Bilecik Harmankaya Kanyonu

Metropolden bunalmış sıkılmış durumumuzu bir hafta sonu da kamp ile renklendirelim diyen biz gezginler için keşfedilesi bir rota daha… Bir ekip toplandık bindik otobüslere ve çıktık yollara… Bilecik ilimizin Eskişehir ile il sınırına yakın Gölpazarı’nı geçince Yenipazar ve İnhisar ilçeleri arasında kalan bir köy.

Burası ile ilgili dikkatimi çeken değişik noktalardan biri ise Türkiye’de ilk defa bir köyde, Harman FM isimli bir radyo kurulması halkın 1994’lü yıllardan beri gelişmeye açık olduğunun göstergesidir ve bu yerin adı Harmanköy Köyü’dür.

Köye vardığımızda samimi ve sıcakkanlı köy halkı bizleri büyük bir yardımseverlikle karşıladı. Her hallerinden turistlere ve ziyaretçilere alışkın oldukları anlaşılıyor. Biz de hemen kamp alanına varıp, çadırlarımızı kurduk.

Cuma akşamı çıktığımız yolculuğumuza Cumartesi sabah o yumuk yumuk ellerden çıkan bazlama ve lezzetli gözlemeler ile güne başladık. Köyümün güzel insanlarının burada yemek yarışmaları düzenlediklerini söylemeden de geçmemeliyim.

İlk gün etkinliği olarak kanyon ve eski Roma hamamını görmek üzere dere ve kayalıklı yolu kullandığımız trekking rotamız için hazırlandık ve yola koyulduk.

Harmankaya Kanyonu'nda Ne Yapılır?

Bilecik ilinin Yenipazar ve İnhisar ilçeleri arasındaki Harmanköy’de bulunan Harmankaya Kanyonu, 4 kilometre uzunluğunda ve 206 hektarlık bir alana sahip. 2013 yılında Orman ve Su İşleri Bakanlığı tarafından tabiat parkı olarak ilan edilen Harmankaya Kanyonu’nun içinde 25 metrelik ve 20 metrelik iki tane büyük şelale, çok sayıda küçük şelaleler ve mağaralar bulunuyor.

Kanyonda doğa sporu yapmak istiyorsanız önce bir eğitimden geçmeniz gerekecek. Kazaları minimuma indirmek için profesyonel bir ekipten bu eğitimi almanız şart. Eğitim sonrası teknik malzeme de almanız gerekiyor. Yanınızda kask, eldivenemniyet kemeri, perlonkafa lambası, iniş ve istasyon kurmak için gerekli teknik malzemelerin de hazırda bulunması gerekiyor. Aynı zamanda daha önceden bu tür doğa sporları yapmadıysanız yanınızda daha önceden tecrübesi olan bir liderle gitmeniz gerekiyor.

Doğa sporları yapmıyor ama doğayı seviyorsanız sizi yine Harmankaya Kanyonu’na alalım. Burada oturup vakit geçirebileceğiniz bir kameriye var. Gereken malzemeleri yanınızda getirdiğiniz takdirde piknik de yapabilirsiniz. Doğanın tadına vararak çay içebileceğiniz bir işletme de mevcut. İsterseniz belediye ile bu işletmenin ortak olarak yaptığı patika yoldan yürüyerek 20 - 30 dakikada ulaşabileceğiniz bir seyir noktası da var. Buradan kanyonun büyük bir kısmını görebileceğiniz 650 metre yükseklikteki noktaya ulaştığınızda karşınıza bir seyir kulesi çıkıyor. Bu kuleye çıktığınızda ise tabiat harikası Harmankaya Kanyonu’nun iki adet mağarası nefesinizi kesecek.

Harmankaya Kanyonu, çadır kampı için de elverişli bir alan, eğer burada kamp yapmak istiyorsanız unutmamanız gereken malzemeleri bir hatırlatalım: Çadırda rahat uyuyabilmeniz adına her kamp macerasında olması gereken mat ve uyku tulumları, ıslanma ihtimaline karşı yedek kıyafet, yedek ayakkabı, mevsimine göre güneşten korunmak için şapkagüneş kremi, kişisel ilaçlarınız, soğuk ve sıcak havalar için uyumlu kıyafetler ve fener unutmamanız gereken malzemelerden.

Yola devam ederken, su kenarlarında bulduğumuz çamuru maske yaptık. Bir Fransız atasözü “Güzellik, doğanın kadınlara verdiği ilk armağan aynı zamanda geri aldığı ilk şeydir” der ki biz de doğada iken fazla geç kalmadan doğallıktan faydalanalım dedik. Ekipteki arkadaşları da ikna ederek beraber çamur maskesi yaptık ciltlerimize. Yürümeye koyulduk ve hem beden hem ruhen yenilenmeye devam ettik.

Suyun soğukluğu sıcak havada insanda yeniden canlandırıcı bir etki yarattı. Bizde yolun büyük bir kısmını suyun içinde yürümeyi tercih ettik. Kanyona vardığımızda su ile adeta dans ettik. Kendini suyun içinde kaybeden balıklar gibi sudan çıkmaya hiç niyetimiz yoktu.

Hava kararmadan önce Yeni Kanyon Şelalesi’ni görerek, kamp alanına dönüş yaptık. Dönüş yolunda karşımıza çıkan kiraz ağaçlarından da nasibimizi aldık ve öğrendik ki burada kiraz festivali de gerçekleştiriliyormuş. Her yönden sosyal olan köyümüzün faaliyetleri bitmek bilmiyor.

Cumartesi gününü tamamlayarak Pazar sabahı güzel bazlamaların ardından tırmanış rotalarının bulunduğu alana doğru yola çıktık ve akşama kadar faaliyetimizi gerçekleştirdik.

İnsanlar buradaki bu doğallığı görmek, kamp yapmak için gelmeli diye düşündüm kampa dönüş yolunda. Köy meydanına geliyor ve kahvehanede çay içtik. Doğaseverler ve köy halkı ile sohbetimizde doğanın bu güzelliğinin korunması için milli park olması gerektiğine ve bu yönde çalışmalar yaptıklarını değindiler.

Üzücü bir durum şu ki Harmanköy’de faaliyet gösteren mermer-taş ocakları kanyondaki suyu etkileyip hem bitki hem hayvan türler hem de doğa harikası kanyonun yok olması açısından zarara yol açtığından bahsettiler. Buranın halkı 26.12.2012 tarihinde Tabiat Parkı olarak ilan edilen Harmankaya Kanyonu'nu milli park olarak görmek istiyor.

Bu düşünceler dışında sempatik ve samimi bir köy erbabına sahip bu doğa harikası yer, Doğa Sporları Şenliği'ne ev sahipliği yapıyor. Şenlikte; yamaç paraşütü, kanyon geçişi, kaya tırmanışı ve rafting gibi sporlar yapılıyor.

Kamp yaparken aynı zamanda spor etkinliklerini gerçekleştirdiğimiz bu köyde bulunan Eski Roma Hamamı'nda yıkanan son insanlar olmayız umarım diyerek yolculuğuma nokta koyuyorum.

ÖNERİLER:

Karanlığa kalmamak için faaliyete sabahın erken saatlerinde başlanmalı.

Zamanlama olarak bahar ve yaz aylarında faaliyetler için tercih edilmeli. Kamp kurmak için mevsim sizin isteğinize bağlı olabilir.

Islanma unsurunu göze alarak yedek ayakkabı, mayo, şort bulundurulması.

Tamamen ıslanabileceğiniz durumları da göz ardı etmeyin.

Unutulmamalı ki doğada sabah üşüyüp, öğlen sıcaklayıp, gece daha soğuk bir hava ile karşılaşılabilir.

Ayakkabınızın bilekten olması yürüyüşün daha sağlıklı hale gelmesini sağlar.

Yanınızda ekstradan sandalet bulundurmak, hem suda yürüyüşü hem de kamp alanında rahat hareketi kolaylaştırır. Nihayetinde bu bir kanyon yolculuğu...

Uzun bir parkur olduğu için yanınıza atıştırmalık bir şeyler almak gerekli.

Yiyecek seçerken mide şişirecek değil daha ziyade hafif ve enerji verici ürünler tercih edilmeli. Kayısı, kuru üzüm, çikolata…

Elma gibi meyveler tercih ederek doygunluk hissini koruyabilirsiniz.

Güneş gözlüğü, güneş kremi, termos, yağmurluk, kask, ip, kemer, ilk yardım kiti, peçete, yedek kıyafet-çorap, kibrit-çakmak, tuvalet kağıdı, fener çantanızda bulunması gerekenlerden.

Harmankaya Kanyonu'na nasıl gidilir?

Harmankaya Kanyonu’na girişi Yenipazar ilçe merkezinden batıya doğru giderek ulaşacağınız Karahasanlar köyü tarafından, çıkışı ise Harmanköy tarafından yapabilirsiniz. 7 kilometre sonra kanyonun girişine ulaşacaksınız. Harmanköy’den kanyona yaklaşık 4 kilometrelik bir yolculuk ile varabilirsiniz. Kanyon duvarlarının yüksekliği 300 ila 600 metre arasında değişkenlik göstermektedir. Yolu biraz zor olduğu için sizi yolda bırakmayacağına emin olduğunuz bir araç ile seyahat etmenizi öneririz.