Tek Başıma Mısır Turu: Kahire, Luksor, Sharm El Sheikh

Mısır’a kendim bir tur planı yapıp uçak bileti ve vize aldım. Egypt Air’in ikramı güzeldi. Çay, kahve, meşrubat servisi yaptı. Uçak kalkmadan önce zaten uçak korkum vardı bir de 10 dakika Kuran okundu. Bu beni daha tedirgin etti.

Kahire’ye indiğimde otelin şoförünün yarım saat rötara rağmen beklemesi bile candan bir ülkeye geldiğimin imajıydı. Tamam, muhafazakâr bir ülke fakat Osmanlı İmparatorluğu burayı hep ayrı tutmuş. Mısır halkını asla İngiliz sömürgeci anlayışı ile ezmemiş.

Yollardaki araçların % 90’ı çarpık, trafik felç ama halk buna alışmış kavga eden yok. Burada araba kiralama ucuz fakat trafik lambası yok, şoförler deli gibi kullanıyor. Bu durumda araç kiralamak hiç akıllıca değil. Taksilerin siyah olanları eski ve klimaları yok. Beyaz olanları ise 2-6 yıllık ve klimaları var. Bir de Hindistan’daki gibi triportörler var. Dolmuş ve otobüslerin % 90’nında klima yok. O yüzden gidilecek ay en iyi Ekim, Kasım olabilir.

Fakirlik biraz üzücü, Hindistan fakirlikte 10 ise Mısır da 7 alır. Köylerden otobüs ile geçerken, çatı yerine (yağmur yağmayan yerlerde) kerpiç ve hasırla kaplandığını gördüm. Zengin ile fakir arasında çok uçurum var gibi hissettim. Fakat kumarhane bile var. Kumarhane serbest ve tüm marketlerde içki satmak yasak. Sadece Hurghada, Sharm El Sheikh gibi benzeri turistik il ve ilçelerde içki satışı serbest. Luksor’da bile 1-2 market dışında içki satışı yok. Dikkat edin marketler bira diye size alkolsüz bira satmasın. Bu arada buranın duty free bölümü ucuzmuş. Ama Tahrir olayları sonrasında içki ve duty free ürünlerine ek vergi gelmiş. Türkiye’deki duty free’de içki daha ucuz bunu belirteyim. Sigara burada denetimsiz, yani bandrol olmadan marketlerde kaçak sigara var. Ona göre buradan bence sigara almayın derim.

Yemeklerini pamuk yağı ucuz diye onunla yapıyorlar bu yüzden tanınmış pizza yapan firma ya da tanınmış hamburger yapanlardan yemeye çalışın. Taksiciler ile %30 kadar pazarlık yapın, taksimetre bozuk diye yalan söylüyorlar. Bir de dikkat edin çok gezdirmesin taksiler ucuz fakat dolaştırabilirler.Elektronik, PC, cep telefonu burada ya Türkiye fiyatlarında ya da biraz daha pahalı. Boşuna ucuz var mı diye bakmayın. Mısır tutucu bir ülke ama Müslümanlık var gibi gözükse bile otellerde kumarhane var. Bunun yanı sıra bar, club, disko bile var fakat tabii sadece Sharm El Sheikh, Hurghada ve benzeri turistik yerlerde bulunuyor.

Yaşlı insanlar bile yolda duran araçlara mal satmaya çalışıyor. İnsanlarının kalbi iyi, Türk’üm deyince saygı duyuyorlar. Fatih Sultan Mehmet resimli 2 tane kahvehane bile gördüm. Bu Osmanlı’nın hoşgörüsünün güzel olduğunu gösterir. Fakat burada polis bile bahşişi seviyor. Pek kimseye adres sormayın ve fotoğraf çektirmeyin hemen bahşiş deyip bekliyorlar.

Caddelerden karşıya geçmek şehir merkezinde çok zor çünkü kimse hız kesmiyor, dikkat çarpılmayın. Giza Piramitleri’nde deve, fayton, ata binmeye gerek yok o kadar uzun bir gezi güzergâhı yok. 2 km yürürüm derseniz sorun yok. Bu arada Kahire pis bir şehir, herkes çöpünü sokak ve caddelere atıyor. Ev ve iş yerlerinin dış boyaları ve sıvaları dökük, görüntü kirliliği yapıyor.

Kahire’de gezilecek yerlerden Giza Piramitleri’ne giriş 80 EGP, Sakkara Basamaklı Piramit’ine giriş de 80 EGP. Muhammed Ali Paşa Camisi ve kaleyi gezdim. Son olarak Kahire Müzesi’ni gezdim, giriş 75 EGP idi. Mumya bölümü için 100 EGP ödüyorsunuz, 2-3 saatte gezilebilir. Bu arada Kahire Kulesi (Cairo Tower)’ne çıkıp tüm şehir 70 EGP’ye görülebilir.

Ben daha sonra Go Bus Egypt (www.gobus-eg.com) otobüs firması ile Sharm El Sheikh’e gittim. Bu firma Mısır'ın en iyi otobüs firması, online bilet alınabiliyor. Yolculuk iyi geçti fakat tam 4 kere polis ya da askerler otobüsü aradı. Yaklaşık 1,5 saat kaybettik.

Sharm El Sheikh çok güzel bir şehir; Bodrum, Kuşadası gibi özgür hatta sokakta içki iç kimse hesap sormuyor. Hurghada’ya da çok geçmek istedim fakat Mayıs 2013’ten bu yana feribot, tekne seferleri kalkmış. Fakat internette 4 sitede de var diye yazıyor. Mısır’da genelde kredi kartı pos makinesi olsa bile ücreti kredi kartı ile çekmek istemiyorlar. Otellerde Avrupa’da olmayan taharet musluğu var.

Mısır poundu yerine piastre vermeye çalışıyorlar. Bu arada döviz bürolarında bozuk para yok ya da eksik para vermeye çalışıyorlar. Onun için çoğu şeyi kredi kart ile alın. Fakat bazı yerlerde kredi kartı pos makinesi yok.

Sharm El Sheikh’den sonra Luksor'a gitmek için East Delta Travel otobüs firmasından 135 EGP’ye bilet aldım. Oradan Luksor'a tek götüren firma buydu. Bu arada Go Bus otobüs firması hariç otobüslerde ikram ve su yok. Buna göre hareket etmeli. Otobüslerde de kalkarken ya da yolda Kuran-ı Kerim dinletiyorlar. Hatta şaşırtıcı Sharm El Sheikh’de bir barda bile Kuran-ı Kerim çalıyordu yahu bar işletiyorsun tezada bak.

Ertesi günüde Nil Nehri’nin karşısına vapur ile 1 EGP’ye geçtim. Orada bir taksici pazarlık yapıp Krallar Vadisi’ne (Kings Valley) gittim. Beni orada 2 saat bekledi. Gidiş-dönüş toplam yol 16 km idi. Önce 60 EGP istedi ama sonra 40 EGP’ye anlaştık. Krallar Vadisi değişik bir yer. Firavunlar ölünce zeminden aşağıya konulmuş fakat burayı Piramitler gibi gezmek kolay değil. Özellikle sigara içenler için ve belli bir yaştan sonra gitmek yorabilir. Buraya giriş 100 EGP idi. Bu Krallar Vadisi gezimden sonra akşam Kahire otobüsüne 100 EGP’ye binip Kahire’ye yola çıktım. Treni pek tavsiye etmediler. Tren yavaş ve ekspres tren değilmiş, bir de hırsızlık tehlikesi fazla olabilirmiş.

8 saatlik yolculuktan sonra Kahire'ye vardım. Kahire merkezde otobüsten Hilton'un oradaki Go Bus terminalinde indikten sonra hemen karşısında direkt havaalanı otobüslerine bindim. 2 EGP vererek havaalanına vardım. Taksiler 80 EGP’den aşağı götürmüyor, turist faktörü olsa gerek.

Şunu söylemek isterim benim tarihi eser, müze merakım yok derseniz; direkt uçuş ile Sharm El Sheikh’e gidebilirsiniz. Umarım gezimde yaşadıklarıma göre bir rota çizer ve bu her yeri tarih kokan ülkeye siz de gidersiniz.

onur

Gezilerimi hep tursuz bağımsız yapmak, en güzeli çünkü sevdigin blr ülke yada şehirde fazla kalmak mümkün.