BODRUM’DAN KEHANET MERKEZİ DİDYMA’YA

31501 Ara 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar01 Ara 20173150 Yorum

Bodrum’dan çıktık yola. İki gün sürecek gezimizde Didyma, Miletos, Piriene Antik Kentleri'nden sonra sakinlik, sessizlik ve huzurun zirve yaptığı müthiş bir köy olan Doğanbey’i gezeceğiz. Akşam Bafa, Kapıkırı’nda güneşi batırıp, sabah Heraklia’da bir aşk hikâyesine tanıklık edeceğiz. Bodrum’a dönüş yolumuzda ise Milas’ın gizli güzelliklerini keşfederek Kale’ye çıkacağız.

Milas-İzmir yolu yerine İasos’dan saparak yemyeşil ormanların arasındaki dağ yolundan, sonra deniz kıyısından keyifli bir yolculuk yapıyoruz.

İlk durağımız bir zamanlar deniz kenarında bir kentken Büyük Menderes nehrinin taşıdığı alüvyonlarla ovanın ortasında kalan, birçok uygarlığa tanıklık etmiş Didyma.

Didim

Ünlü kumsallarının yanı sıra tarihiyle ve ünlüleriyle de ünlü. (7 bilgeden biri Tales, dünyanın ilk haritasını yapan Anaksimandros, filozof ve tarihçi Hekaitos, şehir plancısı ve mimar Hippodamos gibi)

Didim şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Üç Mevsim Hotel, Palm Wings Beach Resort, D-Marin Didim Marina Yacht Club. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Arden Apart Hotel, Karina Butik Apart gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Yildirim Hotel, Apollon Apartment C9, Club Aegean tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Didim aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

DİDYMA ANTİK KENTİ

Zamanının en önemli bilicilik ve kehanet merkezi olmuş bu kent. İlk yerleşim izleri MÖ 8000 - Neolitik Devre uzanan ve “Karia” bölgesinin sınırları içinde yer alan dünyaca ünlü bir antik kent. Buraya doğru ilerlerken tapınağın muhteşem sütunları görüntümüze giriyor. Yıllar önce geldiğim tapınağın sütunların yüksekliklerinin, tonlarca ağırlıktaki yekpare mermer blokların ne kadar görkemli olduğunu unutmuşum.

Didim-1

Didim-2

Kent kapısından girdiğimizde tapınağın ve her parçasının devasa boyutlarının yarattığı şaşkınlık, sütun tabanları, başlıkları ve üzerindeki süslemelerin güzellikleriyle hayranlığa dönüşüyor.

Didim-3

Didim-4

Ören yerine girer girmez bizi önce Didim’in en önemli sembollerinden MEDUSA karşılıyor.

Didim-5

Antik dönemde büyük ve özel yapıları kötülüklerden korumak için, Yunan mitolojisinde yeraltı dünyasının üç dişi canavarlarından Medusa kabartmaları ve resimleri çokça kullanılmış. Bu üç kız kardeşten yılan saçlı, ölümlü ve kendisine bakanları taşa çevirme gücüne sahip Medusa bir zamanlar dünyalar güzeliymiş. Peki, neden hep çirkin gösterilmiş derseniz romantik bir efsanesi var tabii. “Deniz Tanrısı Poseidon güzeller güzeli Medusa’ya âşık olur ve onu kuş kılığında Athena’nın tapınağına kaçırır. Buna çok sinirlenen ve kızın güzelliğini kıskanan Tanrıça; Madusa’nın saçlarının her bir telini yılana çevirerek çirkinleştirir, baktığı kişileri taşa çeviren gözler verir.” İşte bu nedenle Medusa tasvirlerde hep çirkin gösterilmiş.

APOLLON TAPINAĞI

Didim-6

Didim-7

Zeus ve Leto'nun oğlu, Artemis'in ikiz kardeşi, mitolojide müziğin, sanatların, güneşin, ateşin ve şiirin Kehanet Tanrısı Apollon'a adanan antik Yunan tapınağı. Batı Anadolu kıyılarının en etkileyici anıtı yaklaşık 2600 yıl önce inşa edilmiş ancak 100 yıllık inşa dönemine rağmen tamamlanamamış. 120 metre uzunluğu, 25 metre yüksekliği ile Efes Artemis Tapınağı ve Sisam Adası'ndaki Heraion Tapınağı'ndan sonra geç Antik dönemin üçüncü büyük tapınağı. Gördüğümüz kolon sayıları, duvar yükseklikleri, sütun, kaide ve başlıkları bunun kanıtı.

Didim-8

Didim-9

Her konuda bir Tanrı olduğuna inanan, yaşamlarını bu Tanrılara göre yönlendiren insanlar Didim’e bu inanç ve kültürü miras bırakmış. “Efsaneye göre, Tanrı Apollon, saf ve nazik ruhlu çoban Brankhos'a rastlar, ona kehanetin sırlarını öğretir. Çoban da öğrendiği tanrısal sırları insanlara aktarmak için defne ormanı ve su kaynağının yakınına Apollon tapınağını kurar.”

Tüm dünya, uygarlıkların Yunan kaynaklı olduğunu söyleye dursun. Önemli göç ve ticaret yolları üzerindeki Anadolu toprakları çok sayıda uygarlıkları bağrında yaşatmış, kültürüyle yoğurmuş ve yeni uygarlıklar yaratmış, Anadolu medeniyetleri zengin ve ileri seviyedeki kültürlerin merkezleri olmuş.

Tarihi "Kutsal Yol"u izleyerek Antik Milet’in kutsal kapısına doğru yolumuza devam ediyoruz.

Kutsal Yol da nedir derseniz, Miletosluların karadan ulaşılamayan bu tapınağa, deniz yoluyla Panormos Limanı’nın bulunduğu koydan tapınağa uzanan, 5-6 kilometrelik bölümü Apollo rahip ve rahibelerine ait heykellerle, aslan ve sfenks figürleriyle süslenmiş ihtişamlı bir güzergâh.

Didim şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Bodrum Pazar ziyaret ve Cooking Class (85 €), Bodrum 5 Günlük Paket Tur (268 €), Meryemana Evi, Artemis Tapınağı Efes Tam Gün Turu (43.17 €), Kuşadası'nda 3 Saatlik At Binişi (42 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.