Erzurum Gezi Rehberi ve Palandöken'de Kayak Snowboard Keyfi

GEZGİNLER ERZURUM'DA TURDA, PALANDÖKEN'DE KARDA KAYAKTA
Bir grup seyahat ve yemek bloggerı ile Gezimanya yazarlarının da aralarında bulunduğu kalabalık sayabileceğimiz bir grupla Gezimanya.com ve Xanadu Snow White Hotel işbirliği ile gerçekleşen bir organizasyonda Erzurum’u ve Palandöken’i keşfettik. Ben de Kesfetsene.com’u temsilen etkinliğe katılma şansına eriştim. Erzurum gezisi yapmak isteyenlere veya Palandöken’e kayak turu gerçekleştireceklere gözlem ve tavsiyeleri paylaşmaya çalışayım. Bir de kısa Erzurum turu rotası çizelim.

Güncel Erzurum hava durumuna bakmaya gerek görmeden soğuğa, hatta çok soğuğa göre hazırlanmış bavullar, sonundaTürkiye’nin en iyi kayak pistlerinden Palandöken’de snowboard yapacak olmanın heyecanı, Erzurum’un meşhur cağ kebabı ve kadayıf dolmasını yerinde tatma şansı, Erzurum’da gezilecek yerler listesinin en başında bulunan Çifte Minareli Medrese’nin tarihi haşmeti ve Dadaşların hikayesini onlardan dinleme heyecanı ile yola koyulduk. Tam da olması gerektiği gibi küçük aksilikleriyle, kayak sırasında başa gelebilecek ufak kazalarıyla, -20’nin altında buz gibi havada ve bunları yok sayarsak o soğukta Xanadu’da spa keyfiyle, yeni arkadaşlıklarla, eğlenceli, tadından yenmez bir hafta sonu aktivitesiyle döndük şehirlerimize ve bloglarımıza.

İstanbul’dan Erzurum’a ve Palandöken'e ulaşım aslında oldukça kolay. Uludağ, Kartalkaya ve Kartepe gibi coğrafi olarak yakın kayak tesislerini düşündüğümüzde Palandöken (ve Konaklı) uzak görünüyor olsa da Erzurum’un dağa yakın kurulu bir şehir olması ve Palandöken’in Erzurum Havalimanı’ndan sadece 15-20 dakika mesafede oluşu, Dadaşlar diyarında kayak ve snowboard keyfini bizlere yakınlaştırıyor. Bagajsız bir yolcu Erzurum Havalimanı’nda indiğinde hemen kapıdaki servislerle, ticari taksiler veya otellerin shuttle’larıyla 20 dakikada dağa, otelin kayak odasından da 10 adımda pistlere ulaşabiliyor. Bu şahane bir lüks, tüm kar odaları ve oteller pistlerin yanı başında… Ankara için de bu durum geçerli.

Özetle İstanbul-Erzurum uçuş süresi yalnızca 1 saat 55 dakika civarlarında. Rötarsız bir uçuşla Sabiha Gökçen veya Atatürk Havalimanı’ndan 2,5 saatte pisttesiniz. Ankara-Erzurum uçuş süresi 1 saat 15 dakika olduğundan 40 dakikalık bir kâr daha var. İzmir-Erzurum uçuş süresi ise 2 saat. İstanbul ile aynı hesap diyelim.

Palandöken’in ve Xanadu Snow White Hotel’in pistlerinin en önemli özelliklerini şöyle sıralayabilirim:

• Havalimanına çok çok yakın (otogara ve Erzurum Tren Gar’ına daha da yakın).
  • Türkiye’de yapay kar uygulaması yapılan tek pist. Dolayısıyla yağış olmasa dahi kar var ve tesisler kullanıma açık.
  • Pistlerde gece ışıklandırması var ve her gün 20.00’ye kadar açık. Dolayısıyla Türkiye’de kayak yapılacak en uzun günlük süre Palandöken’de.
  • Sezon çok uzun. Aralık – Mart arası 4 tam ay.
  • Doğal kar kalitesi de yüksek. Hem kayakçıların hem de boardçuların seveceği alternatifler var. Palandöken kar kalınlığı yeterli olsa da yapay karla da destekleniyor. Mükemmeli yakalıyorlar.
  • Eğlence aktiviteleri olması gerektiği kadarla sınırlı. Bu da kış sporu yapanları sadece sıradan after ski partiler ve hafif eğlenceler ile mutlu edecek kadar var. Dolayısıyla sadece konser dinlemeye veya dağda eğlenceye gelen kalabalık kitle burada pek yok. İşletmeler ve şehir için bir dezavantaj olabilir ancak aktif kış sporcuları ve meraklılar için nimet, nimet : )
  • 2011’de Erzurum’da düzenlenen Kış Olimpiyat Oyunları, bölgeye yatırımı getirdi. Liftler ve pistler kadar, alternatif kış sporları için de imkan var.

3 SAATTE ERZURUM GEZİSİ

Muhafazakar kimliğiyle bilinen Erzurum’un gezilecek yerleri de bu kimliğin alt oluşumlarına sebep verir cinsten tarihi ve dini yapılar üzerine kuruluyor. Aynı şekilde asırlar boyu çok devlete ev saipliği yapan şehrin savaş ve savunma sistemleri ile İpek yolu başta olmak üzere ticaret hayatı geçmişi de kentin miraslarına şekil verir. Ayrıca Erzurum’un civarındaki doğal güzellikler de ilgi çekici olabilir.

Şehrin nispeten küçük oluşu ve ana yapıların birbirine yakılığı yürüme mesafesinde keşif imkanı sağlıyor. Erzurum’un merkezi Cumhuriyet Caddesi’dir. Yolunuza buradan başlamanızı öneririm. Duraklarınız üzerinde -isterseniz sırasıyla- Erzurum Çifte Minare (Çifte Minareli Medrese), Erzurum Ulu Camii, Erzurum Kalesi ve Saat Kulesi, birinin Saltuklu Devleti’nin kurucusu Emir Saltuk’a ait olunduğu düşünülen mezar yapıları Üç Kümbetler ve Yakutiye Medresesi var. Biraz yürüyerek meşhur Oltu taşı ürünlerini görebileceğini ve satın alabileceğiniz Taşhan ve Kurtuluş Savaşı'mızın en önemli duraklarından Erzurum Kongre Binası listemizin devamında.

Yakutiye Medresesi günümüzde müze olarak hizmet veriyor. Erzurum Etnografya Müzesi’nde etnik tarihin ürünlerini ve kültürel parçaları görebilirsiniz. Saydığımız binalardan ücretli girişi olan bir tek bu ve Yakutiye Medresesi’ne giriş ücreti yalnızca 5 TL. Müze kart geçerli, Pazartesi hariç her gün 08.00-19.00 arası açık.

Yemek arasında Erzurum’un en meşhur yemeği cağ kebabını tadabilirsiniz. Erzurum mutfağının genelde et ve hamur üzerine kurulu olduğunu da hatırlatalım seçenekler zevkinize bağlı.

Erzurum turunuzun devamında araçla gitmenizi önereceğim Erzurum Kongre Binası, Cumhuriyet’imizin kuruluş aşamasının önemli duraklarından. Eski bir Ermeni okulu olan binayı ne yazık ki yangın sonucu yitirmişiz. Günümüzde tekrar inşa edilmiş ve şuan bir sergi alanı olarak da kullanılıyor. Kongrenin yapıldığı salon (oda) eski sıralarla ve sıralar üzerindeki isimliklerle o zorlu günleri hatırlatıyor.

Yine araçla gideceğiniz Aziziye Tabyaları ve Nene Hatun’un Mezarı Erzurum’da gezilecek diğer önemli noktalardan. Şehrin Rus işgali karşısındaki savunmasında önce düşen tabyaları henüz 20 yaşında genç bir Anadolu kadını Nene Hatun’un uyardığı halk koruyor ve tarihe önemli bir kayıt düşünüyorlar. Vefatından sonra Nene Hatun da buraya defnedilmiş; şehre hakim, manzaralı bir kabri bulunuyor ve ziyarete açık. Tarihi tabyalar da yanı başında.

Ayrıca bize denk gelmeyen Erzurum Evleri konusunda da öneriler var. 12 eski tarihi evin restoran, kafe gibi hizmetler sunmasıyla konuklara yerel bir deneyim yaşatılıyor.

ERZURUM CİVARINDA GEZİLECEK YERLER
Bizim gitmediğimiz ancak rehberimizden ve internetten aldığımız bilgilere göre size önereceğim çeşitli noktalar var. Çoğunu kısa bir araştırmayla öğrenebilir, Doğu Anadolu turunuzun duraklarından sayabilirsiniz:

• Elbette kış sporları ve doğa keyfi için Palandöken ve Konaklı Kayak Merkezleri
  • Rafting için İspir
  • Tortum Yedi Göller, Tortum Şelalesi ve Tortum Gölü

document.write("");

Taflan Kandemir

Dünya vatandaşı olma yolunda ilerlediğim hayatımın en önemli önceliklerinden biri seyahat keşfetmek ve paylaşmak.