Farklı coğrafyalar, farklı kültürler görme arzumuzun bize işaret ettiği ülke bu kez Fas. Yaptığımız araştırma ile tercihimizin doğru olduğunu ama gezimizi 1-2 şehir ile sınırlandırırsak yanlış yapacağımızı anladık. Bir hafta süreli, önemli şehirleri içine alacak, Atlas Dağları ve Sahra Çölü'nü de kapsayacak bir tura karar kılıyoruz. Casablanca'dan başlayacak ve Casablanca'da sonlanacak turumuz Fas içerisinde bir daire çizecek. Yazı dizimizin sonunda genel anlamda Fas hakkında doyurucu objektif bilgilere sahip olmanızı umuyoruz.

Fas'ın önemli şehirlerinden biri olan Casablanca ismi, Casablanca filminden dolayı muhtemel tanıdık gelecektir. Şehrin isminin tüm dünyada bilinmesini sağlayan film 1942 yapımı, yönetmeni Michael Curtiz, başrol oyuncuları Humphrey Bogart ve Ingrid Bergman. Film çok beğeniliyor ve aldığı üç oscar ödülü ile de Hollywood klasikleri arasında özel bir yere sahip oluyor. Filmi izlemenizi öneririz ama gel gör ki izlediğinizde Casablanca şehrini görmüş olmayacaksınız çünkü filmin çekildiği yer California'dır. Yönetmenin isim tercihi işte bu şehrin yıldızını böyle parlatıyor.

Fas'ın batısında ve Atlantik kıyısında yer alan Casablanca, yaklaşık 4 milyon nüfusu ile ülkenin en kalabalık şehri. Şehir yakın döneme kadar bir kasaba havasında iken yeni mimari yapıları, halkın modern yaşam tarzına uyumu, çok güzel sahil şeridi ve plajları ile Fas'ın ekonomik başkenti haline gelmiş. Casablanca limanının dış ticaretin % 40'ını, havalimanının ise yolcu trafiğinin yaklaşık % 50'sini sırtlaması durumun ispatı gibi. Her zaman yaptığımız gibi önce şehrin ulaşım bilgilerini verip daha sonra gezilecek yerleri anlatmaya başlayalım.

Şehre ulaşım: Türkiye'den Casablanca'ya ister direk isterseniz aktarmalı uçabilirsiniz. Casablanca Mohammed V Havalimanı ülkenin en yoğun havalimanıdır. Farklı rota izlendiği için İstanbul Casablanca arası yaklaşık 5 saat sürerken dönüş yalnızca 4 saat sürüyor. Fas, Türk vatandaşlarından 90 güne kadar vize istemiyor bu nedenle direk veya aktarmalı uçak bileti yakalandığında fırsatı değerlendirmek gerek. Uçakta veya havalimanında doldurmanız gereken bir bilgi kartı bulunuyor, pasaportla beraber bu kartı da görevliye veriyorsunuz. Onay sonrası bu kart sizden alınıyor. Bu işlem ülkeden çıkarken de tekrarlanıyor yani tekrar dolduruyorsunuz ve sizden alınıyor. Ad-soyad, pasaport no ve bitiş tarihi, kalacağınız yer ismi gibi, 1-2 dakikada dolduracağınız basit bilgilerden oluşuyor. Bu arada yeşil pasaport sahibi iseniz sizi ayrıcalıklı bir kapıya yönlendiriyorlar. Kalabalıkların bakışları altında şımartılmak hoşumuza gitse de bizde burukluk yarattığını da söylemeliyiz.

Fas içerisinde ise herhangi bir şehirden Casablanca'ya tren veya otobüsler ile ulaşabilirsiniz.

Havalimanından şehre ulaşım; Havalimanından çıktıktan sonra şehre tren, otobüs veya taksi ile ulaşabilirsiniz. Tren ile gitmek isterseniz -1 kata inip ONCF trenlerinin istasyonuna gitmelisiniz. Ulaşım 1 saatten az sürmekte ve bilet ücreti 30 dirhemdir. Bileti terminal-1 çıkışında bilet gişesinden alabilirsiniz. CTM otobüsleri ile de yaklaşık 1 saat süren yolculuk ile şehre ulaşabilirsiniz. Taksiler için ise söyleyeceğimiz tek şey pazarlık yapmanız, onlar 300 dirhemden kapı açarlar, bu yaklaşık 30 € demektir ki asla bu parayı vermemelisiniz.

Şehir içi ulaşım: Hızlı ulaşım aracı taksidir ancak yolları biliyor iseniz taksimetre açtırın, açmayacak olan için kesinlikle binmeden pazarlık yapın. Siz araçta iken sizin haricinizde başka yolcu alabilir ama panik yapmayın, sizi de onu da istediği yere bırakacaktır. Burası Fas, şaşırmayın. Metro bulunmamakta ama diğer ulaşım aracı tramvay için bilet ücreti tek yön 7 dirhem. İsterseniz 15 dirhem vererek Rechargable Card alabilirsiniz, bu kart ile 7 yerine 6 dirhem ödersiniz, tercih sizin. Yereller genellikle ulaşımda şehir içi otobüsleri tercih ediyorlar ancak otobüsler inanılmaz kötü durumdalar, gördüğünüzde bize hak vereceksiniz.

Gezilecek yerler: Şüphesiz şehrin simge yapısı II. Hasan Camii'dir (Hassan II Mosque). Cami, Fransız Mimar Michel Pinseau tarafından tasarlanmış ve Bouygues tarafından, Kral II. Hasan'ın 60.yaşının anısına inşa edilmiş. Atlantik kıyısında bulunan cami, denizin doldurulması ile 1993 yılında inşa edilmiş. 25.000 cami içinde, 80.000 cami avlusunda olmak üzere toplam 105.000 kapasite ve 210 metre minare uzunluğu ile Fas'ın en büyük, dünyanın da sayılı camilerindendir. Casablanca'da ilk günümüzün gecesinde ve ertesi gün de gündüzünde görmek bizi çok mutlu etti, içerisi ise gerçekten harikaydı.

Bir kaç km. uzunluğunda olan sahil yolu Corniche (Boulevard de la Corniche) yürüyüş yapılacak güzel bir cadde. Gerçi biz sert rüzgarlı bir zamanda bulunduğumuz için bu güzelliği fazla yaşayamadık ancak zamanlamamız doğru olsaydı eminiz Corniche'den memnun ayrılırdık. Yol boyunca cafeler, restoranlar, lüks oteller ve bir de "dünyanın en iyi alışveriş merkezi" ödüllü Morocco Mall ile caddenin keyfini çıkarabilirsiniz.

Mohammed V Meydanı, şehrin önemli idari merkez binalarının bulunduğu ve devamlı kalabalık olan meydanıdır. Meydan 1920 yılında inşa edilmiş ancak günümüzde de dönüşüm içerisinde. Meydanda araç yoluna ilave tramvay yolu yapılmış (Boulevard Hassan II), büyük havuz yıkılmış ve adliye binasının önüne yenisi yapılmış. Adliye binası, önündeki havuz, kuşlar ve insan kalabalığı güzel fotoğraflık kareler oluşturuyor.

Adliye binasının solunda Fransa Elçiliği ve elçilik önünde bir heykel, elçiliğin yanında ise eskiden belediye binası olarak kullanılan günümüzde ise Valilik (Wilaya) olan bina yer alıyor. 50 metrelik kulesi ile meydanın en güzel binası denilebilir. Yine meydana yakın konumdaki Postane Binası da mimarisi ile ilginizi çekebilir. 1918 yılında inşa edilmiş binayı, üzerinde yazan Barid Al Maghrib yazısı ile farkedeceksiniz.

Adliye Binası'nın tam karşısında yani bulvarın karşı cephesinde, yapımı tamamlanmak üzere olan beyaz, modern, en önemlisi de mimarisi ile dikkat çeken Tiyatro Binası (Grand Theatre De Casablanca). Ülkenin modern yüzünün simgesi olmaya aday bina, 1800 koltuklu oditoryum, 600 kişilik tiyatro, 300 kişilik müzik salonu ve bir çok toplantı salonları ile muhteşem bir kültür alanı. Tiyatro binasının sağlı sollu yanında yer alan görkemli binalar çeşitli devlet daireleridir. Tiyatronun arkasında ise bir sanat galerisi (Villa Delaporte) bulunmaktadır.

Casablanca'da önemli meydanlardan bir diğeri Birleşmiş Milletler Meydanı (Place des Nations Unions). Şehrin merkezindeki meydanda çok sayıda mağazalar, oteller, iş merkezleri ve restoranlar yer alıyor. Old Medina ise meydana çok yakın mesafede bulunuyor ancak çarşıların kralları Marrakech'te bilesiniz.

Casablanca için bir baş yapıt olan II. Hasan Camii ise bize göre ikinci önemli eser ise Eski Adliye Binası'dır (The Old Mahakma of Pacha). Oymalı ahşap tavanları ve seramikleri ile el işçiliğinin zirve yaptığı, Mağribi Mimarisi'nin önde gelen örnek binalarından birisini mutlaka görün.

Buraya sadece eski adliye binasını görmeye gelmeyeceksiniz. Binanın hemen yakınında, Fas'ta bulunan dört kraliyet sarayından (Royal Palace) birisi bulunmakta. Kitap merakınız var ise çevrede bir çok kitap dükkanı ilginizi çekebilir. Ayrıca adliye binasının yanından aşağıya doğru yürüdüğünüzde bir meydana ulaşacaksınız. Karşınızdaki cami, Muhammadi Mosque ve meydandaki çarşı, Bazar Riad Habous size bir süre hoş vakit geçirtecektir. Fas hakkında genel bilgi için faydalı bir link; www.officetourismemaroc.com

Rabat yazısını okumak için tıklayın.

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.