Karada piramitleri başta olmak üzere bir tarihe ev sahipliği yapmanın dışında çölden başka bir şeye sahip olmayan, fakat başınızı sualtına soktuğunuzda, gerçek cenneti gördüğünüz bir ülke. Dalıcıların Kabe'si de denilen bir güzellik, KIZILDENİZ.

Kumdan ve denizden yararlanmak isteyenlerin tercihi Sharm El Sheikh, Hurghada, El Gouna turistik açıdan oldukça gelişmiş, Marsa Alam ve Dahab ise hala gelişmekte.

Tarihi yaşamak için Kahire'ye gidip Piramitleri ve Kahire müzesini gezmek, Nil nehrinde bir gemi turu yapıp Aswan, Luxor gibi diğer önemli noktaları gezmek şart.

Mısır'ın bu iki yüzü oldukça farklı, bir tarafta tam bir Arap ülkesi özelliklerini görürken, Sharm El Sheikh'de bambaşka bir atmosfer hakim. Turistler gerek rahat giyinişleri gerekse rahat hareketlerinden dolayı yadırganmıyor. Geceleri barlar ve gece klüpleri ağzına kadar doluyor ve sokaklarda dahil içki içmek serbest. Hareketin merkezi olan Naama Bay, çok sayıda restoran ve otel bulunduruyor bünyesinde. Havaalanından 20 dakikalık mesafede olan bu merkezde otelinizi seçmeniz son derece isabetli olacaktır, tabii gece dahil farlarını yakmayan ve her fırsatta sizi aldatmaya çalışan taksicilerle çok fazla muhatab olmak istemiyorsanız. Farlar olayı hariç, tabii aynısını turistlere her ülkede yaptıklarını biliyoruz, burada ki bir şansınız pazarlık yapabilmeniz. Gideceğiniz yeri biliyorsanız işiniz daha da kolaylaşıyor. Otelden merkeze ilk günlerinde taksi ücreti olarak 80 poundla başlayan, son gün aynı mesafe için 25 pounda anlaşan çok arkadaşımız olmuştu. Yani Mısır'da her konuda olduğu gibi taksiler ile de pazarlık şart. Tabii bunun istisnası dalış malzemeleri satan biri sahilde diğeri merkezde bulunan 2 mağaza ve çoğu klüpler. Alışveriş yapacaksanız mutlaka Old Sharm'a uğramanızı tavsiye ederim. Herşey en az %20 daha ucuz ve bir o kadar çeşitli. Deniz mahsullerini seviyorsanız burada Sinai Star'a mutlaka gitmelisiniz, kimi zaman yer bulmakta güçlük çekebileceğiniz restoranda içki servis edilmiyor, ama siz balık alkolsüz gitmez diyorsanız, retoranın hemen yanındaki bakkaldan bira, şarap v.s. alabilir veya yanınızda getirdiğiniz rakılarınızı açabilirsiniz. Bunun için hiçbir ekstra ücret de talep etmemeleri ilk seferde bizi çok şaşırtmıştı… Heryerde nargile içebiliyorsunuz ve zaman zaman yanınıza yaklaşan tipler uyuşturucu teklif edebiliyor, seyyar satıcılar ve restoranlardaki garsonlar kimi zaman oldukça ısrarcı olabiliyor. İlk soruları nereden geldiğiniz olacaktır, bizim bu sorulardan sıkılıp uyguladığımız taktiğimiz, gözlerimizi çekik yapıp, Çin'den geldiğimizi söylemek ve şaşkınlıklarından faydalanıp onlardan uzaklaşmak oluyordu. Kimi büyük oteller merkezden uzak yerlere yerleşmiş, kendi içlerinde tüm aktivitelere sahipler. Eğer ailece geldiyseniz Sharm'a böyle bir resortta kalmanız mantıklı olabilir. Çoğu deniz kıyısında olan bu otellerin önünden maske, şnorkelle suya atladığınızda, sualtının güzellikleri aklınızı başınızdan alacaktır. Heryeri mercanlarla kaplı kıyı şeridi 100'lerce farklı canlı türüne ev sahipliği yapmakta ve sadece yüzeyden bunların çoğunu görebilmektesiniz.

Mısır mutfağı bize biraz ağır ve fazla baharatlı geliyor, hatta hala yanında beyaz peynir, konserveler ve sucuk getiren arkadaşlara rastlıyorum, ancak 4 veya 5 yıldızlı bir otelde kalıyorsanız, mutlaka açıkbüfeden kendinize uygun birşeyler bulabilirsiniz. Hemen hemen hepsi makarna servis etmekte, kahvaltıda ise omlet yine olmassa olmazları. Bunların yanı sıra çeşitli et yemeklerinde biraz ağır bir yağ kullandıkları da gerçek.  Yine merkezde yer alan Hard Rock Cafe'de saat 12'ye kadar Amerikan mutfağını deneyebilir, gece yarısından sonra ise gece klübüne dönüşen bu mekanda sabahın ilk ışıklarına kadar eğlenebilirsiniz.

Eğer bir dalıcı değilseniz bile gündüz yapılacak aktiviteleriniz sahilde güneşlenmekten ibaret değil, otellerden veya merkezdeki alışveriş merkezinden alabileceğiniz turlar ile, günü birlik tekne turuna katılabilir, ATV safarisi yapabilir, Kahire müzesine bile gidebilirsiniz. Eğer Kahire turunu karadan yapacaksanız, bilmeniz gereken çölün ortasından 5 saat otobüs ile geçeceğiniz ve müze gezinizin ardından otelinize gece geç saatte, yorgunluktan turşuya dönmüş bir vaziyette döneceğinizdir. Bunun için uçak ile yapılan turları tavsiye ediyorum.

Dalıcı veya dalıcı adayıysanız, dalış için en doğru adreste bulunduğunuzdan emin olabilirsiniz. Her seviyede dalıcıya uygun onlarca dalış noktası sizi bir sonraki tatilinizde de buraya çekecektir. Teknenize binmek için limana geldiğinizde, yüzlerce teknenin, birbiri sıra yolcu aldığını, iskele üzerinde binlerce dalış tüpünün teknelere yüklendiği bir karmaşaya şahit olursunuz. Bazen kendi teknenizin gelmesini bir saatten fazla beklemeniz gerekebilir. Gerçi son zamanlarda birkaç yeni iskelenin de açılmasıyla bu işkence nispeten hafifledi. Ama ne olursa olsun, bu sularda yapacağınız dalışların herşeye değer olduğunu anlamanız uzun sürmeyecek. Türkiye'de yasak olduğu için karışım gaz ile yaptığım teknik dalışlar da dahil olmak üzere, kanyon, mağara ve batık dalışları için mükemmel seçenekler sunan Sharm El Sheikh, bir dalış cenneti tabirini gerçekten hak etmektedir.

Eğer tecrübeli bir dalıcıysanız, limandan yaklaşık 4 saat mesafede bulunan, 2.dünya savaşı zamanında batırılmış bulunan Thistlegorm batığı sizler için mükemmel bir dalış olacaktır. Amabarlarında hala askeri mühimmat ve araç gereç bulunan, üzerinde tank, lokomotif ve vagonlarının dahi bulunduğu bu batık kuşkusuz rahat dalınabilen dünyanın en iyi batıklarından biri. Biraz dikkat ederseniz, güvertede koşuşan denizcilerin seslerini duyabilirsiniz...

Karadan bir saatte ulaşabildiğiniz Dahab ise "Blue Hole" ve kanyonu ile meşhurdur. Burada dalışlar karadan yapılmaktadır. Özellikle "Blue Hole"'e yapacağınız dalışta derinlik limitlerinize dikkat etmeniz oldukça önemlidir. Dalışlar arasında sahildeki çadır şeklindeki mekanlarda yerde oturup dinlenebilir, yemek yiyebilir ve birşeyler içebilirsiniz. Özellikle bu restoranlarda da yemek sipariş etmeden fiyatlarını öğrenmekte ve gerekiyorsa pazarlık yapmakta yarar var.

Tabii amacınız sadece dalış ise size dalışlı mavi tur seçeneğini tavsiye ederim. Bir haftalık turda 15'ten fazla dalış yapabilir, daha bakir noktaları keşfetme şansını yakalayabilirsiniz. Gerek günübirlik turlar gerekse dalış safarisinde seçeceğiniz tekne ve dalış merkezi de önemli rol oynamaktadır. Mümkün ise bilenlerden ve daha önce burada dalış yapmış olanlardan tüyo almakta yarar var.

Sharm El Sheikh'de geçirdiğim dalış amaçlı uzun zamanlarda, turistik olmayan yerlerin de de bulunma fırsatım oldu. Ana caddenin kara tarafında yaklaşık 10 km. sonra başlayan yerel yaşam, sahilden oldukça farklı. Ortalıkta kesilen hayvanlar, koşuşan çıplak ayaklı çocuklar, hijyenden uzak marketler şehrin diğer yüzüyle çok tezat oluşturmakta, halbuki aralarında sadece geniş bir cadde var. Basit yapılmış evler ve oradaki yaşam tamamiyle köyü andırıyor. Tabii buradaki herşeyin fiyatının sahile oranla yarıdan daha düşük olduğunu söylemeye gerek yok. Zaten turistik kesiminde de minibüse bindiğinizde veya bakkaldan bir şeyler aldığınızda, sizden aldıkları ücret ile Mısır'lılardan aldıkları farklı. Minibüste yanınızda oruran Mısır'lı 3 pound verirken sizden 5-6 pound istiyorlar ve itiraz ederseniz sizi indiriyorlar…

Şu andaki karışıklıklara rağmen mutlaka gidilmesi ve görülmesi ve mümkünse dalış yapılması gereken bir noktadır Mısır...

HALUK İSKORA

18 yaşımdan beri sualtı dünyasını keşfetmekteyim. Eğitmen balıkadam, teknik dalıcı ve sualtı rehberiyim.