Kale, Hisar ve Şatolardan Oluşan Yapılar Bütünü: Moskova Kremlin Sarayı

Sadece Moskova’nın mı, bence Rusya’nın en önemli yapısı! Zira burası halen Rusya Federasyonu Devlet Devlet Başkanı’nın konağı ve belki de dünyadaki dengeleri etkileyecek çok önemli kararları aldığı çalışma yeri. Projesini Konstantin Tan tarafından çizilen Kremlin, Moskova Nehri’nin kuzeyinde yaklaşık 73.000 metrekarelik bir alanı kaplıyor.

1875-81 arasında yapılan Devlet Tarih Müzesi, meydanın kuzey ucunda. Güney uçta ise 1554-60 arasında yapılmış Vasili Blajenni Katedrali bulunuyor.

Moskova’nın sembolü olan Kremlin Sarayı, Çar Korkunç İvan tarafından 1155'te yaptırılmış. 19 metre yükseklikte, 2250 metre uzunlukta kırmızı tuğlalı duvarlar ile çevrili saray köşelerinde kuleler ile şehrin en ihtişamlı yapısı diyebilirim. XV. yüzyılda (1555'te başlanmış, 1560'da bitirilmiş) inşa edilmiş ve pek çok kez restore edilmiş olan yapı Moskova’nın en eski yapısı. 1990 yılında Rusya tarihinde önemli rol oynamış olan saray, UNESCO Dünya Mirasları Listesi'nde.

Başkan'ın ve çalışanların kullandığı, biz turistlerin saray bahçesine girdiğimiz kapıdan başka müthiş bir giriş kapısı daha var, kapıda bekleyen ve kuş uçurtmayan zımba gibi nöbetçileri ile muazzam görünüyor. Ancak rehberimizin söylediğine göre son yıllarda Bay Putin Saray'ına artık helikopterle gelip gitmeye başlamış. Bu arada hemen söylemek isterim biz bahçeyi gezerken hemen 200 metre ilerimizde bir hareketlenme oldu, bahçede bizleri izleyerek gezen polisler yola inmemizi engelleyecek şekilde dizildiler. Bizler de kameralarımızı hazır edip beklerken 5-6 siyah uzun, içinde kimler olduğunu anlayamadığımız arabalar önümüzden geçerken askerler etraflarında kuş uçurtmuyorlardı ancak fotoğraf çekmemize de engel olmadılar. Biz gezmeye devam ediyoruz. Karşımızda dev bir Top ve top arabası…

Dünyanın en büyük çanı - Kremlin Çar Topu

XVI-XVII. yüzyıllarda Kremlin’i korumak amacıyla yapılmış bu Rus eseri, dökme sanatının harikası dünyadaki en eski ve büyük çaplı top (uzunluğu 5,34 metre, çapı 890 mm, namlu kalınlığı 15 cm, ağırlığı ise 40 ton). Kitay Gorod’daki Spaski kapısının önüne konan ve Moskova Nehri üzerinden taşınan Çar Topu hiç kullanılmamış. Topun yanında duran dökme demirden çekirdeği ve dekoratif top arabası 1835 yapımı.

Oldukça etkileyici ama beni daha çok çevresindeki müthiş çiçekler içindeki harika ağaçlar etkiledi. İlerlemeye devam ediyoruz, bu kez de karşımızda dev bir çan.

Dünyanın en büyük çanı - Büyük İvan Çan Kulesi ve Çanı

Bir zamanlar Rusya’nın en yüksek binası olan 81 metrelik Çan Kulesi’nin yanında dünyanın en büyük çanı olan 1508’de yapılan altın başlı Çar Çanı duruyor (ağırlığı 202 ton, uzunluğu ise 6,14 metre). Tıpkı topun kullanılmadığı gibi çan da hiç çalınmamış. Demiri döküldükten hemen sonra çıkan yangında (1737 yılında) büyük bir parçası kopmuş, bu parçayı da çanın hemen yanında görebilirsiniz.

Biraz daha ilerlediğimizde büyük bir meydana geliyoruz, meydanın etrafı ise uzaktan müthiş kubbelerini gördüğümüz katedrallerle çevrelenmiş.

Moskova’nın en eski Katedral Meydanı

Kremlin’in merkezi olan bu meydanda Kremlin Katedralleri bulunuyor. Başmelek Katedrali, Meryem’e Müjde Katedrali, Çarların ve İmparatorların Taç Giyme Törenleri’nin düzenlendiği Uspenski Katedralleri bu meydanda. İçleri de bana göre fazla şatafatlı ama tabii hepsi birer sanat harikası, ne yazık ki buralarda fotoğraf çekmemize izin verilmedi, hatta Rusya’da hiçbir katedralin ve kilisenin içinde fotoğraf çekilemiyor.

Meydanda katedrallerin dışında ayrıca adını ön cephesindeki hudutlardan alan, 1491’de inşa edilen Fasetalı Saray bulunuyor. Kremlin’in bu bölümünde merasim törenleri düzenlenir, yabancı ülkelerden gelen Büyükelçiler kabul edilirmiş.

İçinde İmparator ailesine ait odalar, muhteşem mobilyalarla döşeli kabul salonları, kristal ve porselen ev eşyaları bulunuyor. Rus ikonalarını ve fresklerini görmek isterseniz bilet alarak gezebilir şahane freskler ve ünlü Rus ikonalarını görülebilir ancak biz daha çok yer görmek istediğimiz için sarayın içine girmek istemedik. Sarayın en önemli salonu ise kabullerin yapıldığı, Devlet Başkanı’nın devlet nişanları töreninin yapıldığı Georgiyev Salonu…