Paducah - El Sanatlarına Unesco Ödülü

Bu küçük kasaba, Tennesse ve Ohio nehirlerinin kesiştiği noktada yer alan şipşirin bir belde. Nashville'den ayrılırken yeğenlerim "yol üzerinde sana bir sürprizimiz var" dediklerinde aslında onlar da beni başkaca bir sürprizin daha beklediğini bilmiyorlardı. Kasabanın nehir kenarında kurulmuş bir bölümü, quilt (patch work) başta olmak üzere çeşitli elişleri, antika dükkanları ile ünlü.

Canlandırılmaya çalışılan, birkaç ünlünün de yerleştiği ve bir ödül almış şirin küçük bir kasaba olan Peducah'a bir kez gelip gezmiş ve benim de çok beğeneceğimi düşünmüşler, çok mutlu oldum ve çok da merak ettim doğrusu.

Kent, nehir kenarındaki bir meydan ve birkaç küçük sokaktan oluşmakta ve bu bölüm tarihi bir bölge. Bana biraz Key West, biraz Alaska'daki küçük bir kasabayı anımsatan Paducah ikişer katlı, çok değişik tarihi yapılar, alt katlarındaki antika ve elişi satan dükkanlar, şık butikler, şirin barlar, restoranlar ve renk renk bahar çiçekleri içinde. Şehri ünlü yapan patch work - 'Quilt' ürünlerini de çokça görebilirsiniz, hatta bir de müzeleri var "Quilt National Museum".

Dükkanlar arasında gördüğümüz informasyon bürosuna broşür almaya girer girmez karşımızdaki duvarda şu yazıyı görüp birbirimize bakıyoruz.. "Peducah - City of Crafts & Folk Art - UNESCO Creative City". İşte gerçek sürpriz. ("Creative City" ne demek merak eden, öğrenmek isteyen okurlar için detaylı bilgi yazımın sonunda.)

Bankonun gerisindeki sevimli hanmefendiye benim bir Unesco Dünya Mirası gezgini ve gezi yazarı olduğumu söyleyince heyecanlanıyor ve hemen arka bürodan daha yetkili bir bayanı çağırıyor. Türk olduğumuzu öğrenince hem şaşırıyor, hem de mutlu oluyor. Sanat Fe ve Iowa City'den sonra Amerika'daki üçüncü şehir olduklarını ve çalışmalarını anlatıyor, şehirle ilgili birçok bilgi aktarıyor. Güzel bir sohbetten sonra telefon ve mail adreslerimizi veriyoruz birbirimize ve bu cana yakın hanımefendiye veda ediyoruz.

Şehrin tarihi hakkında nehir kenarı boyunca uzanmış parkta, meydanda, caddede ve sokaklarda yer alan çok hoş panolarla ziyaretçilere bilgi veriliyor. Bu panolarda 18. yüzyıl sonlarındaki savaş ve kahramanlık öyküleri, İngilizlerin yenilgisinin yanısıra şehirle ilgili bilgiler de yer alıyor. Örneğin, Mississippi Nehri'nde yüzen tüm tekneler bu şehrin limanında yapılmış, tamir edilmiş ve yüklenmiş. İlginç bir tanesinde ise 1827 senesinde General Clark'ın Peducah'ın bu bölgesinin de dahil olduğu 15 bin hektar araziyi 5 Dolar'a aldığı yazmakta.

Bölge zaten göz alabildiğince yeşil, hele de mayıs ayında tabiatın coşup yeşilin her tonunu bize sunduğu şu günlerde yemyeşil. Şehir zaten iki önemli nehrin buluştuğu noktada kurulmuş; yakınlarında da Kentucky ve Barkley gölleri olunca, böylesine sulak bir yerde etraf gerçekten cennetten bir parça olmuş. Bu bölgeden geçecek olursanız mutlaka uğrayın, vaktiniz varsa bir gece kalabilir veya keyifli birkaç saat geçirebilirsiniz.

Şehirden çıktıktan sonra uzun süre sağlı sollu yemyeşil yollardan ilerliyoruz. İlginç ve uzun bir çelik köprüden geçtikten sonra Illinois eyaletine girdiğimizi belirten tabela çıkıyor karşımıza.

Eve dönmeden Garden of the Gods Milli Parkı'na da uğrayacağız. Hem ismi hem de internette gördüğüm fotoğraflar bende heyecan ve merak uyandırdı bile. Bu şirin sevimli şehirde bir gün olsun kalmak isterdim ama yola devam... Gerçekten çok ilginç bu parkta buluşmak üzere... Kaçırmayın derim!

Unesco Creative Cities Nedir? "Unesco Creative Cities" - UNESCO tarafından 2004 yılında yaratılan "Yaratıcı Şehirler Ağı Programı" (Creative Cities Network).
Çeşitli bölgelerden, farklı gelir seviyeleri, kapasite ve nüfusa sahip şehirlerin yaratıcı endüstriler alanında çalışmak üzere bir araya gelerek kültürel endüstrilerin yaratıcı, ekonomik ve sosyal potansiyelini geliştirmelerini amaçlayan bir girişim.
Bu temalar arasında edebiyat, film, müzik, zanaat ve halk sanatları, tasarım, gastronomi ve medya sanatları bulunuyor. Örneğin bu şehre verilen ünvan "Crafts & Folk Arts", yani "zanaat ve halk sanatları" kategorisinde. Yaratıcı Şehirler Ağı'nda 54 ülke ve 116 üye bulunmakta.
Türkiyemizi soracak olursanız; ne yazık ki bu listede sadece bir şehirimiz var. Gastronomi bölümünde Gaziantep ilimiz.Ne diyelim, bu sayının artmasıdır dileğimiz.