Beş Toprak Parçası: Cinque Terre

İtalya'nın en turistik bölgelerinden biri olan Cinque Terre, 'Beş Toprak Parçası' anlamına geliyor. Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manorola ve Riomaggiore adlı bu köyler, deniz kenarına dik uzanan dağların yamacına yaslanmış rengarenk evler, meyve bahçeleri ve teraslanmış toprak üzerindeki üzüm bağları ile misafirlerine harika manzaralar sunuyor.

Portofino’yu ziyaretimiz sonrası Rapallo’da aynı gün içinde üç park cezası yediğimiz minik arabamıza atlayarak Cinque Terre’ye doğru yola çıkıyoruz. 5 küçük köyün oluşturduğu Cinque Terre bölgesinin kelime anlamı “Beş toprak parçası”. Zamanında 5 ayrı beylik olarak yönetilmiş olan Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manorola ve Riomaggiore köyleri kültürel ve tarihsel zenginliği nedeniyle UNESCO Dünya Mirasları listesinde yer alıyor.

Her bir köy birbirinden enfes manzaralar sunuyor. Deniz kenarına dik uzanan dağların yamacına yaslanmış rengarenk evler, meyve bahçeleri ve teraslanmış toprak üzerindeki üzüm bağları ile unutulmaz bir tablo.

Köylerde rengarenk badanalı binaların alt katları ya deniz ürünleri restoranı ya pizzacı ya da dondurmacı. Tüm köylerin önünde geniş ya da dar bir plaj ve ara sokaklarda yöresel şarap, zeytinyağı ve sabun satan mağazalar var.

Cinque Terre bölgesine gerek La Spazia’dan gerekse Cenova’dan rahatlıkla trenle ulaşabilirsiniz. 5 köy birbirine çok yakın ve birbirine oldukça bakımlı trekking yolları ile bağlanıyor. Eğer yürüyüş seviyorsanız köyler arasında keyifle gezebilirsiniz. Eğer tüm köyler arası yürüyerek gidecekseniz bu mesafe tempolu bir yürüyüş ile iki saat civarı sürüyor. Köyler arasındaki diğer ulaşım alternatifi ise tren. Dağlar arasında tüneller içinden geçen demiryolu ile ulaşım çok kolay. İki köy arası yaklaşık 10 dakika süren yolculuklar ile bölgede köy köy dolaşabilirsiniz. Ancak trenle gider nefis de manzara izlerim gibi bir düşünceniz olmasın. Çünkü tren istasyonlar dışında hep dağların içine oyulmuş tünel içinden devam ediyor.

Bölgede gezmek için tercih edebileceğiniz bir diğer yol da Rapallo ya da Portofino’dan kalkan günübirlik Cinque Terre tekne turlarına katılmak. Buradan kalkan tekneler tek tek tüm köylere uğruyor.

Biz Levanto’ya kadar araçla geldik. Ama gelirken de daracık yollardan geçtiğimiz için epey kaybolduk. Çünkü bu bölgede yollar çok dar ve tali olduğundan navigasyon cihazı çok randımanlı çalışmıyor. Ancak kaybola kaybola girdiğimiz bölgedeki diğer yerleşimler de bir hayli güzeldi. Özellikle yol üzerindeki bir tarafı kemerli pencerelerle denize bakan uzunca tünel çok enteresandı. Hayatımda gördüğüm en ilginç tünellerden biriydi. Daha sonra benzeri bir tünele İsviçre’de Zermatt kasabasından Gornergrat’a giden tren yolunda rastladım.

Aracımızı Levanto’da park ettikten sonra tren ile Cinque Terre’nin ilk köyü olan Monterosso’ya ulaştık. Ulaştığımızda kaybolmaktan yorulduğumuzu anladık ve doğruca kendimizi upuzun uzanan kumsala attık. Kumsal boyunca sıralanmış çok sayıda hediyelik eşya dükkanı, büfeler ve çok şık kafeler var. Biz gözümüze kestirdiğimiz bir tanesine geçtik ve bu bölgeye has olan Farinata sipariş ettik. Nohut unu ile yapılan yassı ekmek ve üzerinde yer alan et, zeytin, fesleğen, domates gibi malzemeler Farinata’yı oluşturuyor. Pizzaya benzeyen yiyecek hem lezzetli hem de tok tutuyor. Unutmayın bol bol yürüyüş yapacağınız için enerji gerek.

Monterosso’da yemek sonrası biraz deniz güneş yaptıktan sonra vakit kaybetmemek için Vernazza’ya geçtik. Vernazza Monterosso’nun aksine çok daha dar ve küçük bir kumsala sahip. Rengarenk evlerin dizili olduğu limanı balıkçı tekneleri ile dolu. Tablo gibi bir köy burası. Santa Margherita di Antiochia Kilisesi ise köyün mutlaka görülmesi gereken noktalarından biri.Buradan sonra yine tren ile Corniglia’ya geçtik. Dik bir tepede ve bu tepenin yamacına kurulmuş olan köy çok korunaklı ufacık bir koya sahip. Ancak burada öyle geniş kumsallar yok. Bu nedenle denize girme işini diğer köylerde yapın. Tepede kurulmuş olan bu köyde ise kuşbakışı manzarayı izleyecek şekilde aile işletmelerinden birine geçin ve kahve, yanına da tatlı sipariş edin.

Planımız buradan Manarola ve oradan da Riomaggiore’ye geçmekti ancak biz gittiğimizde toprak kayması olduğu için bu iki köye gerek tren gerekse yaya olarak ulaşımı kapatmışlardı. Artık başka sefere. Ancak Cinque Terre bölgesinde çok fazla toprak kayması olduğunu unutmamak gerek. Bu toprak kaymaları sık sık tren yolunun kapanmasına neden oluyor. Bu nedenle giderseniz beş köyün beşini de görebilirseniz çok şanslısınız demektir.

Yanınızda mutlaka nakit bulundurmalısınız. Bölgedeki bazı ufak işletmelerde kredi kartı geçmiyor. Bu bölgede konaklamayı düşünüyorsanız yanınıza ufak ve hafif bir valiz almalısınız. Aksi takdirde çok fazla basamak tırmanmak ya da yokuş çıkmak durumunda kalabilirsiniz. Ya da bu köyler arsında daha düz ayak olan Monterosso’yu tercih edebilirsiniz. Hangisini tercih ederseniz edin memnun kalacağınız kesin.