Hafta Sonu Önerisi: Tarihi Cumalıkızık Köyü

Cumalıkızık Köyü Gezi Planı

Cumalıkızık Köyü

Genel;

Bugünkü yazımda sizlere, 2019  Yılı Ağustos ayında ailem ile birlikte günübirlik gezi planladığımız, Bursa İli Yıldırım ilçesine bağlı Cumalıkızık Köyü (Mahallesi)'nü anlatmaya çalışacağım. Pandemi öncesi, ileride ülkemizde olduğu gibi tüm dünyada neler yaşanabileceğini hiç tahmin edemeden, kalabalıklara karıştığımız son ve rahat yaz mevsimi...

Ben yazılarımda genelde gezdiğim yerlerin tarihi geçmişleri ile ilgili detay vermekten çok yapmayı planladığınız gezileriniz için size faydalı olabileceğine inandığım bilgileri vermeye çalışıyorum. Bu sebeple Cumalıkızık'ın isminin nereden geldiğinden tutunda tarihi ile ilgili tüm detaylı bilgilere Gezimanya'nın diğer değerli yazarlarının sayfalarından/yazılarından ulaşabilirsiniz.

Yaptığımız gezi planı aslına bakarsanız Trilye/Bursa odaklı olup, vakit kalması durumunda Cumalıkızık'a uğramak yönünde idi. Trilye gezimiz planladığımızdan daha kısa sürede tamamlanınca, bolca vaktimizin kalmasından dolayı Cumalkızık'ı da aynı gün içerisinde ziyaret etme şansımız oldu.

Daha önce ki gezilerimizden farklı olarak buraya olan gezimizi haftasonu yaptık ve ne yazık ki tahammül etmekte zorlandığım kalabalıkta fiziksel olarak olmasa da zihinsel olarak fazlası ile yoruldum:-) Buraya yapacağınız ziyaretin bence mevsim olarak çok bir önemi yok (sert kış ve ağır yağmur zamanları hariç) ama haftaiçi/haftasonu planlamasının gerçekten çok önemi var. Köy çok büyük değil, yürümek fiziksel olarak sizi çok fazla yormayacaktır. Bu sebeple özellikle yürüyüş ayakkabısı vs. ile gelmenize gerek olmadığını da kısa bir not olarak belirtmek isterim.

Ulaşım;

Google Maps'e Cumalıkızık yazdığımızda problemsiz olarak köyün kuzeyinde (mezarlık yanında) bulunan açık otoparka ulaşabiliyoruz. İzmit merkezden yaklaşık 150 km. mesafede ve yolların geneli ana yol (son birkaç km. hariç), bu yüzden rahat bir yolculuk sonrası hedefe rahatça ulaşabiliyorsunuz. Haftasonu dahi olsa otoparkı yeterli büyüklükte olduğu için bir problem yaşamayacaksınız. Otopark ücretli ve makul fiyatta.

Bu arada aklınızda bulunsun, köy içerisinde belli bir yere kadar otomobil ile gidebiliyorsunuz ancak yolların çok dar ve parke taş olması aynı zamanda insan kalabalığının fazla olması nedeni bu yönteme başvurmamanızı tavsiye ederim. Ne olduğunu anlamadan dakikalarca yolda sıkışıp kalma ihtimaliniz çok yüksek. Köyde normal hayatın devam etmesi nedeni ile bu yollar bizim gibi yerli turistlerin araç ile gezmeye çalışmaları için değil, yerel halkın kendi ihtiyaçlarına kullanması için yapılmış. Daha da yakına gidebiliriz mantığında olmaya pek gerek yok, çünkü zaten başka otopark mevcut değil ve az önce de belirttiğim gibi köy zaten küçük:-)

Keşfet;

Köyün gezi güzergahı; kuzeyden güneye doğru, otoparktan başlayan ve meşhur Cin Aralığı denilen yer son noktanız. Buradan daha güneyde görmeye değer bir yapı veya yerleşim mevcut değil. Bu güzergah her ne kadar kuzeyden güneye olsa da tabi ki keşfedeceğiniz ara sokaklarda mevcut. Köyün en büyük özelliği aslına uygun restore edilmiş rengarenk evler. Hemen her evin kendine ait bir iç avlusu olması bu evlere daha ayrı bir güzellik katıyor.
Tarihi Sokaklar

Genel olarak gezilecek yerler; tarihi evler ve ara sokaklar, UNESCO Derneği proje uygulama evi olan KÜPELİ EV, bir müze, bir cami ve hamam ile Cin Aralığı ismi verilen yer.

Köy içerisinde her türlü temel ihtiyacınızı karşılayabileceğiniz tesisler mevcut. İç avlulu hemen her ev/konakta kahvaltı veya yemek hizmeti mevcut. Tavsiyeler kısmında kısaca bunlara da değineceğim.

Bahsettiğim gezi güzergahında en çok ilginizi çekecek yerler ise Küpeli Ev ve Cin Aralığı. Küpeli Ev müze haline getirilmiş olup, düşük bir giriş ücreti ile ziyaret edilebiliyor. Genellikle kapısında biraz sıra oluyor ama yine de içerisini gezmenizi tavsiye ederim. Buram buram tarih kokan ve bizim tarihteki mimari, günlük yaşamımızın en güzel örneklerinin sergilendiği harika bir müze ev.
Küpeli Ev

Çok mümkün değil ama Cin Aralığı sanırım biraz ebat değiştirmiş ve genişletilmiş olabilir:-)) Ben gitmeden önce yaptığım araştırmalarda bir kişinin zor sığacağı bir aralık olarak görmüştüm ve çoğu yazıda da o şekilde okumuştum. Ancak gittiğimde iki kişi çok rahat sığabiliyordu. Cumalıkızık'ın en ilgi çekici noktalarından birisini de burası oluşturuyor. Bu sebeple de inanılmaz bir fotoğraf sırası oluyor aklınızda olsun:-) İnsanlardan özel olarak müsaade istemezseniz, inanın ya çok beklemek zorunda kalırsınız yada fotoğraf çektirmeden dönebilirsiniz.

Meşhur Cin Aralığı
Yazımın başında da yazdığım gibi köy küçük, bu sebeple yazdığım yerleri gezmek, kahvaltı veya yemek yemeyi de dahil edersek burada geçireceğiniz zaman 2 saati geçmeyecektir.

Tavsiyeler;

Yazımın sonuna yaklaşırken benim burası ile ilgili tavsiyelerim aşağıda olduğu gibi;

Fotoğraf meraklısı arkadaşlar için fotoğrafçılık adına özellikle tarihi yapı çekimleri, tarihi sokak çekimleri için fazlası ile mutlu olacağınız bir yer.

Yeme içme ile ilgili olarak, biz öğleden sonra/akşam üzerine doğru gittiğimiz için iç avlusu olan bir evde yemek ve otoparka yakın bir kafede tatlı yedik. Doğruyu söylemek gerekirse hiçte memnun kalmadık, yöreye özel bir lezzet yok... Belki biz doğru yer tercihinde bulunamadık, bilmiyorum ama burası ile ilgili bu konuda yapılan yorumlara bakıldığında bizim gibi memnun kalmayan insan sayısı çok fazla... O yüzden buraya gelmeden önce karnınızı doyurmanızda fayda olabilir...

Sonuç olarak; yakın bölgede ikamet edilen arkadaşlar için tek yer planlaması ile gelinebilecek bir yer ancak 2-3 saatlik yerden gelecek arkadaşlara tavsiyem buranın yanında kesinlikle bir kaç yer daha planlamaları yönünde olacaktır. Benim şahsi fikrim bir kez ziyaret edilmesinin fazlası ile yeteceği yönünde.