DAĞLARIN TEPESİNDE BİR YERLEŞİM KİRTİPUR

477929 Kas 2011Gezi Notu
GÖKÇE YILMAZGÖKÇE YILMAZGold Yazar29 Kas 201147790 Yorum

Nepal’de tepeler üzerine kurulu eski bir kasaba Kirtipur. En güzel olan kısmı ise insanların yerel kıyafetleri ile hala eski yaşayış tarzını sürdürüyor olması.

Tepede kurulu bir kasaba olduğundan ele geçirilmesi oldukça zor bir yermiş. İngilizler bu bölgeyi ele geçirebilmek için 3 deneme yapmışlar. İlk ikisinde başarısız olmalarına rağmen, üçüncü denemede Kirtipur ele geçirilmiş.

Kirtipur

Buradaki insanların yaşayışına bakarsak, hala eski adetlerini koruyorlar. Örneğin bir aile yemek yiyeceği zaman, herkes yemeğinin az bir kısmını ayırıp, yemeğe başlamadan önce evin giriş kapısının önüne koyuyor. Buradaki amaç, şeytanı dışarıdaki yemek ile oyalayıp eve girmesini önlemekmiş. Yani kapı önündeki yemekler şeytana sunuluyor. Her evin kapısının önünde tabak şeklinde betondan yapılmış yuvarlak şeyleri görmeniz mümkün.

Yürüyüşe devam ederken rehberimiz bizi bir kapının önünde durdurup anlatmaya başlıyor. Yapraktan yapılma tabak içinde sunulan gıda maddeleri şeytan için, şeytan eve girip ev halkının huzurunu bozmasın, burada oyalansın diye konulmuş.

Kirtipur-1

Hemen yanında taşın üstünde kiremit kırmızısı ile boyanmış bir yuvarlak daha var. Bu ise renginden de dolayı evreni, toprak anayı temsil ediyor. Buraya konan yiyeceğin anlamı da toprak anayı ve tanrıyı yemeğe davet etmek. Hatta gelirse eğer yolunu da bulsun diye, tabaktan kapının eşiğine kadar aynı renkten bir şerit de çekmişler.

Şeytana ve tanrıya sundukları yemek içerik olarak da birbirinden farklı. Bazen Tanrıya sundukları yiyecekleri çiçek yaprakları ile de süslüyorlar.

Küçük küçük evler, genellikle farklı renklerde, balkonlar genelde ahşaptan cumba şeklinde. Daracık sokaklardan ilerliyoruz kasabada.

Kirtipur-2

Ayrıca Ganesh, Garuda gibi çeşitli heykellere de yemek sunuyorlar. Ama burada amaç, heykeli şeytandan korumak değil, “sana şükrediyorum ki, bana bu yemekleri verdin” anlamını taşıyor.

Kasabanın bir tarafında kocaman bir havuz var, içi yosunlu, pis bir suyla dolu. Çamaşırlar burada yıkanıyormuş. Durulamak için daha temiz bir su kullanıyorlar diyor rehber ama ne derece doğru bilemiyorum.

Kirtipur-3

Dar sokaklarda dolaşırken elimizde kamera ile bizi gören yerli halk, el sallıyor, gülümsüyor, kadraja girebilmek için ne gerekiyorsa yapıyor. Ve hepsi çok mutlu, gözlerinden okunuyor.

Kirtipur-4

Rehberimiz yolda giderken anlatmaya devam ediyor. “Tüm dinler, kendine mensup insanları iyi birer insan olmaya yönlendirmeye çalışır, ama hiçbir zaman mükemmel insan olması için diretmez. Hata insana mahsustur, mükemmellik ise şeytana daha yakındır” diyor.