Laponya'da Snow Mobıl Turu ve Ren Geyikleri

Laponya'da Ertesi sabah tekrar termal kıyafetlerimizi giydik. Berelerimizin üzerine birer de kask verdiler. Bugün yapacağımız safari de yine 4 saat sürecek. Ama bu sefer husky köpekleri ile değil Snowmobiller ile safari yapacağız. Öncelikle yine bu aracın nasıl kullanılacağına dair bilgileri bir ders şeklinde aldık. İşlerini gerçekten çok ciddiye alarak yapıyorlar.

İkişer kişi snow mobillere binerek yine orman içinde, bizim için işaretlenmiş yollardan, işaret ve yönlendirmelere uyarak safariye başladık. Direksiyon kolları parmaklarınız üşümesin diye içeriden ısıtmalı. Bugün gideceğimiz yol 40 kilometre. Biz konvoy halinde giderken, yine kar arabalı görevliler kestirme yollardan geçerek devamlı kontrol ediyorlar. Ara ara dönüp, “Problem var mı?” diye soruyorlar ve sizi güler yüzleri ile selamlıyorlar.

Yaklaşık 2 saat sonra RIEKKOVARA Ren geyiği çiftliğine geliyor ve araçlarımızı park ediyoruz.

Burada da Ren geyiklerinin çektiği kızaklarla küçük bir tur yapıyoruz. Kızaklarda 2 kişi yan yana oturuyor. Yine oturduğunuz yerde ren geyiği postu var. At arabası sürer gibi ren geyiğini yönetiyorsunuz. Teker yerine kızak var. Gerçi yönetmenize de pek gerek kalmıyor, çünkü geyikler zaten yolu biliyor. Bu husky kızakları kadar keyifli olmasa da yine de çok güzel.

Burada yaşayan yerel halka “Sami” deniliyor. Bir karı-kocanın işlettiği sevimli bir dağ evinde Ren Geyiği bifteği yiyoruz. Bifteği Blueberry marmelatı ile birlikte servis ediyorlar. Güzel birer kadeh şarap eşliğinde bu lezzetli yemeğimizi bitiriyoruz. Bize yemek sırasında ren geyikleri hakkında biraz bilgi veriyorlar.

5.000 çeşit ren geyiği varmış. Burada doğada başıboş gezen ren geyiklerini kementler ile yakalayıp, kulaklarının ucuna çentikler açıyorlarmış. Bu çentikler bir nevi bir işaret anlamına geliyor ve her ailenin işareti yani çentiği birbirinden farklı. Yakalanan ve işaretlenen geyikler artık o aileye ait oluyor. Rengeyiği postunda 1 santimetrekarede toplam 6.000 adet kıl varmış. Ve kılların içi boş hava ile dolu. Bu da klima etkisi yapıyormuş. Vücut ısısı ile ısınan kılların içerisindeki hava, hayvanı sıcak tutuyormuş. Ren geyiklerinin boynuzlarının üstü kadife gibi. Zaman içinde hayvan sağa sola sürtünerek bunları soyuyormuş. Dişi geyiklerde hamilelik sırasında boynuz çıkıyormuş. Doğumdan 1 ay sonra ise düşüyor. Boynuzlar ise günde 2 cm uzuyor. Dişi geyiklerin boynuzu daha kısa ama daha fazla dallı. Erkek geyiklerinki ise daha uzun ama daha az dallı. Her yaz erkeklerin boynuzu düşüyor, kışa doğru yeniden çıkıyormuş.

Yemekten sonra buradaki Sami bayan bize bir de yerel bir şarkı söylüyor ve ren geyiği sürücü belgelerimizi teslim ediyor.

Belgelerimizi aldıktan sonra snow mobillerimize atlayıp 2 saat süren yolculuk sonrası buz otellerin bulunduğu bölgeye ulaştık. Laponya Tatili ve unutulmayacak deneyimler için iyi bir otel de önemli; Arctic Circle Wilderness Lodge veya Napapiirin Järvilomat​ otellerini tercih edebilirsiniz.