Arnavutluk'un Başkenti Tiran

Balkan ülkelerinin en küçüklerinden, en yalnızlaştırılmışlarından ama kabuğunu çatlatıp bir an önce dünya ile entegre olmaya çalışan bir ülkenin başkentindeyiz. Başkent Tiran'ın yaklaşık 420 bin nüfusu var. Her yere yürüyebileceğiniz şehir, yenilenmeye başladı bile. Türkiye, Arnavutluk ile bağlarını güçlendirmeye çalışıyor. Bu bağlamda ülkemizden Arnavutluk'un tek havalimanı olan Tiran Uluslararası Havalimanı'na haftanın her günü uçuş düzenleniyor. Toplam uçuş süresi 1 saat 40 dakika sürmektedir.

Havalimanından şehir merkezine ulaşmanın yolu taksi veya otobüsledir. Otobüsle ulaşmak için havalimanından çıktıktan sonra sola döndüğünüzde karşınıza çıkan parkın içinde, üzerinde "Rinas Express" yazan otobüslerle 250 Lek (1TL=45 Lek) karşılığında şehir merkezine ulaşabilirsiniz. Taksi için mutlaka pazarlık yapılmalı.

Şehir içi ulaşım: Tiran'da raylı sistem mevcut değil, gerekli olduğunda taksi veya otobüs kullanmalısınız. Taksi ücreti ise kilometre başına 300 Lek ama kesinlikle pazarlık yapıp binimeli. Otobüs ücreti ise 30 Lek, yani çok ucuz. Peki bunlara ihtiyaç olacak mı derseniz, oteliniz için gerekmeyecekse olmayacak. Şehir birkaç saatte gezilebilecek kadar küçük, üstelik görecekleriniz de topluca bir arada bulunuyor. Zaten biz de bir kaç saatte şehri gezip yolumuza devam ettik.

Gezilecek yerler:Şehrin merkezi İskender Bey Meydanı/Skanderbeg ve meydandaki İskender Bey Heykeli. İskender Bey, Fatih Sultan Mehmet döneminde,Osmanlı'ya 25 yıl boyunca direnerek Kruja Kalesi'ni vermeyen halk kahramanı. Meydanın etrafı geniş caddelerle çevrelenmiş. MeydandaArnavutluk'un en büyük müzesi Ulusal Tarih Müzesi/Muzeu Historik Kombetar var. Müzenin ön cephesindeki büyük mozaik, Arnavutluk tarihini temsil etmektedir. Kenardaki figürler Osmanlı'ya direnişi, ortadaki bayraklı figür de komünizmi temsil ediyor. Bayraktaki yıldızı ise komünizm bittiğinde silmişler (Giriş: 200 Lek).

Meydanda göreceğiniz bir başka bina OperaBinası'dır (Giriş: 400 Lek). Meydandaki Ethem Bey Camii ve Ethem Bey Saat Kulesi ise Ethem Bey tarafından, 19.yüzyılda yaptırılmış. Camii tek kubbeli ve kare planlı inşa edilmiş. Saat kulesi ise 35 metre yüksekliğinde, 90 merdivenlidir (Kuleye çıkış: 100 Lek).

Meydanda Tiran Üniversitesi binasını da görüyoruz; ama burası ana bina mıdır, bir bilgi alamıyoruz. Alışveriş kültürü yeni yeni gelişmektedir: Galeria ve City Park Arena önemli alışveriş merkezleridir. Görmediğimiz tek yer Kültür Merkezi/Piramida. Burası Enver Hoca için mezar diye tasarlanmış ancak bugün gençlerin üzerinde kay kay yaptıkları, atıl bir yer olduğunu bildiğimizden eksiğimiz yok diyebiliriz.

Dünü ve bugünü ile başkent Tiran...

haydigeziyoruz.blogspot.com.tr

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.