Mudanya ve Tirilye'de Nostalji

Siz de bizim gibi tatil hakkı haftada sadece bir gün olanlardan mısınız? Evet diyenleri duyuyorum; işte size harika bir gezi önerisi!

Pek çok göçmen gibi benim kanımda da bir Bursalılık, bir Mudanyalılık yatmakta tabii. E hal bu halken daha önce pek çok kere gittiğim Mudanya ve Tirilye hakkında yazmakta geç kalmış olmanın utancını da yaşayarak yazıma başlayayım artık en iyisi… "Geç olsun güç olmasın" demiş atalarımız, umarım zevkle okursunuz yazımı :)

İlk durak: MudanyaAraçsız gitmek isteyenler için en kolay ulaşımlardan biri sanırım bu yöntem: Kabataş´tan hareket eden Bursa Deniz Otobüsü seferleri ile yaklaşık 2 saat süren bir yolculukla Mudanya´ya ulaşabiliyorsunuz. Küçük bir ek bilgi vermeden geçemeyeceğim: Bizim gibi açlık krizine girip kendinizi çereze ve çikolataya vurmayın diye... İçeride küçük bir büfe var; ancak size naçizane tavsiyem ya öncesinde midenizi doyurun ya da yolculukta size eşlik edecek sevdiğiniz yiyecekleri yanınızda bulundurun.

Mudanya´nın benim için anlamı farklı… Annemin çocukluğu, babamın gençliği buralarda geçmiş. Dolayısıyla Mudanya´nın her bir köşesi onların anıları ile dolu, anlatmakla bitiremedikleri hikayeleri var… Her bir binanın önünden geçerken mutlaka onlara dair bir hikâye… Şimdiki Mudanya Kaymakamlığı binasına yaklaşırken, "Çocukluğumuzda korka korka geçerdik önünden," dedi annem mesela, eskiden burası hapishane imiş… Benim çocukluğumda da çok daha sık gelirdik Mudanya´ya, rahmetli amcamı ziyarete. Çok net hatırlamasam da benim de hafızama işlenmiş bazı anılar var: Fırından aldığımız cantık, amcamların evinin bahçesinden topladığımız dut, sahilde yaptığımız yürüyüşler gibi… Neyse daha fazla nostalji yapmayayım, biraz da Bursa'da gezilecek yerlerden bahsedeyim artık…

Mudanya Mütarekesi´nin imzalandığı Mudanya Mütareke Evi´ni pazartesi günleri hariç her gün ziyaret edebilirsiniz. Eski ahşap evlerin bulunduğu Giritli Mahallesi´ni adımlayabilir, ardından Tahir Paşa Konağı´na doğru rotanızı döndürebilirsiniz. İlk kata girdiğinizde "Amma da küçük konakmış" izlenimi verebilir; ama bir üst kata çıktığınızda karşılaşacaksınız konağın asıl ihtişamı ile. Kültür Bakanlığı tarafından 2012 yılında Mudanya Belediyesi´ne devredilen konak, Tahir Paşa´nın ikinci kuşak torunu Agah Bursalı tarafından restore edilerek müze haline getirilmiş. Müzenin giriş katında yer alan haremlik ve selamlık bölümleri arasında yemeklerin servis edildiği dönme dolap ile üst katta yer alan ve 18. Yüzyıl Lale Devri´nden motiflerle bezenmiş Baş Oda favorilerimdendi. Tahir Paşa ile Agah Bursalı ve ailesine ait mobilya ve özel eşyaların sergilendiği müzede taş plak koleksiyonundan örneklerden, Fransız ve Çekoslavakya porselenlerine; Osmanlı dönemine ait antika eserlerden, Tahir Paşa´nın paşalıkla unvanlandırılmasının ardından kullandığı tüfek ve kılıçlara kadar pek çok eşya görebilirsiniz.

Mudanya ile ilgili de şu haberi atlamışım maalesef. Siz de benim gibi atlayanlardansanız, "Bilmemek değil öğrenmemek ayıp" diyerek sizlerle de paylaşayım istedim: 2015 yılında Mudanya Belediyesi´nce 30 Ağustos Zafer Bayramı etkinlikleri kapsamında düzenlenen ve deniz üzerinde 460 kişinin bir araya gelerek oluşturduğu ‘Barış Sembolü’nün, Guinness Rekorlar Kitabı’nda ‘Dünyanın en büyük barış sembolü’ olduğunu biliyor muydunuz?

Evet, şimdi gelelim ‘yemeden dönme’  listesine:

• Fendo Dondurma´da dondurma;
  • Mudanya´da bulunan herhangi bir fırın ya da pastaneden tahinli pide;
  • Abla´nın Yeri´nde balık yemeden dönme

İkinci durak: Tirilye  Mudanya´dan her yarım saatte bir hareket eden minibüsler ile Tirilye´ye seyahat edebilirsiniz. 20-25 dakika süren biraz virajlı, bol deniz ve zeytin ağacı manzaralı bir yolun ardından minicik bir kasabaya varıyorsunuz. Tirilye ile ilgili nerede ne yapılır diye bir internet araştırması yaptığımızda ilk karşımıza çıkan yer Çamlı Kahve olmuştu. Biz de hem vardır bunda bir hikmet deyip hem de tahinli pideleri hazmetmek için acil bir kahveye duyduğumuz ihtiyaç ile hemen tırmandık tepeye… Arnavut kaldırımı sokaklarda yürürken evlerin önünde oturan teyzeler ile yapacağınız hoş sohbetlerin ardından varacağınız Çamlı Kahve´de Dibek kahvesi içip güzel manzaranın tadını çıkarabilirsiniz; ama size bir öneri: Kahvaltı hakkınızı buraya saklayabilirsiniz. Diğer masadaki kahvaltıları ve özellikle ekmeği görünce aklımızda kalmadı değil. Çamlı Kahve´de küçük bir molanın ardından maalesef harabe olan ve kıymet bilinip restore edilmeyen tarihi Taş Mektep, Aya Todori Kilisesi, Kemerli Kilise, Dündar Evi ve kiliseden camiye dönüştürülen Fatih Camii´si görülecek yerler arasında Tirilye´de.

Kurtuluş Savaşı sonrasında Rum halkından bir bölümünün kendiliğinden, bir bölümünün de Lozan´da varılan ‘Mübadele Anlaşması‘ gereğince Yunanistan´a göç ettiği, onların yerine Selanik ve Girit´ten gelen Müslüman ve Türk göçmenlerin yerleştiği Tirilye´de gelelim şimdi ‘yemeden dönme’  listesine:

• Doğan Pide´de cantık;
  • Şölen Dondurma´da dondurma;
  • Şölen Dondurma´nın hemen karşısındaki fırından sarı buğday ekmek ve nohut mayasından yaptıkları ekmek yemeden dönme.

IŞIL ATAKER

Gezmek, seyahat etmek, gözlemlemek, fotoğraf çekmek, uçak, otobüs, araba farketmeksizin herhangibir araca binip bir yerlere gidiyor olma hissini yaşamak, konser, film, sinema, festival, ne varsa he