaleyi ve meydanı gezdiniz bitirdiniz, ne yapacaksınız şimdi? Hemen Kale Meydanı parkının içinden geçip bu meşhur caddeye ilerleyin. Caddeye varmadan hemen önce parkın içinde sağlı sollu hediyelik eşya satan küçük sokak satıcıları göreceksiniz. Buradan bir şeyler alabilirsiniz.

Knez Mihailova, adını Sırbistan Prensi III. Mihailo'dan alır. Bir ucunda Rajićeva Alışveriş Merkezi diğer ucunda Terazije Meydanı bulunur. İstanbul'un İstiklali, İzmir'in Kıbrıs Şehitleri, Ankara'nın 7. Caddesi gibi düşünün. Bu caddede bi çok güzel mekan var:"Ben kaliteli bir mekanda yöresel yemekler yemek istiyorum" derseniz hemen caddenin Kale Meydanı girişinde Manufaktura adlı mekanı tavsiye ederim.  Daha bir çok güzel cafe ve mekan var ama ben test ettiğimi yazayım dedim.

3- Aziz Sava Katedrali: 1935 yılında başlayan inşaatı ile yeni kiliselerden biri olan bu yapı büyüklüğü sebebiyle katedral diye de adlandırılmaktadır. Adını Ortodoks kilisesi kurucularından Aziz Sava'dan alan yapı 6300 kişi kapasiteye sahip olup tamamlandığında Balkanların en büyük Ortodoks ibadethanesi olacak. İnşaat hala sürüyor 2019'da tamamen bitirilmesi planlanıyor bittiğinde yaklaşık 12 bin kişi kapasiteye ulaşacakmış. Biz gezerken hala inşaat sürüyordu. Dıştan bakınca Ayasofya'yı andırıyor.

4- Nikola Tesla Müzesi: Cumhuriyet Meydanı'na 15 dakika yürüme mesafesinde olan bu müzede 5000'e yakın kişisel eşya sergilenmekte. Pazartesi günleri kapalı olan müzenin giriş ücreti rehberlik dahil 500 Dinar. Buna herkesi ikna ettim girmek için ama pazartesi gittiğimiz için giremedik.

5- Skadarlija Caddesi: Burası kısa ama otantik lokantaları (kafana diyorlar) ile meşhur Arnavut kaldırımlı trafiğe kapalı güzel bir cadde. Akşam için "Yöresel lezzetleri tadayım hem de otantik bir ortam göreyim bir de geleneksel kıyafetleri ile çalgıcılar eşlik etsin bana derseniz" kesin uğramanız gereken bir yer. En meşhur kafanaları; Tri Şeşira, Dva Jelena ve Şeşir Moj. Biz Tri Şeşira'yı tercih ettik. Yoğun dönemde rezervasyon yaptırmayı unutmayın. Çalgıcılar bizdeki gibi bahşişe göre gelip şarkılar çalıp masa masa dolaşıyor. Fiyatları Belgrad ortalamasına göre yüksek ama mekanı göz önünde bulundurunca gayet normal.

6- TRG Republike (Cumhuriyet Meydanı): Meydan Sırbistan Ulusal Müzesi, Belgrad Ulusal Tiyatrosu ve Prens Mihailo Anıtı'na ve bir çok tarihi binaya ev sahipliği yapıyor. Buradan bir çok yere de ulaşmak kolay olduğu için gün içinde mutlaka bu meydandan geçersiniz. Biz gittiğimiz dönem kaldırımlar yenileniyordu, kapalıydı etrafı ama yine de etrafındaki binalar olsun, konumu olsun gitmeye değer.

7- Tajemegdan (Taş Meydan) : Burası yemyeşil bir park aslında. Meydan dendiğine bakmayın. Bir rivayete göre şehirdeki bir çok yapının inşasında kullanılan taşlar, bu meydandan çıkarıldığı için bu adı almış. Bir başka rivayete göre de Osmanlı'ya karşı ayaklanan halk bu meydanda toplanarak eylemlerini yapmışlar ve bu meydanı sığınak ve depo olarak kullanmışlar.

8- Aziz Mark Kilisesi: Krstić kardeşler tarafından Bizans mimarisinin canlandırılması amacıyla 1940 yılında tamamlanmış bir kilise. Taş Meydan'la bitişik olan bu kilise ulaşım açısından da kolay bir yerde.

9- Terazije Meydanı: Şehrin önemli meydanlarından biri olan bu meydana Knez Mihailova Caddesi'ni takip ederek gelebilirsiniz.

10- Zemun Bölgesi : Terazije Meydanı'nın arka tarafında bulunan otobüs duraklarından "Gardoš Kulesi'ne nasıl gidebilirim" diye sorarak gidebilirsiniz. Otobüs numarasını unutmuşum, kusura bakmayın. Zemun bölgesinde hedefiniz 1896 yılında bölgedeki Macarların yerleşiminin 1000. yılı şerefine açılmış Gardoš Kulesi olsun. Oraya varana kadar yürüdüğünüz Arnavut kaldırımlı tahta ve demir tokmaklı kapılı yollarda kendi geçmişinizden anılar yaşayacaksınız (Aynı sokağı dördümüz de kendi çocukluğumuzdan bir şehrin sokağına benzettiğimiz için böyle dedim:)). Kuleden Tuna Nehri manzarasını izledikten sonra sahil kenarına inip birer tatlı yiyip kahve içebilirsiniz. Oradan biraz dolanıp yine aynı otobüs ile merkeze dönün. Zemun bölgesi turistik olmadığı için yeme içme sahil kenarı hariç daha uygun haberiniz olsun;)

11- Novi sad: Belgrad'dan tren ya da otobüsle 1-2 saatlik mesafede olan bu tarihi şehre biz tren seferlerinin geçici süre durdurulması ve merkezi tam olarak gezmeyi başaramama sebebiyle gidemedik. Ama siz mutlaka gitmeye çalışın. Netten araştırın ne demek istediğimi anlarsınız.

12- 2 No'lu tram: Bu tram, şehri tam bir çembere alıp gezdiğiniz yerleri tekrar görmeniz ya da şehre ilk gelir gelmez binerek neyin nerde olduğunu tespit etmeniz açısından faydalı olacaktır.

Yeme-İçme Tavsiyeleri

Yukarıda aralarda bağlantıları ve bilgileri verdim ama buradan da tekrar size bir kaç tüyo vereyim;

1- Walter: En başa neden yazdım burayı çünkü kaba saba garsonlarını saymazsak mekan, yemek çeşitliliği ve lezzet olarak en beğendiğim yer burası oldu. Şehir merkezinde bir sürü şubesi var siz hangisine yakınsanız onu deneyin.  Balkanların efsane lezzeti cevapi için değil bir çok et ve et mamulü için burayı tercih etmelisiniz. Köfteler, sucuklar, şaşlıklar, pirzolalar hepsi süper.

2- Tri Şeşira: Yöresel yemekler geleneksel bir sunum istiyorsanız üstüne de şarkılar türküler dinleyip eğlenelim diyorsanız burasını seversiniz.

3- Manufaktura: Biz mekanın tasarımına ve menünün zenginliğine bakarak tercih ettik ve memnun kaldık. Siz de ister yemek ister kahve için mola verebilirsiniz.

4- Trpković Bakery: Börekleri ile meşhur kapıda kuyruklar olan bir mekan. Sava Katedrali'ne giderken Slavia Meydanı'na çok yakın bir yerde kalıyor. Haritadan bulabilirsiniz.

5- Drama Cevapi: Walter'a alternatif olarak burayı da deneyebilirsiniz burası da yerel halkın sevdiği mekanlardan biri.

6- Bucko: "Köfte sevmem, ben başka şey yemek istiyorum" diyenler için pizzacı önerimdir. İster dilim ister bütün alın. Ayaküstü yemelik ya da alıp gitmelik bir mekan, haberiniz olsun. Fiyatlar uygun, pizzalar İtalyan.

7- Ambar Restaurant: Burası Sava Nehri kıyısında nezih bir mekan. Buranın özelliği öğle ve akşam yemeklerinde sınırsız açık büfe yemek veriyor olması. Öğle yemeği 1200 dinarken akşam yemeği ise 2000 dinar.

8- Black Turtle Bar: Kendi yaptıkları çeşitli biraları satan yine Sava Nehri kıyısına yakın kale meydanın alt tarafında bir yer.

Özet Hap Bilgiler:

• Havalaanı merkez arası A1 otobüs 300 dinar.
  • Tek binişlik bilet 150 dinar.
  • 24 Saat geçerli bilet (Aldığınız saatten itibaren) 290 dinar
  • Magnet 100-300 dinar arası
  • Cevapi (10'lu) 400- 600 dinar arası (kaymak artı 100 dinar )
  • Dolar getirmeyin kuru çok düşük bozuyorlar Euro getirin.
  • Belgrad - Saray Bosna 22:30 otobüs bileti 2500 dinar artı 1 Euro bagaj ücreti. Ancak bu internette satışı olmayan sadece garajdan biletini bulabildiğimiz otobüs Saraybosna'da çok saçma bir yere bırakıyor sizi ve Saraybosna merkezine gitmek için ayrıca dünya para veriyorsunuz. Onun için ben size kaldığınız hostel ya da otelin transfer hizmetini öğrenmenizi tavsiye ederim. Biz şehre iner inmez biletleri aldıktan sonra öğrendik bu detayı ve hem çok para verdik hem eziyet çektik. Siz çekmeyin transfer araştırın. Olmadı 3-4 kişiyseniz taksilerle konuşup fiyat alın. Emin olun daha ucuza götürürler ve o dandik otobüsleri çekmemiş olursunuz. Eğer transfer bulamazsanız Knez Mihailovaya yakın konumdaki Hostel Che'ye gidin onların transfer hizmeti var.