Günübirlik Mudanya Gezisi

İster Bursa’dan gidin, ister İstanbul’dan Mudanya’da kentin kalabalığından uzaklaşıp şöyle huzurlu bir biçimde, denize nazır bir köşede keyif alacağınız kesin. Bir çoğunuz gibi biz de yıllarca Mudanya’yı sadece bir geçiş noktası olarak kullanmıştık. İzmir’e, Bozcaada’ya, Bodrum’a, Çeşme’ye ya da türlü turistik merkeze giderken arabalı vapurla Mudanya’ya geçip doğruca yola koyulmuştuk da Mudanya’yı şöyle bir eni konu gezmemiştik.

Aslında büyük bir yanılgı. Çünkü turistik merkezlere giderken öylesine geçip gittiğimiz yer de başlı başına turistik değere sahip özel bir nokta. Bu durumda kendi kendime düşünmeden de edemiyorum. Acaba İstanbul’a bu kadar yakın olması avantaj olmanın yanında içinde birazcık da dezavantaj mı barındırıyor? Çünkü olur ya hep deriz “Aaa çok yakın  bir ara gideriz” diye… aslında bence bu zamana kadar Mudanya da bu durumu biraz yaşamış sanki. Peki artık böyle demeyip hazır burnumuzun dibindeyken bu şirin yerleşimi keşfedelim. Ama öncelikle kısa bir tarihine göz atalım☺

Mudanya’nın Tarihi

Marmara Denizi kıyısında yer alan Mudanya konumu gereği yıllarca pek çok medeniyeti cezbetmiş bir noktada. Bölgeye ilk yerleşenleri deniz ticaretini kontrollerine almak isteyen İyonlular olduğu tahmin ediliyor. İyonya kolonilerinden biri olan Kolofonlular MÖ 7. Yy’da buraya gelerek Myrlea adıyla bu bölgeye yerleşiyorlar. Kolofonlular aynı zamanda Erdek ve Gemlik’in de kurucusu.

Kent zaman içince çok defalar işgal edilse de en büyük yıkımı Bithynia Kralı ve Makedonya karlı 5. Philippos zamanında yaşıyor. Şehir neredeyse tamamen yakılıp yıkılıyor ve Etrafı hisarlarla çevrilerek yeniden “Apameia” adıyla kuruluyor.  Ancak bu da yeni işgallere engel olmuyor. Bizans döneminde tekrardan bu kez günümüzdeki “Mudanya” kelimesinin de isim babası olan “Montania” adıyla yeni bir şehir kuruluyor.

Bölge 1321 senesinde Osmanlı egemenliğine geçiyor, 25 Haziran 1920’de İngilizler’in saldırısına uğrasa da bu saldırı başarısızlıkla sonuçlanıyor.  Ama bu arada kentin yorgunluğunu fırsat bilen Yunanlılar bölgeyi 12 Eylül 1922’ye kadar işgal ediyor ve Kurtuluş savaşı sonrası Türk Ordusu’nun zaferi sonrası bölgeden ayrılıyorlar.

Bunun üzerine TBMM, İtilaf Devletleri tarafından Mütarekeye çağırılır. İşte o mütareke günümüzde Mudanya’nın sembolü haline gelmiş olan Mütareke Evi’nde gerçekleşir.

Türkiye’yi Batı cephesi komutanı İsmet İnönü temsil etmiştir. Aslında mütareke daha çok Türk-Yunan  savaşı üzerine olsa da toplantıya Yunanlılar’ın temsilen İngilizler katılmıştır. 8 gün süren mütareke 11 Ekim 1922’de imzalanır. Bu da türk tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır. Trakya, Boğazlar ve İstanbul savaşmadan kazanılmış ve anlaşma TBMM ile imzalandığı için de Osmanlı hukuken sona ermiş oluyor.

İşte Mudanya’nın tarihindeki en önemli olay da Mudanya Mütarekesi. O nedenle en önemli Meydan Mütareke Meydanı ve meydanın ortasında da İsmet Paşanın Mütareke evi’ne dönük pozisyonda bir heykeli yer alıyor.

Mudanya’da önerilen gezi rotası (Gezilecek Yerler & Yapılacak Şeyler)

BUDO (Bursa Deniz Otobüsü) ve İDO (İstanbul Deniz Otobüsü) tarafından hergün düzenlenen deniz otobüsüve feribot seferleri sayesinde İstanbul’a en yakın kaçamak noktalarından biri haline geldi Mudanya!

Mudanya feribot iskelesini sıfır noktası alarak rotamıza başlayabiliriz. Ben yine burada size bizim gezdiğimiz sırayla aktarmaya çalışacağım. Ama siz ilgi alanınıza ve zamanınıza göre rotayı uzaltıp kısaltabilirsiniz.

1. Kordon’da Yürüyüş

Mudanya feribot iskelesinde indiğiniz gibi sağınıza dönün ve yeni düzenlenen kordonda Mütareke Meydanı’na kadar keyifli bir yürüyüş yapın.

Sağınızda deniz ve dalgaların sesi, solunuzda sıra sıra dizilmiş balık restoranları, kafeler, mısırcılar yer alacak. Hele yaz aylarıysa biraz da rüzgar varsa yürüyüş çok daha keyifli olacaktır.

2. Mütareke Meydanı

Mudanya’nın merkezi olarak geçen Mütareke Meydanı, burada yer alan Kurtuluş Savaşı’nın nihayete vardığı yer olan Mütareke Evi ile ön plana çıkıyor. Evin karşısında yer alan parkta ise İsmet İnönü’nün heykeli yer alıyor. Park çok büyük olmasa da sıcak yaz günlerinde ağaçların altında serinlemek için bir seçenek sunuyor.

Mütareke Meydanı aynı zamanda çeşitli organizasyonlara da ev sahipliği yapıyor. Mesela biz gittiğimizde 1-4 Ağustos arasıydı ve Mudanya Antika Günleri vardı.

Bu kapsamda pek çok tezgah kurulmuş ve antika eşyalar satışa çıkartılmıştı. Bu da bölgeye ayrı bir renklilik ve hareketlilik getirmişti.

3. Mudanya Mütareke Evi

Mudanya’nın tarihini anlatırken bolca sözü geçen Mütareke Evi günümüzde oldukça bakımlı bir durumda denizin hemen kenarında yer alıyor. Kurtuluş Savaşı’nı sona erdiren Mudanya Mütarekesi’nin imzalandığı bu yalı, 1937 senesinde Şeker kralı olarak anılan Mudanyalı iş adamı Hayri İpar tarafından satın alınmış. Geniş çaplı bir tadilat gören yalı hemen aynı sene içerisinde müzeye dönüştürülmüş ve 1937’den bu yana müze olarak hizmet veriyor. Müzenin içinde mütarekeye ilişkin çeşitli belgeler ve o döneme ait bir takım nesneler sergileniyor. Bu nesnelerin arasında Mütareke döneminde yalının içini dolu göstermek için çevredeki halktan ödünç alınan bir takım eşyalar da yer alıyor.

Her sene 3 Ekim’de Mütareke Evi ve Meydanı’nda Mudanya’da Mütareke’nin yıldönümü kutlanıyormuş. Kimbilir belki bu sene siz de katılırsınız.

4. Girit Mahallesi (Halitpaşa Mahallesi / Eski Rum Mahallesi)

Mudanya’nın en gezilesi köşelerinden olan Girit Mahallesi, Halitpaşa Mahallesi ya da Rum Mahallesi olarak da biliniyor. Mütareke Evi’ni sağınızda bırakarak 40-50 metre yürürseniz direk Girit Mahallesi’nin içindesiniz. Bölge İtalyan mühendis Piçiretu tarafından yapılmış olan 100 yılı aşkın konaklarıyla dikkat çekiyor. İtalyan mühendis zamanında bu evleri tasarlarken hiç birinin birbirinin manzarasını kesmemesine özen göstermiş. Rengarenk yapıları ve enteresan mimarisiyle dikkat çeken bu evler özellikle fotoğraf tutkunlarının bir hayli ilgisini çekiyor.

Bu evlere Lozan Antlaşması sonrası Rumlar yerine Girit’ten gelen Türkler yerleştirildiği için mahalle Girit Mahallesi olarak anılır olmuş.

Günümüzde bu konakların bir kısmı restoran, bir kısmı butik, bir kısmı atölye olarak hizmet veriyor. Bu ara sokaklarda dolaşmak oldukça keyifli.

5. Tahir Paşa Konağı

Şükrüçavuş Mahallesi’nde yer alan Tahir Paşa Konağı 18. Yüzyıla tarihlenmekte olup, Osmanlı mimarisinin en seçkin örnekleri arasında yer alıyor. Taş ve ahşabın son derece uyumlu kullanıldığı 2 katlı bu yapı Tahir Paşanın torunu Agâh Bursalı’nın desteği ile yapılmıştır. Alt katı bir süre halk kütüphanesi olarak hizmet vermiş, sonrasında Belediye’ye devredilmiştir. Günümüzdeyse kent müzesi olarak hizmet veriyor. İçinde Tahir Paşa’nın gündelik kıyafetleri, tören kostümleri, sandalyeler, süslü avizeler, kılıçlar gibi yakın geçmişte kullanılan bir takım özel eşyalar sergileniyor. Biz içini gezemedik ama fırsatınız olursa gezmenizi öneririz.

6. Hasanpaşa (Hasan Bey) Hamamı

İlk olarak 1653 senesinde Mısır Mirlivası (tuğ general) Hasan Paşa tarafından inşa ettirilen Hasanpaşa hamamı, Mudanya halkı arasında “Yukarı Hamam” ya da Eski Hamam” olarak da bilinmektedir. Hamamın yanında aynı zamanda cami, türbe ve bir han da bulunmaktadır. Hasan Paşa’nın mezarı da yine buradaki cami avlusunda yer almaktadır.

Buranın restorasyonunda yine Tahir Paşa Konağı’nda olduğu gibi işadamı Agah Bursalı´nın katkısı bulunmaktadır. Ancak son restorasyon çalışmaları yapılıp 2017 senesinde ziyarete açılmıştır.

7. Mudanya Plajları

Marmara Denizi’ne paralel uzanan Mudanya, plaj açısından da bölgenin avantajlı noktalarından. Ama tabii beklentiniz bir Ege ya da Akdeniz sahili olmamalı. Denizi biraz dalgalı olsa da Coşkunöz, Kumkaya, Eşkel, Eğerca plajları gibi pek çok plajı var. En popüleri ise Burgaz Altınkum Plajı.

Mudanya’ya Nasıl gidilir?

Deniz yoluyla gidecekseniz en kolay yolun BUDO ve İDO seferleri olduğundan bahsetmiştim. Sadece 95 dakikada Mudanya’dasınız. Aslına bakarsanız zaman zaman Avrupa Yakası’ndan Anadolu Yakası’na geçmekten bile daha kısa sürüyor.

Araba ile gidecekseniz, Osmangazi Köprüsü’nü kullanarak geçerseniz yaklaşık 150 km ve 1 saat 45 dakika sürüyor.

Bursa’nın zaten hemen dibinde. Sadece 28 km mesafede.

Mudanya’nın yapmadan dönmek olmazı

Tabii ki sahile nazır bir restoranda balık ve deniz ürünleri yemeden dönmek olmaz. Sahil boyunca her keseye hitap edecek salaşından lüksüne pek çok restoran var. Hangisine giderseniz gidin ama fonda hafif bir müzik eşliğinde taze bir balık yiyin. Yanına Girit mezeleri söylemeyi de ihmal etmeyin.

Mudanya nerelerle birleşip bir rota olur?

Çok rahatlıkla 1 tam günü Mudanya- Trilye ikilisi yaparak geçirebilirsiniz. Araları sadece 15 dakika.

En az 1 gece konaklayayım derseniz kültür odaklı gezilere ilgi duyuyorsanız kesinlikle Mudanya ve Bursa ikilisi sizi fazlasıyla memnun edecek, hatta zaman yetmeyecektir.

Ayrıca Mudanya’yı Gölyazı ya da Cumalıkızık ile de tamamlayabilirsiniz. Gölyazı’ya da Cumalıkızık’a da yaklaşık 40 km mesafede. Ancak önerim Cumalıkızık ile tamamlarsanız, kahvaltıyı Cumalıkızık’ta yapıp sonrasında Mudanya’ya geçin. Gölyazı’yla tamamlarsanız, önce Mudanya yapıp Gün batımını Gölyazı’da izleyin.