SAKIZ ADASI’NA YOLCULUK

Sakız Adası’na gitmeye karar verdiğimde açıkçası kendimden utandım. Şurada İzmir’de yaşıyorum ve “Dünya’yı Keşif” yolculuğuna çıkmışım, hala şu dibimdeki Sakız Adası’na gitmemişim. Büyük ayıp! Yahu ben de İzmir’de yaşıyorum, ben de orasını görmedim, ben de mi utanmalıyım diyenlere, siz benim gibi dünyayı keşfe çıktınız mı ki diyorum. Bütün dünyayı dolaş, dibindeki Yunan Adalarını görme.

İşte bu sebeple fırsat sitelerinden birinde gördüğüm Sakız Adası’na gidiş-dönüş bileti 36 TL gibi komik fiyattan biletimi alarak, arkadaşlarımla birlikteki Sakız Adası maceramız başladı. Araştırmalarım sonucunda internetten de şehrin kalabalığı içerisinde bulunmayan eski taş evlerden oluşan bahçeli bir butik otelden 50 Euro’luk bir oda da ayırttıktan sonra sıra gideceğimiz günü iple çekmeye kaldı.

O gün gelip çattığında, içimde nedense lüks gemilere binerken yaşadığım heyecan yoktu. E ne de olsa 2 günlüğüne gidiyordum ve ertesi gün memleketime dönecektim.

Sabah saat 9.30’da hareket edecek olan teknemiz için bir saat öncesinden check-in işlemini yapıp bu mevsimde kalabalık olabilen gümrük ve pasaport sırasına girdik ve 15 dakikalık beklemeden sonra kendimizi Free Shop’un içerisinde bulduk. Yani içki, sigara ve parfümlere bakmadan sınırdan çıkış yok. Fiyat kıyaslaması yapmak için bol vaktiniz var. Nasılsa tekne 20 metre ilerimizde bizi bekliyor. Tekne diyorum çünkü Çeşme’deki günübirlik tur teknelerinden farkı yok bunun, hatta daha bile küçük. Ama kaptan Süleyman’ın gönlü büyük. Bizi kaptan köşküne davet etti, çaylar ısmarladı ve 50 dakikalık yolculuğumuz da sayesinde pek keyifli geçti.

Sakız Adası

Sakız Adası-1

Sakız Adası-2

Sakız Adası bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Chios, Sakız Adası’nın en büyük kasabası. Sakız Adası’nda son nüfus sayımında bulunan toplam 52000 kişinin 32000’i Chios kasabasında yaşamaktaymış. Sakız Adası toplam 842 km2 olup, doğu kıyısında bulunan Chios limanı en önemli ticaret merkezi. Güney bölgesinde daha çok sakız ağaçları bulunmakta ve bu ağaçlar da adanın başlıca geçim kaynağı. Ancak son 2012 yılındaki büyük yangında her ne kadar çam ağaçlarının büyük bir kısmı yanmış olsa da sakız ağaçları daha az zarar görmüş. Güneydeki mutlaka görülmesi gereken 14 ve 16. yüzyıllarda kurulan Pyrgi, Mesta, Vessa, Lithi, Kalamoti ve Eleta köyleri, adadaki sakız ticaretini Romalılar zamanından beri ellerinde bulundurmaktalar. Adanın kuzey tarafında bulunan Volissos ve Kardamyla ise kiraz, şarap ve zeytin üretimi ile bu ürünlerin festivalinin de yapıldığı Amades, Viki ve Kambia köyleri var. Dağlık iç kısımlarda ise Avgoniyma ve Karyes köyleri var ki bu iki köyün arasındaki 11. yüzyıldan kalan Nea Moni Manastırı, Dünya Mirası Listesi’nde. Roma İmparatoru Konstantin IX tarafından inşa ettirilmiş, fresk ve duvar işlemeleri ile meşhurmuş. Burası daha sonra 1881 ve 1952 depremlerinde iki defa hasar görmüş.

Kısaca bu adadan geçmiş medeniyetlere de değinmek gerekirse sırası ile bunlar; Romalılar, Cenevizliler ve Osmanlılar ile en son olarak adayı işgal eden Yunanlılar.

Bu kadar genel bilgiden sonra şimdi gezimizin detaylarına geçelim…

Sakız Adası şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Homeric Poems Studios and Apartments, Chios City Inn, To Mastixi. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz The Mastic Cottage, Chios Getaway, Mastic Point Studios gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Amalia Hostel, Ionia rooms, Mastic Point Studios tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Sakız Adası aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bizi Çeşme’den 9.30’ da alan teknemiz Chios limanına saat 10.30’da getirdi ve hemen kasabanın önünde bulunan limana yanaştı. Gümrük’te pasaport kontrolü işlemleri için sıraya girdik. Vizesi olmayanlar, bu iş için ayrılmış pencereden hemen yanında hazır getirdikleri evrakları vererek, 5 dakika içinde haftalık vizelerini kolaylıkla aldılar. Biz Schengen vizesi ve yeşil pasaportu olanlar da pasaport kuyruğuna girerek 10 dakikada kasaba meydanına adımımızı attık. Önümüze çıkan araba kiralama ofislerinde yaptığım araştırmada günlük küçük araba kiralarının 35-50 € civarında olduğunu tespit ettim. Biz ertesi akşam dönmeyi planladığımız ve teknemiz de saat 18.00’de kalkacağına göre, planımızı şöyle yaptık. Size de böylesini tavsiye ediyorum. Saat 13.00-17.00 arası ada halkı siesta yapıyor ve genellikle dükkân ve işyerleri kapalı. Bundan ötürü saat 13.00’e kadar Chios’u dolaştık.

Sakız Adası-3

Sakız Adası-4

Sakız Adası-5

Keyifli ara sokaklarına girdik, kafelerinde frappe ve soğuk serinletici içeceklerimizi içtik ve alışveriş için neler alabileceğimize karar verdik. Tabii ki sakız, mamulatı ve içkileri!

Sonra saat 12.00 gibi rent a car dükkânları ile 1,5 günlük kiralama pazarlığı yaptım. 1 günlüğe 35 € istiyorlar ama siestaya girecekleri ve ertesi gün saat 17.00’de siesta sonrası teslim edeceğimi söyleyerek, 35 Euro’ya 1,5 günlüğüne güzel ve küçük bir Toyota kiraladım. Ehliyetimi verdim, kredi kartı sözleşmeye yazıldı, imzaladım, aldım anahtarı haydi allahaısmarladık. Bu iş de bu kadar kolay!

*** “SAKIZ ADASI” bir yazı dizisidir. Yazı dizisinin diğer bölümlerine aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz:

H. OĞUZ ESEN

İş güç ve çoluk çocuk işlerini bitirdikten sonra emeklik günlerimi tadında geçirmek için, sıhhat ve akıl fikir yerinde iken gezmeyi seçenlerdenim. Cruise ile tüm dünyayı dolaşıp, tüm limanları hatırlayarak yaşlanmayı seçtim.  Cruise tutkum 1980 li yıllarda İstanbul Barselona seferi ile başladı. Son 5 yıldır tüm hızı ile devam etmekte olup her...