Assos Gezisi ve Olmazsa Olmazları

Türkiye’nin en güzel turistik yerlerinden biri olan Assosdiğer adıyla Behramkale hem antik kalıntıları hem de eşsiz doğasıyla mutlaka gezilip görülmesi gereken şirin bir Ege belgesi. Assos tatili, kısa bir hafta sonu kaçamağı şeklinde planlanabilecek yakınlıkta üstelik. İstanbul’dan yola çıkarak 6 saatlik bir otobüs yolculuğu ile Çanakkale’nin Ayvacık ilçesine vardıktan sonra otobüs terminalinden sabah saat 7.00’den sonra kalkan Assos dolmuşlarına binerseniz 15 dakikada Assos’ta olacaksınız. Bu dolmuşlar öncelikle Kadırga Koyu’na uğrayarak Behramkale’ye çıkıyorlar. Ardından da Assos Antik Liman’a ulaşıyorlar. Hem Kadırga Koyu etrafında hem de köyün içinde ve Antik Liman bölgesinde birçok otel ve pansiyon mevcut. Ulaşım ve konaklamayı hallettikten sonra artık gezme vakti. Köyün küçük sokaklarını taş binalar ve yörük tezgahları dolduruyor.

Tezgahlarda birçok ürün el yapımı: Şile bezinden boncuklu saç bandanaları, elbiseler, çantalar, çeşit çeşit reçeller, dağlardan gelen kekik, nane, limon kekiği, masmavi Ege Denizi'nden toplanıp renklendirilmiş deniz kabukları, mercanlar, inci tabakları, deniz yıldızları, mis kokulu zeytinyağı, zeytin çiçeği ve kekik kolonyaları, seramik takılar ve cam objeler… Assos gezisinin olmazsa olmazı bu yörük tezgahlarına uğramak ve ardından gün batımına doğru Athena Tapınağı’na çıkmak.

Köyün aşağı tarafında bulunan antik kalıntılar öncelikle ziyaret edilmesi gereken yerler arasında. Burada arkaik devirlerden günümüze kadar iyi korunmuş lahitler, sur duvarları, agora, stoa, gymnasion, kilise ve amfi tiyatro bulunuyor. Muhteşem bir doğa ve deniz manzarası eşliğinde kalıntılar arasında dolaşırken burada yaşamış antik çağ insanlarının ne kadar şanslı olduğunu düşünmemek elde değil. Akropolis'in eteklerindeki kalıntıları gördükten sonra rotanızı Antik Liman’a çevirebilirsiniz.

Limanda yemek için birçok restoran bulunuyor. Buraya gelmişken meşhur dondurmacıdan karadutlu ve ballı bademli dondurmadan almayı unutmayın. Limanda bulunan küçük bakkallar ise adeta mutluluk kaynağı. Bölgenin en güzel şarapları bu bakkalların içinde oldukça uygun fiyata satılıyor. Gün batımına yakın limandan köye çıkan dolmuşlara binerek köy merkezine ulaşabilirsiniz.

Zeus’un kızı zeka, sanat, barış tanrıçası Athena’ya adanan tapınağa çıkma vakti. Tapınağın bulunduğu Akropolis'e Müzekart ile veya giriş ücreti ödeyerek girilebiliyor. Tapınak özellikle Ege Denizi, Midilli Adası ve Edremit Körfezi’ne hakim konumda bulunan bu tepeye MÖ 530 yıllarında yapılmış. Bu pitoresk yapı, güneşin en güzel battığı yerlerin başında geliyor. Günümüzde tapınağa ait sadece birkaç sütun ayakta. Sütunlar arasında bulunan ve mitolojik hikayelerle bezeli kabartmalar ise İstanbul Arkeoloji Müzesi, Louvre ve Boston müzelerinde sergileniyor. Tapınağın alt tarafında ise eski halinin bir minyatürünü görebilirsiniz. Assos gezisinin ilk gününü antik kent, liman ve yörük tezgahları arasında geçirdikten sonra diğer gününüzü mutlaka Kadırga Koyu’nun serin ve berrak sularına ayırın. Kadırga Koyu’nun sahil boyunca uzanan plajının bir kısmı halk plajı, diğer yerler işletmelere ait şezlong ve localarla dolu. Ancak günlük olarak bu şezlonglardan kiralamak mümkün. Kadırga Koyu’nda Ege’nin en temiz, en serin sularına girmenin, küçük balıklar ile birlikte yüzmenin ve derin suların keyfine varabilirsiniz.

Assos Gezisi olmazsa olmazları:

• Yörük tezgahlarından hediyelik al
  • Köy kahvesinde karadut suyu
  • Gün batımından önce tapınakta ol
  • Dondurmacıdan ballı bademli ve karadutlu dondurma dene