Mutfağından Doğal Güzelliklerine; Tüm Yönleriyle Batum

Batum Gezilecek Yerler

Batum Bulvarı - Batum Sahil Parkı

Batum sahili 19. yüzyıl sonlarında düzenlenmeye başlamış. Sahil şeridi ilk defa Prusyalı bahçıvan Resler ve Fransız mimar Milheil Dalfonsa tarafından yapılmış. Batum sahiline son yıllarda, birçok yeni ve modern heykeller, mimari yapılar ve oturma yerleri katılmış.

Sahilde biraz gezinti yaparak etrafta dolaşırken, sokak müzisyenlerine, spor yapanlara veya güzel havanın tadını çıkaranlara rastlayabilirsiniz. Sahilde yemek yiyebileceğiniz veya kahve içebileceğiniz, birçok kafe ve restoran bulunuyor.

Batum Bulvarı’nda gezerken mutlaka görmeniz gereken yerlerden biri, Pier Batumi (Batum Limanı). Manzaraya karşı yemek yemek isterseniz, burada ve limanın karşısında güzel kafeler bulunuyor.

Batum Summer Theater (Batum Yazlık Tiyatro) da bu Batum sahilinde bulunuyor. Tiyatro yaz aylarında birçok etkinliğe ev sahipliği yapıyor.

Tiyatronun yanında kuş ve hayvan çeşitlerini görebileceğiniz küçük bir hayvanat bahçesi de var.

Batum Saat Kulesi - Clock Tower

Batum Clock Tower, İzmir Konak Meydanı’ndaki saat kulesinin bir benzeri olarak yapılmış.

Batum Ali & Nino Heykeli

Kurban Said’in ölümsüz eserlerinden biri olan Ali ve Nino romanından esinlenerek yapılan Ali ve Nino Heykeli, hareketli olarak yapılmış.

Azeri gençle Gürcü kızın bir ayrılıp, bir kavuştuğu hüzünlü hikaye anlatılıyor. Ali ve Nino, günün belirli saatlerinde ve yağışsız havalarda romandaki gibi ayrılıp sonra tekrar kavuşuyorlar.

Batum Fener Kulesi

19. yüzyılda Osmanlılar tarafından yapılan Batum Fener Kulesi yine Batum sahilinde görebileceğiniz yapılardan biri.

Batum Alfabe Kulesi

Batum’da görebileceğiniz en ilgi çekici yapılardan biri; Batum Alfabe Kulesi. İlgi çekici harfleri olan Gürcü alfabesini tanıtmak amacıyla yapılmış.

Nurigeli Lake - Nurigeli Gölü

Batum’un en güzel ve görülmeye değer parklarından biri Nurigale Gölü’nün bulunduğu park. Günün her saatinde gölün çevresinde yürüyüş, koşu yapan ve bisiklete binen Batumluları görebilirsiniz.

Batum Dancing Fountain

Akşam saatlerinde su ve ışıklarla yapılan dans gösterilerini izleyebileceğiniz havuzun ortasında küçük ve şirin adacıklar bulunuyor.

Batum Ters Ev

Batum’da bulunan ve her şeyin ters olduğu ilgi çekici bir mimarisi olan ev , aslında restaurant olarak hizmet veriyor.

Batum Justice House - Batum Adalet Sarayı

Batum Justice House, ters şişe şeklindeki mimarisi ile dikkat çekiyor. Adalet toprağa aksın ve herkese eşit dağıtılsın sözünü simgelemek amacıyla bu şekilde yapılmış.

Batum Piazza Meydanı

Batum Piazza Meydanı şehrin en güzel ve mutlaka görülmesi gereken yerlerinden biri.  Meydanda kahve içebileceğiniz, dinlenebileceğiniz, müzik dinleyebileceğiniz birçok kafe ve restoran mevcut.

Piazza Meydanı’nın ortasında bulunan alan birçok konsere de ev sahipliği yapıyor. Sting, Placido Domingo gibi birçok ünlü sanatçı burada konser vermiş.

Batum St. Nicolas Church - Batum St. Nicolas Kilisesi

19. yüzyılda Osmanlılar tarafından yapımına izin verilen kilise 2012 yılında restorasyon görmüş. Aziz Nicolas Kilisesi, şehrin en önemli kiliselerinden biri. Piazza Meydanı’nın hemen karşısında bulunuyor.

Batum Ortodoks Kilisesi - Batum Holy Mother Virgin Navity Cathedral

19. yüzyılda Neo Gotik tarzda yapılan katedral şehrin en görülmeye değer yapılarından biri. Sovyet Rusya döneminde depo ve başka amaçlar için kullanılan katedral, sonra tekrar ibadete açılmış.

Batum Avrupa Meydanı

Şehri gezerken biraz mola vermek için en uygun yerlerden biri.

Batum Medea Heykeli

Gücü, sonsuzluğu ve egemenliği simgeliyor.

Batum Poseidon Heykeli

Deniz Tanrısı Poseidon’un Heykeli, Tiyatro Meydanı'nda bulunuyor.

Batum Sanat Müzesi

Sanatla ilgileniyorsanız, Batum Sanat Müzesi'ni mutlaka gezin.

Batum Tiyatro ve Opera Binası

19. yüzyıl sonlarında yapılan Tiyatro ve Opera Binası güzel mimarisi ile görülmeye değer.

Davetlisi olarak gittiğimiz Ajara Turizm Departmanı’na ve Gezimanya’ya teşekkürler…

Batum'da Neler Yapabilirsiniz?

Gürcistan’ın en tarihi yerlerinden biri olan Batum Gonio Kalesi 1. yy’da Romalılar tarafından yapılmış. Oldukça stratejik bir konumda olan Batum Gonio-Apsaros Kalesi, tarihi boyunca birçok defalar el değiştirmiş.

Uzun yıllar Romalılar tarafından kullanılan kale, daha sonra Bizanslıların eline geçmiş. 16.yy'da Osmanlılar tarafından kuşatılan Batum Gonio-Apsaros Kalesi, kısa süre içerisinde alınmış ve 19. yy sonlarına kadar Osmanlıların egemenliğinde kalmış. 1878 yılında yapılan Ayestefanos Antlaşması ile Osmanlı topraklarından çıkıp, Rusların eline geçmiş.

Gürcistan 1991 yılında bağımsızlığını ilan edip, Rusya’dan ayrıldıktan sonra Batum Gonio-Apsaros Kalesi, Gürcistan Acara Özerk Bölgesi’nin topraklarında kalmış.

BatumGonio-Apsaros Kalesi ile ilgili birçok efsane de var. Mitolojide geçen hikayeye göre, Kral Aeetes’in, Jason tarafından öldürülen oğlu Apsaros burada gömülüymüş. Diğer bir efsanede ise; Hz. İsa’nın 12 havarisinden biri olan Aziz Mathias’ın mezarının burada olduğundan bahsedilir.

Batum Gonio-Apsaros Kalesi Nerede?

Batum'da Yapılacak Şeyler arasında olan Gonio-Apsaros Kalesi, Batum’un 12 km güneyinde, Çoruh Nehri’nin hemen kıyısında bulunuyor.

Kaleye Giriş Ücreti:

Bilet: 3 Gel Rehberli Tur: 10 Gel

Makhuntseti Tamara Köprüsü

Makhuntseti Tamara Köprüsü 12. yy’da Kral Tamara tarafından volkanik taşlardan inşa ettirilmiş. Bu nedenle Tamara Köprüsü olarak da biliniyor. Keda Bölgesi’nde bulunan bu antik köprü 25 metre uzunluğunda ve 2 metre genişliğinde.

Makhuntseti Şelalesi

Batum'da Yapılacak Şeyler listesinde olan Makhuntseti Şelalesi Batum’dan 33 km uzaklıkta bulunuyor. Yemyeşil bitki örtüsünün çevrelediği şelale turistlerin en çok ziyaret ettiği yerlerden biri.

Batum’da Alışveriş

Batum Pazarı

Batum Pazarı’nda peynir, et, sebze ve meyve gibi aklınıza gelebilecek her türlü ürünü bulabilirsiniz. Fiyatların oldukça uygun olduğu pazardan, özellikle peynir, kuruyemiş ve turşu satın alabilirsiniz.

Batum Pazarı'nın içinden geçen tren ilginç bir manzara oluşturuyor. Trenin geçişi sırasında pazar tezgahları toplanıyor.

Batum Bulvarı'nda açılan tezgahlardan birçok hediyelik eşya alabilirsiniz. Batum'a özgü şapkalar ve ahşap kupalar en çok satılan ürünler arasında bulunuyor. Bunun dışında magnet ve hediyelik tabaklar da var.

Batum Müzeler Rehberi

Batum'da Yapılacak Şeyler listenize birçok müzeyi de ekleyebilirsiniz.

Batum Sanat Müzesi

1998 yılında kurulan müzede 500’ün üstünde eser sergileniyor. Sanata meraklıysanız, özellikle ünlü Gürcü sanatçıların eserlerine yer verilen bu müzeyi gezmenizi tavsiye ederiz.

Batum Sanat Müzesi'ne Giriş Ücreti:

Normal Bilet: 2 Gel

Batum Arkeoloji Müzesi

Arkeoloji ve tarihle ilgileniyorsanız, Batum Arkeoloji Müzesi'ni gezebilirsiniz. Batum ve çevresinde bulunan bir çok tarihi eser burada sergileniyor.

Batum Arkeoloji Müzesi'ne Giriş Ücreti:

Normal Bilet: 2 Gel

Rehberlik Servisi: 5 Gel

Batum'a Nasıl Gidilir?

Vize ve pasaportunuz olmadan gidebileceğiniz Batum'a, İstanbul'dan düzenli uçak seferleri bulunuyor. Yalnızca kimliğinizle Batum'u ve Gürcistan'ı gezmeniz mümkün. Ayrıca Batum'a girerken Yurtdışı Çıkış Harcı da ödemiyorsunuz.

Keşfedilmeyi Bekleyen Gürcü Mutfağı

Gürcistan’da yemek kültürü oldukça gelişmiş durumda ve bizim damak tadımıza uygun birçok lezzeti bulabilirsiniz.

Ajarian Khachapuri-Acharuli-Haçapuri

Batum’da mutlaka denemeniz gereken yerel lezzetlerden biri Haçapuri. Yapılışını seyretme fırsatımızın olduğu Haçapuri, bir çeşit pide. Pideyi hazırlarken genelde iki çeşit peynir karıştırılıyor ve istenirse ortasına yumurta kırılıyor. Taş fırında pişirilen pidenin içindeki peynir iyice eriyor ve üstü hafifçe kızarıyor. En son üzerine tereyağı da ekleniyor. Gürcistan’ın en sevilen lezzetllerinden biri olan Haçapuri’nin bir çok farklı çeşidi bulunuyor. Megruli tarzında yapılan Haçapuri’de de ana malzemeler, yine peynir ve hamurdan oluşuyor. Pizza gibi taş fırında pişirilen Haçapuri’nin üstündeki peynir kızarırken, içindeki peynir iyice eriyor. Gürcü Mutfağı’nın sevilen lezzetlerinden, Haçapuri’nin bütün çeşitleri inanılmaz lezzetli, denemenizi tavsiye ederiz.

Armutlu Gazoz ve Haçapuri; Gürcistan Mutfağı'nın en sevilen lezzetlerinden.

Khinkali (Hinkal)

Gürcü mantısı olan Hinkal, bizim mantılara göre oldukça büyük. Açılan hamurun içine et, soğan ve maydanoz konuluyor ve bohça gibi kapatılıyor. Daha sonra suda haşlanan Hinkal, sıcak sıcak servis ediliyor. Yerken dikkat etmeniz gereken şey, Hinkalin içinde et suyu olması. Isırdığınızda bu suya ulaşıyorsunuz. İsterseniz bu suyu içebilirsiniz ama dikkat edin çok sıcak oluyor. Hinkal’in ayrıca mantar ve peynir ile yapılan çeşitleri de bulunuyor.

Gürcü Gazozları

Farklı meyve aromaları ile yapılan Gürcü Gazozları denemeye değer. Özellikle Armutlu Gazoz bizim favorimiz oldu. Batum’a yaptığınız bir gezide mutlaka deneyin deriz.

Gürcü Peynirleri

Gürcistan’ın peynirleri çok meşhur. Gürcü Mutfağı’nın vazgeçilmezleri arasında olan peynirlere yerel pazarlarda rastlayabilirsiniz. Restaurantlarda yemek gelmeden önce masaya bir çok peynir çeşidi, yöresel tereyağı ve sıcak sıcak servis edilen pide getiriliyor.

Phkhali

Phkhali için, çeşitli sebzeler ve baharatlarla hazırlanan bir tür lezzet topları diyebiliriz. Ispanak, patlıcan, havuç, bezelye gibi sebzeler bir araya getiriliyor. Daha sonra çeşitli baharatlar, nar ve fındık ile süsleniyor. Phkhali, baharatlarla arası iyi olanların seveceği türden bir lezzet diyebiliriz.

Churchkhela

Gürcistan’ın en geleneksel lezzetlerinden biridir. Üzüm püresi, mısır unu ve şeker, hamur haline getirildikten sonra arasına fındık veya ceviz konulur. Daha sonra asılarak kurutulur. Bu tatlıya yöresel pazarlarda rastlayabilirsiniz. Şekil olarak, bizim cevizli sucuğumuza benziyor. Şeftali, elma ve armut kullanılarak yapılan çeşitlerine de rastlayabilirsiniz.

Cevizli Patlıcan Badricani

İnce ince dilimlenen patlıcanların üzeri ceviz ve baharatla kaplanıp yağda kızartılıyor. Genellikle yaz aylarında yapılan bu yemek soğuk servis ediliyor.

Barbunya Pilaki – Lobio

Barbunya Pilaki, Gürcistan’ın en sevilen lezzetlerinden biri. Birçok değişik tarifte hazırlanan Barbunya Pilaki, genel olarak barbunya, yeşil soğan, kırmızı biber ve kişniş kullanılarak hazırlanıyor.

Tolma – Dolma

Bizim etli yaprak sarmamıza çok benzeyen Tolma burada da çok seviliyor.

Batum’da Nerede Ne Yenir?

Batum Bulvarı’nda, Gürcü Mutfağı’nın özel lezzetlerini deneyebileceğiniz birçok restaurant ve cafe bulunuyor.

Piazza Square

Batum’un en popüler yeri olan Piazza Square, mimarisi ve atmosferi ile çok etkileyici. Akşamları canlı müzik yapılan meydanda birçok cafe ve restaurant da bulunuyor. Sabah kahvaltınız ve kahveniz için tercih edebileceğiniz gibi, akşam yemeğinizi de burada yiyebilirsiniz.

Porto Franco

Gürcü Mutfağı’nın vazgeçilmezleri arasında olan Khachapuri (Haçapuri)’nin yapılışını da izleme fırsatı bulduğumuz restaurant oldukça lezzet ve servis olarak oldukça başarılı. Batum Yemeklerini burada deneyebilirsiniz.

Shemoikhede Genatsvale

Gürcü Mutfağı’dan Khinkali (Hinkal) mantısını burada deneyebilirsiniz.

Gold Fish

Karadeniz’den gelen taze balıkların servis edildiği restaurant, muhteşem Batum manzarası ile de göz dolduruyor.

San Remo

Batum Bulvarı’nda bulunan restaurantda hem yerel yemekleri deneyebilirsiniz, hem de yöresel halk danslarını seyredebilirsiniz. Uzun ve güzel bir akşam yemeği için oldukça uygun olan restaurant, deniz kıyısında bulunuyor. Batum halkı tarafından da çok sevilen San Remo Restaurant Gürcü Mutfağı konusunda oldukça başarılı.

Ziyaretimiz sırasında özel bir kutlamaya da burada rastladık. Burada aile yemeklerinde, ailenin en yaşlı üyesine Tamara deniliyor. Tamara’lar yemek sırasında çeşitli konuşmalar yapıyorlar ve ardından alkışlar yükseliyor ve bu durum defalarca tekrarlanıyor.

Batum Ters Ev – White Restaurant Batumi

Batum’da bulunan Ters Ev oldukça ilginç bir mimariye sahip. Dışı gibi, iç dekorasyonu da ters yapılmış. Batum’u ziyaret eden herkesin, en azından fotoğraf çektirdiği bir mekan.

Batum Hilton

Batum Hilton, dünya mutfağından birçok güzel lezzeti başarıyla sunuyor.

Batum Mc Donald’s

Batum Mc Donald’s, dünyanın en iyi Mc Donald’s restaurantlarından biri. Batum Bulvarı’nda bulunan Mc Donald’s oldukça zevkli bir mimari ile yapılmış.