Ulusal Anıt Chorten, Thimphu

National Memorial Chorten” yani ulusal anıt olan stupa... Chorten, Bhutan’lıların dilinde Stupa anlamına geliyor. Bu anıt, kentin güney kısmındaki Doeboom Lam bölgesinde ve Hint askeri hastanesine çok yakın konumda bulunuyor. Turistler tarafından da Thimpu’da en fazla ziyaret edilen yer aynı zamanda.

Bu stupa, 1974 senesinde 4. Kral ve 3. Kralın annesi kraliçe Ashi Phuntsho Choden Wangchuck tarafından 3. kral Jigme Dorji Wangchuck (1928 – 1974) anısına yaptırılmış.

3. Kral, Bhutanlılar için çok önemli. Çünkü modern bhutan’ın kurucusu olarak görüyorlar. Bu krala kadar, Bhutan’da doğru dürürst yol bile yokmuş. 3. kral yol ve benzeri imkanları sağlayarak Bhutan’ı modernleştirmiş. O nedenle modern Bhutan’ın ilk babası olarak kabul ediyorlar.

Bu Stupa, Tibet Budizminin Nyingmapa mezhebine uygun olacak şekilde yapılmış. 4 kapısı olmasına rağmen sadece bir tanesinden içeriye giriş bulunuyor. Diğer 3 kapıda ise Budizmin de felsefesinde olan 3 koruyucu sembol yer alıyor; 1) Merhameti simgeleyen Bodhisattvas – Avalokiteshvara
2) Bilgeliği simgeleyen Manjushri
3) Gücü simgeleyen Vajrapani

Stupanın çevresinde yine saat yönünde döndürülerek evrene olumlu mesajlar göndermede aracı olan maniler yerleştirilmiş. Stupa’nın etrafında en az 3 kez dönüyorlar. Biz gittiğimizde 7’den 70’e ellerinde tesbihler ve maniler ile Stupa’nın etrafında dönen yüzlerce insan vardı.

Anıtın çevresi oldukça geniş, sebebi ise bu alanda çeşitli seramonilerin ve festivallerin düzenleniyor olmasıymış. Bu anıt saflığı ve iyiliği temsil ediyormuş.

Stupa’nın olduğu alanın girişinde, sol tarafta 3 tane büyük maninin yer aldığı bir mekân var. Buraya sabah erken saatlerde yaşlılar gelerek dua etmeye başlıyor ve akşam saatlerine kadar devam ediyorlarmış.

Buradan Clock Tower meydanına geliyoruz. 05 Kasım 2011 Japonya-Bhutan diplomatik ilişkilerinin 25. senesi olduğundan bu meydanda başbakan ve bakanların katıldığı büyük bir tören düzenlenmişti. En ön sırada başbakan ve bakanları yer alıyordu. Bir arka sırasında ise halktan insanlar, çocukları ile birlikte gösteriyi izliyordu. Biz de bulunduğumuz bir yerden gösterileri izlemeye başladık. Bu sırada hem gösteriyi hem başbakanı ve bakanları kameraya almamıza kimse müdahale etmedi.

Gösteri sırasında siyah bir köpek sahneye çıkıp dolaşmaya başladı. Oradan ufak bir çocuk köpeği indirmeye çalışınca, başbakan eliyle “bırak kalsın” gibilerden bir işaret yaptı. Köpeğin sahneye çıkması 3-4 kez tekrarlandı ve köpek canı isteyince sahneden indi. Karşılıklı olarak bir Bhutan tarafı gösteri yaptı, bir Japon tarafı. Gözlemlediğimiz kadarıyla halk ve yönetim kaynaşmış durumda. Kimse kimseden çekinmiyor.

Buradan sonra alışveriş yapmak üzere çarşıya gittik. Alışveriş sırasında tüm şehrin elektrikleri 10 dakika kadar gitti. Her yer zifiri karanlık oldu. Caddeler aydınlatan tek şey ise araçların farlarıydı. Elektrikler geldikten sonra alışverişe devam ettik. Burada kıyafet tek tip olduğu için çok sayıda kumaşçı ve terzi var. Kumaşların fiyatları dokuma özelliklerine göre değişiyor. Ancak çok çeşitli ve iyi kalite kumaşlar var. Ziyaret etmenizi tavsiye ederim. Bhutan seyahatiniz sırasında konaklayabileceğiniz Hotel Norbuling ve ya Raven's Nest gibi çok tercih edilen ulaşımı kolay oteller mevcut.

NURHAN YILMAZ

1951 İstanbul doğumluyum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım.Küçük yaşlarda babamın mesleği gereği, Türkiye’nin pek çok farklı şehirlerinde yaşadım.