Eğitim ve Eğlencenin Bir Arada Olduğu Ada : Malta

Malta (Gozo ve Comino ile beraber), Güney Avrupa’da yer alan minik bir ülke. Nüfusu 400.000 civarlarında. 1964 yılında Birleşik Krallık sömürgesinden çıkmış 1974’te cumhuriyetle yönetilmeye başlamış, 2004’te ise Avrupa Birliği’ne girmiştir. Daha fazla ansiklopedi bilgisi vermeden tecrübelerim üzerinden Malta’dan bahsetmek istiyorum.

Bir dil okulu vasıtasıyla tek başıma 3 haftalığına EC Dil Okulları’nın Freestyle programına dâhil oldum. Peki, neden Malta’yı seçtim? Malta’da ne yenir, ne içilir, neler yapılır, nerede konakladım? Malta’dan yeni dönmüş ve hala özlemle fotoğraflara bakan birisinden işte size Malta’dan inciler…

Malta, bir dil okulu cenneti. İngiltere’ylekıyaslayınca daha ucuz olmasından ötürüdür ki çok tercih ediliyor. Malta’da Maltaca ve İngilizce konuşuluyor. Hem ucuza dil eğitimi alayım hem de eğleneyim diyorsanız doğru adrestesiniz.

Sliema'da bir sanat festivali

Konaklama

Eğer reşitseniz dil okulları sizler için okullara yakın apartlar ayarlıyor, fakat reşit değilseniz yurt, aile yanı ya da otellerde kalıyorsunuz. Ben, EC Freestyle programındaki herkes gibi turistik bir yer olan Sliema’da Windsor Hotel’de kaldım.

Malta'da Yemek

Otelde yemek yarım pansiyon olsa da yemekleri pek beğenmediğimizden otele çok yakın olan Surfside Restoranı’nda yediğimiz zamanlar oldu. Zaten Akdeniz mutfağı hâkim olduğundan yemekler damak tadımıza yakındı; fakat fiyatlar bizle kıyaslayınca yüksekti. Lüks bir yer olmamasına rağmen omlete 8 Euro (24 lira) verdiğimiz oldu.

Hemen hemen çoğu restoranın menüsünde olan tavşan meğer Malta mutfağının önemli bir yemeğiymiş. Benim deneme fırsatım olmadı.

Mc Donald’s, Burger King, Subway, Pizza Hut, KFC gibi fast food restoranlarını da elbette tercih edebilirsiniz. Oradaki Burger Kinglerin patatesleri kalın, çıtır çıtır ve taze… Keşke burada da öyle olsa.

Sliema limanı

Ulaşım

EC Okulu St. Julians’ta (San Giljan) yer alıyordu. Otel ile okul arası yürüme mesafesi olsa da hava sıcaklığı yaklaşık 35 - 40 derece arasında oynadığından otobüsü tercih ediyorduk. 1 haftalık otobüs kartı 21 Euro. Otobüse binerken 2 saatliği 2 Euro’ya bilet alabiliyorsunuz. Ben otobüs kartı almadım çünkü bazı günler yürüyerek ya da taksiyle ulaşımı sağladık ama karar sizindir.

Otobüsler gece 00.00’dan sonra çalışmadığından taksiyi kullandık. 4 kişinin taksi tutması halinde St Julian’s - Sliema arası 10 Euro’ya geliyordu.

Gece Hayatı

Paceville, nam-ı diğer barlar sokağı. Geceleri ışıl ışıl. Yoğunluğun çoğunluğunu çeşitli dil okullarından öğrenciler oluşturuyor, gecenin ilerleyen saatlerine doğru kalabalıklaşıyor. Yan yana gece kulüpleri var. Kulüpler, 23.00 gibi yavaş yavaş dolmaya başlıyor. Paceville‘in girişinde bir Burger King var, yeri çok merkezi olmasındandır ki çok tercih ediliyor, oldukça kalabalık. Burger King’in yanı sıra 2 - 3 Euro’ya pizza satan dükkânlar var, Subway’in de bir şubesi yine burada bulunuyor. Gece 00.00’a kadar açık bir de süpermarket var. Emin olun Paceville’deaç kalmazsınız.

Kulüplere giriş yaşı 17’den başlasa da eğer bir dil okuluna gittiğinize dair bilekliğiniz varsa pek de sorun etmiyorlar. Genelde Maltalılara kimlik soruluyor, turistlere sorulmuyor. Kulüplere girmek bedava, yani “bir arkadaşa bakıp çıkacağım” durumları çokça yaşanıyor. Kulüplere girince de illa bir şey içmek zorunluluğu yok, beş kuruş harcamadan sadece eğlenebilirsiniz. İkinci bir seçenek olarak Paceville Sokağı’nın aşağısında bulunan sahilde de içebilirsiniz.

Buy one get one free! Yani bir alana bir bedava. Tüm kulüplerin önünde bu biletlerden tutuşturuyorlar elinize. 1 shot alana ikincisi bedavaya geliyor, 2 shot da 2,5 Euro civarlarında. Buradan da anlaşılacağı üzere alkol çok ucuz. 12 shot 8 Euro (ki saf değildir bence) olan yerler var. Haliyle alkol ucuz olunca yolda yürüyenlerin çoğu sarhoş. Ciddi bir durum varsa ambulans görmeniz normal.

Gece kulüplerinin yanı sıra striptiz kulüpleri de var: Gentleman’s Club, The White Palace, Burlesque gibi.

LGBT bireyler için Axe adında gece kulübünü öneririm.

Havana (en popüleri), So City (benim ve arkadaşlarımın favorisi), Plusone (en kalabalık), Plush, Edge, Hugo’s Passion, Havana808 ve Soho Latin müzikleri çalan kulüplerden.

Paceville ile ilgili söylenecekler aşağı yukarı bu kadar, yazımda fazlaca yer adı vermemin nedeni herkesin Malta’yla ilgili en çok merak ettiği kısımlardan birinin bu olması.

Peki bu kadar eğlence arasında İngilizcem gelişti mi? Üç haftada elbette sihirli değnek değdirmiyorlar ama konuşma becerim gelişti. Türk arkadaşlarımın yanı sıra (İsviçreli oda arkadaşım başta olmak üzere) yabancı arkadaşlarım da oldu, onlarla pratik yaptım. Derslerdeyse dinleme becerisini geliştirmeye yönelik çalışmalar yaptık, sınıf içi münazaralar düzenledik ve bence bir dilin olmazsa olmazı “deyimleri” öğrettiler. Verimli geçti.

Valetta

Malta'da Yapılabilecekler

Denizi Akdeniz. Suyu çok tuzlu fakat çok berrak. Otele yakın olan herkese açık bir plajda (Sliema Surfside’ın plajı) çokça vakit geçirdik fakat plajların çoğu alıştığımız gibi kum değil engebeli kayalıklar. Deniz çok temiz olsa da çok fazla denizanası var, dikkatli olmak gerek.

Comino adası

Malta’da benim gittiğim okul olan EC’nin organize ettiği aktivite & geziler arasından önerebileceklerim ise aşağıda:

Splash & Fun Aquapark’a gidebilirsiniz.

Mellieha Bay’de barbekü yapabilirsiniz.

Night Boat Party’e katılabilirsiniz.

Comino gezisi gerçekleştirebilirsiniz.

Mdina gezisi yapabilirsiniz. İmdina diye okunuyor, bir slow city ve Orta Çağ şehri. Özel bir keki var, Fontanella’da yenilebilir.

Valetta (başkent) gezisi yapabilirsiniz. 5D Audovisial Show’u izleyebilirsiniz.

Gozo gezisine katılabilirsiniz. Ücreti 25 Euro.

Günübirlik Sicilya gezisi (120 Euro, tavsiye ederim. Palermo, Catania, Etna Yanardağı’na gidildi, yerel rehber eşliğinde-Sliema’dan 1,5 saatlik feribotlarla Palermo’ya ulaşım sağlandı.)