Kuzeyin Beyazı Laponya ve Saariselka

Finlandiya’nın taa en kuzey bölgesi... Aylardan Şubat. THY ile İstanbul’dan Helsinki’ye uçuyoruz. Helsinki’de kısa bir bekleme ardından Finnair ile Helsinki’den Ivalo’ya uçuyoruz.

Ivalo havaalanı oldukça küçük. İnişte dikkatimizi en fazla çeken şey renklendirilmiş buz kütleleri ile İVALO AİRPORT yazılı tabela oldu. Ivalo havaalanının girişinde bir çok ahşap dekor ve doldurulmuş hayvanlar var.

Laponya adı verilen bu bölge, Finlandiya’ya bağlı 187.000 göl ve 97.000 adacıktan oluşuyor. Tüm göl ve nehirler buz tutmuş, her yer bembeyaz kar. Neresi kara, neresi nehir belli değil. Burada kar toz gibi, sanki her yer bembeyaz pudra ile kaplanmış. Katı sıkıştırıp kar topu yapabilmek oldukça zor. Yürürken karın çıkardığı ses bile bir başka güzel.

İvalo havaalanından SAARISELKA denilen bir kasabaya gidiyoruz. Yerler buz ve kar kaplı olmasına rağmen aracımız hiç yavaş gitmedi. Burada zincir takmak yasak, kar lastikleri kullanıyorlar.

Saariselka’nın nüfusu yalnızca 300 kişi ile sınırlı. Ancak yüzölçümü olarak 17.000 kilometrekare ve tek bir belediye tarafından yönetiliyor. Avrupa’nın en büyük belediyesi olma özelliğine sahip. Brüksel’in yarısı kadar bir bölge ve sadece 300 kişi. İlk gece Saariselka’da Holiday Club’ta kaldık. Tek katlı şirin bir dağ oteli. Saariselka gezisi planlıyorsanız Holiday Club Saariselkä ve Saariselkä Inn Log Cabins gibi otelleri tercih edebilirsiniz.

Yemeğimizi (Ren geyiği) yedikten sonra çevreyi dolaşmaya çıktık. Akşam saat 20:00 ve hava sıcaklığı -12 dereceyi gösteriyordu.

Özellikle güneş batarken müthiş bir manzara oluyor. Beyazlık önce sararıyor, sonra pembeleşerek kırmızıya dönüşüyor. Ve daha sonra iyice koyulaşıyor.

Aynı akşam Marimecco denilen Finlandiya’nın çok ünlü bir tasarım mağaza zincirinin içini gezdik. Ağaçtan, özellikle ağaç uru’ndan (yumru) yapılan çeşitli obje ve ev eşyaları, Ren geyiği boynuzu ve ren geyiği derisinden yapılan eşyalar, çalılardan hasır gibi örülmüş çeşitli aksesuarlar, bez bebekler oldukça ilgi çekici. Burada el emeği çok değerli, fiyatlar bir hayli yüksek.

Otele dönerken ayın etrafında mavi bir hare oluştu ve oldukça ilginçti. Kuzey ışıklarını (Aurora Borrealis) bekledik ama göremedik. Yol üzerinde buz kalıplarından yapılmış mumluklar diziliydi. Ayrıca yol boyunca ağaç kütüklerini verev şekilde kesmişler ve yerin üzerine Noel babanın kafasını yapmışlar, çok sevimliydi. Ağaç ve odunu burada çok güzel kullanıyorlar.