Bhutan'ın Milli Sporu Okçuluk

Okçuluk sporunun yapıldığı yere gitmeden önce yolumuzun üzerindeki bir yerel pazarda durduk. Bu yerel pazar bizi oldukça şaşırttı. Tertemiz, son derece düzenli bir pazar. Sebze, meyve, kuru bakla, et, balık satış yerleri ayrı ayrı bölümlerde tezgahların üzerinde yerlerini almış. Her biri büyük tabelalar ile birbirinden ayrılmış. Yer de tek bir çöp dahi yok.

Bu pazarda yer alan tuvalet, çok kalabalık bir yer olmasına rağmen, umulmadık bir şekilde çok temizdi. Avrupa’da bile nadir rastlanabilecek bir durum. Bhutanlılar bu pazardan çok gurur duyuyor olmalılar, çünkü tüm turistlere bu pazarı mutlaka gezdiriyorlar.

Pazar ziyaretimiz sonrasında Kraliyet törenlerinin yapıldığı büyük bir stadyumun yanından geçerek, okçuluk sporunun yapıldığı yere geliyoruz.

Okçuluk sporu Bhutan’ın milli sporu. Kendileri bu spora “Dha” diyorlar. Bu sporu yapmayan genç yok gibi. Biz de izlemeye geldik. Karşılıklı 5’er kişilik iki takım bulunuyor. İki hedefin arası ise tam 140 metre. Bu mesafe olimpiyat standartlarında ise sadece 40 metreymiş. Her iki tarafta da 1 metre yükseklikte, yaklaşık 40 cm genişlikte karşılıklı 2 hedef tahtası bulunuyor. Ortalarında 30 cm çapında halkalara ayrılmış hedefler var.

Geldiğimizde karşı takım ok atıyordu. Her ok atışında, okun isabet ettiği yere göre diğer takım ıslık çalıyor ve şarkı söyleyerek bir seramoni yapıyorlardı.

Eğer ok isabet ederse, karşı takım üyeleri yan yana sıralanıp bir adım öne bir adım geriye gitmek suretiyle bir çeşit dans yapıyordu.

Eğer ok karavana olursa, takım üyeleri şenlikli bir şekilde hedef tahtasının çevresinde dans ederek dönüyorlardı. Gerçekten çok ilginç ve kesinlikle izlemeye değer.

Puanlama sistemi ise şu şekilde, eğer ok hedefe isabet ederse 2 puan, tam orta noktaya isabet ederse 3 puan alıyorlar. Eğer karavana olursa hiç puan kazanamıyorlar.

Geleneklerine göre bir kadın, okçunun çantasına dokunamıyor, çünkü bunun okçunun performansına negatif etki yapacağına inanıyorlar. Aynı zamanda ertesi gün yarışması olan bir okçu, yarışmanın bir gün öncesinde eşi dahi olsa bir bir kadınla birlikte uyuyamıyor. Bununda şanssızlık getireceğini düşünüyorlar.

Bir müddet izledik. 140 metre mesafeden 8 ok atıldı. 7’si hedefe isabet etti. Bunlarında 4’ü tam orta noktaya. 140 metre ok atmak için oldukça uzun bir mesafe. Ama Bhutanlı’lar bu konuda gerçekten çok çok başarılı.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.