Kapadokya Gezi Notları: Kaymaklı Yeraltı Şehri

Kapadokya bölgesinin önemli kültürel zenginliklerinden biri de yeraltı şehirleri. Bu bölgede yaklaşık olarak 200'e yakın yeraltı şehri olabileceği söyleniyor. Bunlardan sadece 36 tanesi ziyarete açılmış. En önemli yeraltı şehirleri ise Derinkuyu ve Kaymaklı.

Bizim, Kaymaklı Yeraltı Şehri’ni ziyaret edebilme fırsatımız oldu. Öncelikle içeriye girip, gezip gezemeyeceğim konusunda endişeliydim :) Ancak gezmeye başladıktan sonra, korkulacak hiçbir şeyin olmadığını anladım. Dar koridorlar beni hiç bunaltmadı.

İçeriye girdikten sonra çok rahat bir şekilde her yeri gezdik. Yeraltı şehrine girdiğiniz anda, sanki o çağlarda yaşıyormuşsunuz hissine kapılıyorsunuz. Şaşkınlıkla ve büyük bir dikkatle inceledik her yeri. Burayı gezmeden önce, yeraltı şehirleri hakkında bilgi edinmekte yarar var. Bu sayede daha çok keyif alabilirsiniz; ya da mutlaka bir rehber eşliğinde gezmek gerekiyor.

KAYMAKLI YERALTI ŞEHRİKaymaklı Yeraltı Şehri video

Kaymaklı yeraltı şehri enine doğru genişleyen bir şehir. Derinkuyu ise aksine derine doğru genişliyor. Dolayısıyla, Derinkuyu daha büyük ve derin. 18 kattan oluşan şehrin sadece 8 katı ziyarete açık. Kaymaklı Yeraltı Şehri ise 8 kattan oluşuyor ve sadece 4 katı ziyarete açık durumda. 1964 yılında şehir büyük bir restorasyondan geçirilmiş. Günümüzde ziyaret edebildiğimiz alanlar bu sayede turizme kavuşturulmuş.

Şehri, ilk olarak Hititlilerin inşa ettiği düşünülüyor.  Ama en çok kullananlar ise ilk Hristiyanlarmış.

Yeraltı şehirleri sığınma amaçlı kullanılıyor. Sürekli yaşamın olduğu yerler değil. Bu yüzden de yeraltı şehirleri sadece temel ihtiyaçları karşılayacak şekilde tasarlanmış.

İlk katta hayvan barınakları yer alıyor. İçeriye doğru ilerledikçe yaşam alanları karşımıza çıkıyor. Ortak kullanım alanları, şarap ve erzak depoları, su mahzenleri, havalandırma bacaları, su kuyuları, mutfak, kilise ve hatta mezarlık bile var. Aynı zamanda, gündelik yaşamda, yeraltı şehirleri erzak depolama ve şarap yapımı için de kullanılmaya devam ediliyormuş. Ortam ısısı erzak depolamak ve şarap yapmak için uygun sıcaklığa sahip.

Yeraltı şehirleri gizli geçitlerle hemen hemen her eve bağlanıyor. Bu sayede her aile hızlı bir şekilde yeraltı şehrine ulaşım sağlamış oluyor. Dışarıdan gelebilecek tehlikeleri önlemek için sadece içeriden açılıp kapatılabilen sürgü taşları ise beni en çok etkileyen kısımlardan biri oldu.

Kaymaklı Yeraltı Şehri, 1984’ten beri UNESCO Dünya Kültür Mirasları Listesi'nde yer alıyor.

NASIL GİDİLİR
Kaymaklı Yeraltı Şehri, Nevşehir’e 20 km mesafede bulunan Kaymaklı kasabasındadır.
Nisan-Ekim - Yaz Açılış Saati: 08:00 - Yaz Kapanış Saati: 19:00
Kasım-Mart - Kış Açılış Saati: 08:00 - Kış Kapanış Saati: 17:00
Tatil Günü:Yok
Giriş Ücreti: 30 TL, Müze kart ile ücretsiz gezebilmek mümkün.

Mini Not:
Yeraltı şehrine ilk girişte karşımıza mavi ve kırmızı oklar çıkıyor.İnişte kırmızı okları; dönüşte ise mavi okları takip etmek gerek. Kalabalık turist gruplarının rahat bir şekilde gezi parkurunu tamamlayabilmeleri için böyle bir yol seçilmiş.