8500 Yıllık Geçmişi Olan Amasya'ya Kısa Bir Yolculuk

Gezgin Rehberler bu sefer sizleri Helenistik dönemde Amasya'yı başkent olarak kullanan Pontus Krallarına ait Kral Kaya Mezarlarına ve kısa bir Amasya turuna götürüyor.

Ekibimiz sabah erkenden çantaları ve bavulları hazırladıktan sonra Amasya'ya gitmek üzere yola çıkıyor. Yolumuz biraz uzun Amasya, İstanbul'a yaklaşık 680 km uzaklıkta. Tahminen 7 saat içersinde Amasya'ya varmayı düşünüyoruz. İstanbul'dan E80 karayolundan Düzce ve Bolu'yu geçtikten sonra Gerede'den gişelerine geliyoruz. Çankırı ve Çorum üzerinden Amasya'ya ulaşıyoruz. Aracımızı uygun bir yere park ettikten sonra, Amasya'daki ilk durağımız olacak olanKral Kaya Mezarlarını gezmeden önce öğlen yemeğimizi yiyiyoruz. Yemek yediğimiz yerde tam Kaya Mezarlarının karşısında yer alıyor Yeşilırmak'ın kıyısında kurulan şehir çok güzel ve temiz. Öğlen yemeğimizi yedikten sonra Harşena Dağı'nın eteklerinde yer alan Kaya Mezarlarına tırmanışa geçiyoruz.

Mezarlara çıkış çok zahmetli değil bazı yerler düz bazı yerler ise merdivenli yalnız mardivenlerin bazıları çok yüksek çıkarken zorlanabilirsiniz. Mezarlara giriş ücretli, ücretimizi ödedikten sonra yukarılara doğru çıkıyoruz. Mezarlara yaklaştıkca aşağıda kalan şehir merkezi manzarasıda bir o kadar güzelleşiyor. Mezarlara ulaştıktan sonra hatıra fotoğrafı ve şehirin manzarasını fotoğraflıyoruz. Mezar gezisi ortalama 30-45 dk sürüyor. Bu ören yeri içersinde Osmanlı döneminde yapılmış Kızlar Sarayı Hamamını da görüyoruz. Amasya'ya gelmişken burada yer alan bazı tarihi mekan ve müzelerinde gezmeyi ihmal etmiyoruz. Bu mekanları sıralamadan önce mutlaka Çakallar Tepesi denilen bölge çıkın tüm Amasya ayaklarınızın altında oluyor. Diğer gezilmesi gereken mekanlar ise:

Burmalı Minare CamiiCamiyi, Selçuklu Sultanı II. Gıyaseddin Keyhüsrev zamanında Vezir Necmeddin Ferruh Bey ve kardeşi Haznedar Yusuf tarafından yaptırılmış. Caminin giriş kapısında Cumudar Türbesi bulunmakta.

Sultan II. Bayezid Camii ve Külliyesi
Külliye,1485 - 1486 yılları arasında inşa edilmiş. Külliye içersinde cami, medrese, imaret, türbe, şadırvan ve çeşmeden oluşmakta.

Hazeranlar Konağı (Etnografya Müzesi)
Konak, 1865 yılında, Amasya Mutasarrıfı Ziya Paşa’nın defterdarı Hasan Talat Efendi tarafından yaptırılmış. Geleneksel Osmanlı konut mimarisini bu yapıda görebiliyoruz.

Amasya Saat Kulesi
Saat Kulesi il olarak 1865 yılında Amasya Valisi Ziya Paşa tarafından yaptırılmıştır. 1940 yılında Hükümet Köprüsü yapılırken yıkılmış. Kule 2002 yılında yeniden inşa edilmiştir.

Gümüşlü Camii
Taceddin Mahmut Çelebi tarafından 1326 yılında yaptırılmış.

Hatuniye Camii
Sultan II. Bayezid’in hanımı Bülbül Hatun tarafından 1510 yılında yaptılmış.

Yıldız Hamamı
Halk arasında Çukur Hamam ya da Hatuniye Hamamı olarak da biliyor.

Amasya Kalesi
Harşene Dağı'nın dik kayalıkları üzerindedir.

Amasya Müzesi
Müzede; Geç Neolitik Çağ, Kalkolitik Çağ, Tunç Çağı, Hitit, Frig, İskit, Pers, Helenistik, Roma, Bizans, Selçuklu, İlhanlı ve Osmanlı İmparatorluğu döneminden kalma çeşitli eserleri görebilirsiniz.

Amasya Bedesteni
Sultan II. Beyazıt zamanında Kapı Ağası Hüseyin Ağa tarafından 1483 yılında yaptırılmış.

Kilari Süleyman Ağa Camii
Cami 1483 yılında, Kilâri Selim Ağa tarafından yaptırılmış.

Gezgin Rehberler ekibi olarak bir gezinin daha sonuna geldik. Türkiye'nin tarihini ve kültürel değerlerini tanımaya ve tanıtmaya devam edeceğiz.

Fatma - Emrah Apaydıngezginrehberler.com

Emrah Apaydın

1983 İstanbul doğumluyum, Mavi Haliç Koleji’nden mezun olduktan sonra bir ajansta grafiker olarak çalışmaya başladım. Şuan bir yayınevinde grafiker olarak çalışıyorum.