İstanbul'a Yakın Bir Rota: Karasu - Acarlar Longozu

Acarlar Longozu

Genel;

Merhaba Arkadaşlar; Bugünkü yazımda sizlere 2019 yılında ziyaret ettiğim/gezi planladığım Acarlar Longozu'ndan bahsetmek istiyorum. Öncelikle belirtmek isterim ki, longoz kelimesini ilk defa burayı ziyaret etmek istediğimde öğrendim ve sizlere de longoz ile ilgili çok kısa bir tanım yaptıktan sonra yazıma geçmek istiyorum:-)

Longoz; Dağlardan denize akan derelerin getirdiği kum vs.nin birikerek kıyıda set oluşturarak dere ağzını kapatması sonucunda akarsuyun biriktiği yerde oluşan özel bölgeler, özel deniliyor çünkü binlerce yıllık bir oluşumdan bahsediyoruz. Ve burası dünyanın bilinen tek parça halindeki ikinci büyük longozu. Türkiye'de toplamda 4 adet mevcut ve İğneada'da bulunan longoz ile birlikte en çok bilinen yer.

Ben gezimi planlarken okuduğum birçok yorum sonrası buranın tek başına ziyaret edilmesinin anlamsız olduğundan yola çıkarak 2-3 adet daha yer üzerinden planlama yaparak, sabah erken saatte İzmit'ten yola çıktım.

Ulaşım;

Acarlar Longozu'na İzmit merkezden ulaşım için iki rota mevcut; ilki Sakarya ili üzerinden yaklaşık 105 km. süren yolculuk, diğeri ise doğa ile daha iç içe olan ancak yolların biraz daha sıkıntılı olduğu 85 km.lik Kandıra yolu üzerinden yapabileceğiniz yolculuk.

Ben planlamayı Sakarya İli üzerinden yaptım çünkü niyetim; öncelikle yol üzerinde bulunan Poyrazlar Gölü Tabiat Parkı'na uğrayıp, arkasından Karasu'da bulunan Maden Deresi Şelalesi'ne uğramak, oradan Sakarya Nehri'nin Karadeniz'e döküldüğü Fatih Mahallesi'ni görüp Acarlar Longozu'na bakmak ve son olarak saati denk getirebilirsem  85 km. yolu tersten takip ederek Pembe Kayalıklar'da günbatımı izlemekti. Planın bir kısmına sadık kalsam da, elimde olmayan sebeplerle tamamını uygulayamadım:-))

İsterseniz önce Acarlar Longozu'nu anlatıp, sıkılmaz iseniz devamında da o günkü maceramı sizlere aktarırım:-))

Sanırım yazılarımı okuyan arkadaşlar akış sırasına alışmışlardır:-)) Tabi ki ulaşım için vazgeçilmez yardımcımız Google Maps'i kullanıyoruz ve sıkıntısız olarak Acarlar Longozu'na ulaşıyoruz. (Maden Deresi için aynı şeyi yazamayacağım ama..) Yollar son derece rahat ancak dikkat etmeniz gereken yol üzerinde çok fazla hız ölçer radarlar olması ama biz zaten trafik kurallarına uyan bilinçli vatandaşlar olduğumuz için bu konuda sıkıntı yaşamıyoruz. Sadece küçük bir hatırlatma:-))

Keşfet;

Longoza vardığımızda ufak bir otopark mevcut ve ücretli. Ancak yol üzerine emniyetli bir şekilde de aracınızı bırakma şansınız var. Tabi her zaman olduğu gibi haftasonu muhtemel ve kuvvetli yoğun bir kalabalık olacaktır. Ben her zaman olduğu gibi tadını çıkarabilmek için hafta içini seçtim :-) Aracınızı bıraktığınızda sizi bir tesis karşılıyor, yeme içme maksatlı kullanılan bu tesis için herhangi bir tavsiyede bulunamayacağım, çünkü kullanmadım... Ancak buraya gelmeden önce yol üzerinde birçok tesis olduğunu da hatırlatmak isterim.
Acarlar Longozu

Longoz hepi topu 750 metrelik ve 3 kişi genişliğinde ahşap bir yoldan oluşuyor ve bu yol dışına çıkma şansınız yok... Öğrendiğim kadarı ile 2014 yılına kadar deniz bisikleti vs. ile gezme şansınız varken, burayı insanlardan korumak maksatlı bu imkanlar yasaklanmış... Açıkçası da çok doğru bir karar verilmiş çünkü 750 metrelik yol boyunca atılan çöpler eşliğinde yapacağınız yürüyüş hem üzülmenize hemde kızmanıza sebep oluyor... İğneada Longozundaki kano vb. imkanlara burada ulaşma imkanınız yok arkadaşlar... 750 metrelik yürüyüş boyunca sonlara doğru oturup çay içebileceğiniz ve fotoğraf çekebileceğiniz ufak bir işletme daha mevcut ve vasat...

Burası için en uygun mevsim sizlerin de tahmin edebileceği gibi sonbahar, malum bu tür doğa alanlarında harika renkler için sonbahar ve belki ilkbahar ideal... Ben çok dikkat etmedim ama sanırım çevrede mangal vs yapmak için alanlarda mevcut... Burada benim tahminim geçireceğiniz vakit yürüme temponuza bağlı olarak 30 dk.yı geçmeyecektir. Ve planlamanızı tek burası üzerine yaptıysanız büyük bir hayal kırıklığı ile dönme ihtimaliniz çok yüksek...

Tavsiyeler;

O gün yaşadığım macera öncesi burası için tavsiyem; sadece burayı planlayarak bir gezi kesinlikle planlamayın, yanına mutlaka birkaç yer daha ekleyin. Tekrar gelinir mi kesinlikle "HAYIR" ancak Türkiye'nin tek parça halindeki en büyük longozu olduğunu düşünürsek bir kereye mahsus gidilebilir....

Gelelim benim o günkü gezime; İzmit'ten yola çıktıktan sonraki ilk durağım Poyrazlar Gölü Tabiat Parkı oldu, sabah erken saatte vardığım bu alanda hafif bir yağmura yakalanmam sebebi ile kısa süren bir ziyaret oldu ancak burası çadır veya motor karavan ile kamp kuracak arkadaşlar için harika bir yer. Göle girme imkanınız olmasa da doğa ile iç içe huzurlu vakit geçirebileceğiniz bir yer. Giriş ücretli olup içeride tesis mevcut. Merak eden arkadaşlar olursa lütfen yorumlara not bıraksın, burası ile ilgili de taleplerinize istinaden çok kısa yazı hazırlayabilirim. Çok detaya girmeden ikinci durağıma geçelim:-))
Poyrazlar Gölü Tabiat Parkı

Ben uygulamada tanımlanan noktaya vardığımı sandığım ama yanlış geldiğimi fark ettiğim andan itibaren tamı tamına 2 saat daha Maden Deresi Şelalesi'ni aramakla geçirdim...(O noktaya zaten yaklaşık 2 saatte varıyorsunuz.) Ve nihayetinde de pes ettim... Gezi için kullandığım araç normal binek bir araçtı ve o yollar inanın birçok insanın cesaret edip de girebileceği yollar değildi.. Ben de aslına bakarsanız cesaretten değil normal bir yol bulup da bu karmaşadan çıkmak için bu tehlikeli yolculuğa katlanmak zorunda kaldım... En son çevre sakinlerinden son bir yol tarifi almak için durduğumda insanlar bana, bir hafta önce yağan yağmurlardan dolayı yolların kapandığını ve altımdaki araçla oraya ulaşmamın imkansız olduğunu ve yol yakınken dönmemi tavsiye ettiler... Tabi oraya varabilmek için atlattığım badireleri bilmeden:-)) Pes edip rotayı Karasu sahile çevirdiğimde araç renk olarak tanınmaz haldeydi ve inanın iki kez yıkatmak zorunda kaldım...
Karasu Sahil

Karasu sahili bildiğiniz gibi 20 km. uzunluğu ile Türkiye'nin en uzun ama belki de en az tercih edilen sahil şeridi... Malum Karadeniz'in dalgalı denizinin en tipik örneğini burada görmek mümkün.. Sahil şeridi batıya doğru liman ile son buluyor ancak limanın devamında Fatih Mahallesi denilen ve Sakarya Nehri'nin Karadeniz suları ile buluştuğu bölge mevcut. Bende maceralı Maden Deresi Şelalesi yolculuğu sonrası Karasu Merkez'de karnımı doyurdum ve sahil şeridini araba ile gezdikten sonra Fatih Mahallesine ulaştım. Bu arada Karasu merkez 15 dk. yürüme ile gezilebiliyor.

Fatih Mahallesi denilen yer pek büyük olmasa da nehrin denize döküldüğü alanda ki su hareketleri gerçekten ilginç ve görmeye değer. Ayrıca nehir boyu bağlamış balıkçı tekneleri de ayrı güzel görüntü veriyor. Buradaki mekanların çoğu balık restoran ve alkollü yerler. Burada da tercihinize göre mola verip ihtiyaçlarınızı karşılayabilirsiniz. En büyük sıkıntı ise insanların doğaya ve çevreye duyarsız olmaları ve üst seviyede ki çevre kirliliği...

Fatih Mahallesi

Bir sonraki durağım olan Acarlar Longozu'nu yukarıda kısaca anlatmaya çalıştım. Sonraki planım olan Pembe Kayalıklarda gün batımı işine gelince tabi ki yapamadım... Çünkü plan için yaptığım vakit çizelgesi ne yazık ki epey bir şaştı... Bu sebeple 85 km.lik doğa ile iç içe yolculuğumu biraz karanlıkta yaparak evin yolun tuttum..

Umarım hem eğlenceli hemde sizlere faydası olan bir yazı olmuştur:-))

(Acarlar Longozu ile ilgili detaylı bilgilere Türkiye Kültür Portalinden ulaşabilirsiniz.)

(Güncelleme (22.08.2020) : Bu bölgeyi iyi bilen arkadaşlarımın tavsiyesi, Haziran ayının ortalarında ziyaret ettiğiniz taktirde bölgeye has renkleri çok daha iyi görebileceğiniz ve fotoğraflar çekebileceğiniz yönünde