Kapadokya'nın İncisi Ihlara Vadisi

Hep merak uyandırmıştır bende Ihlara. Adı gibi kendi de güzel olan Ihlara kasabasının güzel vadisi... Eylül ayinin ilk haftası seminer için gittim bu güzel bölgeye. Ihlara doğa harikası bir yer.

Ihlara Vadisi; Aksaray ili, Guzelyurt ilçesi, Ihlara kasabasinda yer aliyor. Aksaray merkezden minibüsle yarim saatte ulastik Ihlara'ya. Genel olarak ağaçsız bir görüntüye sahip olan Kapadokya bölgesine bir vaha görüntüsü vermiş vadi. Melendiz Çayı boyunca ağaçlık olan vadi yüzyıllarca birçok medeniyete ev sahipliği yapmış.

Hasan Dağı volkanından püsküren lavların akarsu aşındırmasıyla oluşmuş bir vadi. Melendiz Çayı, milyonlarca yıllık bir sürecin sonunda kanyon görünümlü bu vadiyi meydana getirmis.

Vadi; Ihlara kasabasindan basliyor, Selime'de son buluyor. 14 km uzunluğunda. Yüksekliği 100-150 metre arasında.

Volkanın puskurmesine neden olan tektonik hareketler sonunda cevre yüzeyi geniş bir tabaka ile kaplanmış. Kalkerin basınç ve sıcaklık etkisiyle yarattığı kirik hattan fışkıran doğal sıcak suyu Ihlara'ya çok yakin olan Ziga Kaplıcaları'nda da görebiliriz.

Volkanik püskürtme sonucu oluşan tüf taslari, erozyon, rüzgar gibi doğa etkenleri ile aşınmış Selime Katedrali'nde karşımıza çıkan Peri Bacalari'ni yaratmış.

Selime Katedrali

Vadi boyunca kayalara oyulmuş mezarlar, barınaklar ve kiliseler bulunmakta. Vadideki kayalara oyulmuş freskli kiliseler korunarak bir tarih hazinesi olarak zamanımıza kadar gelmiş. Ihlara tarafında olanları gezme fırsatı bulabildik fakat Belisirma Köyü tarafında olanları gezemedik vakit yetersizliğinden dolayı.

Guzelyurt'un eski adi Gelveri... Burada Selanik'ten gelen Türkler yaşıyor. Buradaki Rum aileler ise Yunanistan'daki Kavala şehrine yerleştirilmişler. İlçede hala Rum mimari anlayışı hissediliyor.

Güzelyurt neredeyse Kapadokya'nin göbeğinde. Karşısında Hasan Dağı, hemen yakınında Ihlara Vadisi burayı önemli bir turizm merkezi haline getirmiş. Bu bölge Hitit, Pers, Eski Yunan, Roma, Bizans, Selcuk ve Osmanlı medeniyetlerine beşiklik yapmış.

Melendiz Çayı'na ulasmak için 380 basamak indik. İnisimiz kolaydı. Fakat o heyecanla çıkışı pek dusunmedik sanırım. Zorlu bir çıkış oldu :) Bu merdivenler yapılali çok olmamış. Eskiden merdivensiz dağ yolundan inip cikiliyormus. Her gecen gün turist sayisi artınca boyle bir çare bulmuşlar bu zorlu yolculuğa.

Melendiz Çayı'na ulaştığımızda hemen ayakkabilarimizi çıkartıp suda gezindik. Sicaktan midir suyun özelliği mi bilmem ama çok iyi geldi.

Ihlara'ya Ulaşım: Aksaray merkezden minibüs ile yarim saatte ulaşabilirsiniz.

Ihlara'ya Giriş: Vadiye müze kartinizla giriş yapabilirsiniz.

Yemek: Aksaray-Ihlara arası lokantalar mevcut. Etli ekmek yöresel yemegi. Tatmanızı tavsiye ederim, harika :) Vadiyi takip edip Belisirma köyünden çıkarsanız Melendiz çayı üzerine kurulmuş olan sedirlerde oturup su sesi esliginde yemeginizi yiyebilirsiniz.

**Vadinin girişinde sadece bir tane hediyelik eşya magazasi var. Fiyatlar oldukça yuksek. Ama yine de çok hoş gorunen şişme Kapadokya balonlarindan almadan duramadik. Ayrıca girişte satılan organik küçük armutlardan almayı unutmayın derim. Harikaydilar. Tabi sadece Ağustos, Eylül ve Ekim'de giderseniz bulabilirsiniz bu armutlardan...