Maldivler'in İki Yüzü

Çevremizde Maldivler’e balayı dışında gidilmezmiş gibi bir söylenti vardır. Bekarların güzel denize girmesi suç mu? Kulak asmadım bu söylentilere ve bastım gittim. Giderken turla gitmeyi tercih ettim. Çünkü Maldiv dendiğinde yurtdışı tecrübem de olsa içimi bir ürperti kaplıyor. Sanki 1 günde milyarlar harcayakmışım gibi düşündüm. Kendimi tur şirketine bıraktım. Siz böyle yapmak zorunda değilsiniz. Maldivler, TC vatandaşlarına vize istemiyor. Yapın otel rezervasyonu ve alın uçak biletinizi dilediğiniz zaman tatilinize gidin. Ama Türkiye’de yaz zamanı gitmeyi dilemeyin. Ağustos ayında Maldivler’de sağanak yağmur ile boğuştum. Bir gün güneşi gördüm, bir gün bulutları izledim. Ama deniz hep güzeldi. Yağmurda da güzel güneşte de…

Sultan Park

Male Lokal Pazar

Tatilciler gözünde Maldiv ikiye ayrılır. Bir tanesi Sirkeci’ye benzeyen başkent Male diğeri ise tatil için gittiğimiz muhteşem kum ve içilesi güzellikteki denize sahip adalar. Neredeyse her ada bir otel olmuş. Tabi arada ıssız adalar, inşaat devam eden ve yerli halkın yaşadığı adalar da bulunuyor. Ben 3 yıldızlı Fun Island otele gittim. Otelde Robinson adası turu bulunuyordu. Adada hiçbir şey yok. Siz ve doğa. Ama merak etmeyin insanlar çöplerini bırakmıştı.

Otelde survivor hayatım başladı. Gerçi Maldiv’de olduğumu unutmayayım. Survivor derken kıtlık ve zorluğu kast etmiyorum. İlk olarak uçağımızla başkent Male’ye motorla 5 dakika mesafede ve 1 dolar ücretle gidilen küçük havalimanına indik. 250 beygirlik iki motoru bulunan tekne ile 45 dakikada adaya vardık. Her otel ayrı bir adada demiştim ya, bazı arkadaşlar 15 dakikada kendi otellerine vardı. Vardığımızda Maldivler’de olduğumu anladım. Önce koyu mavi deniz, kıyıya doğru suyun rengi açılıyor ve beyaz kum tropikal ağaçlar ile bize hoş geldin diyor. Tabi rüzgar var diye sörf yapanlar sporcular da su ile boğuşuyordu. İlk sorumuz "Köpekbalığı yok mu?" oldu. Çalışandan iki yıldır buradayım henüz saldırı görmedim cevabın alınca rahatladım. Suya baktığımda balıklar gözüküyordu. Biz de adanın etrafında dolaşıp en çok beğendiğimiz yerde denize girdik. İlk gün suda balık görünce ürktüm. Ama balık da benden ürktü. Son gün şnorkel ile balık kovalıyorduk. Hal böyleyken sualtı kameram olmamasına üzüldüm.

Male Balık Pazarı

Yemek ye, güneşlen, yağmuru izle ve uyu düzenini 2 gün sürdürdükten sonra adadan kaçış yolları aradım. Otelde lokal ada turu, ıssız ada turu (Robinson) ve tekne turları (dalış, gece balık tutma ve yunusları izleme gibi) vardı. Ama ben gerçek Maldivler’i görmek istiyordum. Keşke ada Male’ye yakın olsaydı dedim. Neyse ki bir gece erken çıkıp, transfer teknesiyle Male’ye vardım. Az otel vardı ve kaliteli oteller doluydu. 1 gece iki kişilik şehir içi konaklama 50-60 US dolarıydı. Check out yaparken şehir vergisini fark ettik. Ödemek mecburiydi. Siz de bunu hesaba katarak rezervasyonunuzu artı 10 dolar olarak hesaplayın.

Tekneden başkente iner inmez rehber olduğunu söyleyen insanlar etrafımızı sardı. Herkes ücretsiz yardım edeceğini iddia ediyordu. Evet ücretsizdi ama bir müddet sonra siz zaten para verme eğilimine giriyorsunuz. Her yanımızda motosikletler vardı. Küçük motorlar vızır vızır geçiyordu. Yüreyecek kaldırım yok. Kendimi Sirkeci’de hissettim. Her yerde tekstil satıcıları ve elektronik dükkanları vardı. Hastane ve üniversite gibi önemli binalar bu adada olduğu için diğer adalardan insanlar işlerini halletmeye geliyorlar. Bu da şehri karmakarışık hale getiriyor. Para birimi Rufiyaa’dır. 15 rufiyaa, 1 US dolarına eşit. İngiliz sömürgesi olmuş bu ülke 2015 senesinde bağımsızlığının 50. yılını kutluyor. Tabi ki trafik soldan işliyor, prizlerde açma kapama düğmesi var ve prizler farklıdır. Gece hayatı yok. Halkı Müslüman olan bu ülkede içki satışı yapan yere rastlamadım.

Male’de Görülecek Yerler

Camiler: Mimarileri Türk İslam kültürü camilerine göre farklıdır. Maldivler’de ezan sesi duymak da farklı bir duygudur; Old Friday Mosque, Grand Friday Mosque

Balık Marketi

Yerel Pazar

Mulee Aage (Eski Saray): Çok renkli ve fotoğraf için mükemmel bir yer. Bir akşam mutlaka gidin.
Maldivler’e gitmeden yanınıza almanız gerekenler

Şnorkel (otellerden kiralamak pahalı)
Sualtı kamerası
Adalara gidiyorsanız mutlaka yanınıza yiyecek içecek alın (çünkü otel adalarda ekstralar çok pahalı)
US DolarıSeyahat Prizi

Gerçekleri görmek adına iki Maldiv’i de görmenizi öneririm. Hatta mümkün olursa bir de lokal adaya gidin. Köy hayatı ve yanında zengin hayatı yaşayan insanlar aslında aynı deniz giriyorlar. Daha doğrusu biz turistler denizden çıkmazken yerel halk denizde balıkçılık yapıyor. Yıllarca Portekiz, Hollanda ve İngiliz sömürgesi olmuş bu ülkenin yakasını 2000’li yıllarda da tsunami bırakmıyor. 2004 yılında yaşanan felaketin tekrarlanmaması dilerim. Bu arada size tavsiyem eşinizle balayına gidecekseniz Male’ye rezervasyon yaptırmayın. İnanın boşanma sebebi olur.