Ganj'ın Kutsal Çocuğu Varanasi

Hindistan’ın kutsal şehirlerinden biri olan, Ganj nehri kenarındaki Varanasi’ye uzun bir tren yolculuğundan sonra ,sabahın erken saatlerinde vardık ve trenden dışarı adım atar atmaz bir sürü rikşa sürücüsü etrafımızi sardı. Bu konuda rehberimizde uyarılar var; pazarlık yapmak, mümkünse istasyonun biraz dışında ve uzağında kendi halinde bekleyen bir rikşa sürücüsüne yanaşmak, normalin çok üstünde bir turist fiyatı ödemek zorunda kalma riskinizi düşürüyor. Bizi rehberimizde bahsi geçen Uma Guesthouse’a götürmesi için bir tuktuka (rikşanın diğer adı) attık kendimizi. Özellikle bu otelde kalmak istedik çünkü burası aynı zamanda şehrin çocuklarına daha iyi eğitim ve yaşam imkanları sunmaya çalışan Learn for Life Society’e bağlı ve ödediğimiz ücretin bir kısmı bağış olarak bu kuruma gidiyor.

Varanasi’nin kalbi, eski şehir kısmında ve burada bulunan Ghat’larda atıyor. Ghat’lar Ganj nehri boyunca karşılaşılan, nehrin içine doğru inen basamaklara deniliyor. Bunların bir kısmını halk Ganj’da banyo yapmak için kullanırken, belirli bir kısmı da ölüleri yakmak için kullanılıyor.

Varanasi Hindu’lar için Hindistan’ın en kutsal şehirlerinden bir tanesi. İnanışa göre Varanasi’de ölmek, ölüm ve yeniden doğuş çemberinden kurtulmak demekmiş. Bu yüzden yaşlı Hindular ölmek için bu şehre geliyor. Yine bu yüzden buradaki ölü yakma Ghat’larında sık sık ölü yakma törenleri görmek mümkün. Ara sıra Ganj nehrine yakılmadan, sarıp sarmalanarak bırakılmış cesetler görünüyor bulanık sular arasında.

Bunlar niye yakılmamış da suya bırakılmış diye merak edip bir kaç Hindu’ya sorduğumuzda öğreniyoruz ki ölünce yakılmaması gereken bir grup insan var: Hamileler, bebekler, Sadhular (Hint münzevileri), yılan ısırması sonucu ölen insanlar ve cüzzamlılar.
Varanasi’ye hayran kalabilirsiniz… İkinci gününüzde ardınıza bile bakmadan kaçabilirsiniz de… Özellikle daracık, kalabalık ve her an inekler tarafından bir köşeye sıkıştırılabileceğiniz sokaklar, ölü yakma törenlerinde havaya yükselen ve sonrasında da uzun süre havada asılı kalan o tuhaf koku, ölüm ve yaşamın böyle iç içe olduğu bir şehirde olmak bana göre değil diyorsanız, buradan kısa sürede uzaklaşma olasılığınız yüksek.

Ben ölü yakma törenlerinin şehir üstünde bıraktığı o daimi kokuya alışamasam da, sevdim Varanasi’nin küçük ve canlı sokaklarını, güleryüzlü sevecen insanlarını, daracık sokaklarda salına salına dolaşan, yolun ortasına yayılıp yatarak tüm yolu kapatan kutsal ineklerini, ama ille de içinde hayatı ve ölümü barındıran Ganj kıyılarını, Ghat’lardaki manzaraları… İnsanı kısa sürede içine alıveren bir büyüsü var bu kutsal şehrin.

Yolunuz Varanasi’ye düşerse eğer,  bunları yapmayı unutmayın:
• Ganj nehri kenarındaki Ghat’ları tek tek dolaşın. Varanasi halkının, günlük yaşamın ve Hindu adetlerinin en yakından gözlemlenebileceği yerler buralar.

• Kubbesinde 800 kilo altın plaka bulunduğu söylenen ve bu sebeple  daha sokağına girerken yoğun bir polis ve güvenlik kontrolüyle karşılaşilan Vishwanath Tapınağı’nı ziyaret edin.
• Sabahın erken saatlerinde ya da gün batımına yakın Ganj’da nehir turu yapın. Nehir kenarından turistler için gezi tekneleri kalkıyor. Bunlardan birini kiralayarak nehir boyunca küçük bir tur yapmak, hele de gün doğumu ya da gün batımına denk gelirse, harika bir deneyim.
• Akşam gün batımında Ganj kenarında yapılan kutsal Ganga aarti seremonisini izleyin.

• Benares Hindu Üniversitesi kampüsünü ziyaret edin. Asya’nın en büyük universitelerinden biri olan bu üniversitenin yeşillikler içindeki kampüsü oldukça güzel. Ayrıca kampüs içindeki Bharat Kala Bhavan isimli sanat ve arkeoloji müzesi de ziyaret edilebilir.
• Learn for Society kurumunun merkezi olan ve aynı zamanda lezzetli kahvaltıları ile meshur Brown Bread Bakery’e uğramayı unutmayın.
• Ghat’lar bölgesindeki Blue Lassi’de dünyanın en lezzetli lassilerinin tadına bakın; özellikle elmalı olanı tavsiye edilir. Lassi, Asya ülkelerinde sofranın vazgeçilmez içeceklerinden olan, bizdeki ayrana benzeyen ama tatlı, yoğurtlu bir içecek. Mango, muz, elma gibi pek çok farklı aromada olabiliyor.
• Son olarak, yoga meraklıları için bir not: Meşhur yoga hocası Sunil Kumar’ın Yoga Training Center adını verdiği küçük stüdyosunda yoga derslerine katılabilirsiniz.

*** Şilan Küçükokur Bartel'in diğer gezi yazılarını http://seyahatgunlukleri.wordpress.com/ adresinden de takip edebilirsiniz.

ŞİLAN KÜÇÜKOKUR BARTEL

ŞİLAN KÜÇÜKOKU…

Uzun yıllar İstanbul'da pazarlama profesyoneli olarak çalıştıktan sonra, plazalara ve kurumsal hayata veda ederek Berlin'e yerleşti.