Osmanlı Mirası Safranbolu

Türkiye'de Dünya Mirası Listesi'nde yer alan 9 kültürel varlığımızdan biridir. Safranbolu ismini, bölgede yetişen ve nadir bir bitki olan safrandan alır. Günümüzde ise oldukça turistik bir merkez halini almıştır. Safranbolu coğrafi konumu nedeniyle tarih boyunca idari ve ticari bir merkez olmuş. Nüfusu 47.257 kişidir.

Bölgede tarih boyunca birçok medeniyet yaşaması nedeni ile pek çok tarihi ve turistik yapı mevcuttur. Biz gezimize ilk Kazdağlı oğlu camisinden başladık Tarihi çarşı içinde hatta girişinde yer alan cami köşeli ve kiremit örtülü kubbesi ile dikkat çekiyor. 1779 senesinde yapılmış ve bulunduğu meydana adını vermiş.

Sonraki durağımız ise Ulu Camii. Eski ismi ile Ayestefenos Kilisesi 1872 senesinde Rumlar tarafından yapılmış. Gerçekten görülmesi gereken değişik bir yapı.

Bir başka tarihi ve değişik mimariye sahip olan Camii ise Kaçak Lütfiye Camii. Burası Akçasu mahallesinde Akçasu deresi üzerine yapılan bir kemere inşa edilmiş. 1880 yılında yapılan caminin altından geçen dere ilginç bir görünüm oluşturuyor. Hacılarobası, Çavuşlar, Üçbölük, Akören ve Aşağı Güney köylerinde çok sayıda Kaya Mezarı varmış. Biz oralara gidemedik ancak şehir merkezinde de eski tarihlere ait bir çok kalıntı var. Adeta her yerden tarih fışkırıyor.

Köprülü Mehmet Paşa Camii'nin hemen yanında 48 ahşap dükkandan oluşan, eskiden ayakkabı üretilen ancak günümüzde turistik olarak kullanılan bir çarşı var. Oldukça keyifli bir ortam. Çarşıda bulunan Ahmet Demirezen Yemenicilik Müzesinde çarşının tarihini ve o günün üretim şartlarını görebilirsiniz.

İzzet Mehmet Paşa Camii avlusundaki güneş saati’nin 19.yy ortalarında yapıldığı sanılmaktadır.

Meşhur Safranbolu Saat Kulesi ise İzzet Mehmet Paşa tarafından 1797 senesinde yaptırılmıştır. Şehrin hemen her yerinden görülebilen yapı kare biçimindedir.

Son durağımız ise Hıdırlık Tepesi oldu. Burası Türkler'in Safranbolu'yu kuşattığı tepedir. Ve açık namazgah biçimindedir. Yağmur duası ve hıdralez kutlamaları burada yapılıyormuş. Ayrıca burada Köstendil Kaymakamı Hasan Paşa’nın Türbesi, Hızır Paşa’nın ve Kurtuluş Savaşımız kahramanlarından Dr.Ali Yaver Ataman’ın mezarları bulunuyor. Şehre hakim olan tepede, fotoğraf çekimi yapabilirsiniz.

İlçe’de yapılan başlıca festivaller ise Uluslararası Altın Safran Belgesel Film Festivali (20-23 Eylül), Safranbolu Kaymakamlığı Fotoğraf Yarışması (Ağustos), Uluyayla Şenlikleri (Ağustos), Çıraklar Köyü Çörek Şenlikleri (Ağustos), Yörük Köy Şenlikleri (1 Eylül) dir.

Biz gittiğimizde bu kadar çok lezzet ile karşılaşabileceğimizi düşünmemiştik. Çok lezzetli Türk mutfağı örnekleri yanında yöreye özgü Kuyu Kebabı, Safranbolu Bükmesi, Peruhi, Höşmerim ve Safranlı Zerde mutlaka denemeniz gereken tatlar.

Eski şehri gezerken, kendinizi eski Osmanlı döneminde hissedeceksiniz. Tarihi konakları ve eski eserleri, lezzetli yemekleri ile mutlaka görmeniz gereken bir yer Safranbolu...