HİNDULAR’IN HAC YERİ... VARANASİ

Varanasi’ye inişimiz sonrasında, bizi havaalanında rehberimiz karşılıyor. Adı Daya. Hindistan’da kişileri giyim tarzlarından net olarak ayırt edebiliyorsunuz. Belli ki Daya üst kasttan geliyor. Daha sonra konuştuğumuzda da tahminimizin doğru çıktığını anlıyoruz. Babası avukat, abisi dişçi. Kendisi de hobi olarak rehberlik yapıyor...

Varanasi’de 3.1 milyon insan yaşıyormuş. Dünyanın en eski yerleşim yerlerinden biri olarak biliniyor. Aynı zamanda Hindular’ın hac yeri.

Varanasi’nin ilk adı “Kesh”, sonra “Benares”e çevriliyor. En son adı ise şimdiki adı olan “Varanasi”. Bu isim bu bölgede Ganj’a dökülen iki nehirden geliyor. Kuzeydeki nehrin adı Varuna, güneydeki nehrin adı ise Asi. Bunların birleşimi ile “Varanasi” ismi oluşturulmuş.

Varanasi’deki Saranath Tapınağı özel bir önem taşıyor. Buda’nın 6 yıl boyunca banyan ağacının altında oturup aydınlandıktan sonra döndüğünde, öğretilerini ilk paylaştığı yer olarak biliniyor.

Varanasi

Varanasi’de en önemli gelir kaynağı tarım ve ipekçilik. Özellikle Uzakdoğu’ya çok fazla ipek ihracatı yapılıyormuş. Varanasi’de trafik de diğer şehirlerden farklı değil. Trafiğin olmazsa olmazı ise küçücük arabalara doluşmuş, kolları bacakları dışarı sarkan insanlar.

Varanasi’de kalacağımız yer Ramada Otel. Otelimiz çok güzel ve bakımlı. Otele yerleştikten sonra, akşam Ganj nehri kıyısında yapılan seramoniyi izlemeye gidiyoruz. Burada her gece 7 rahip Ganj’a iyi niyetlerini sunmak için tören yapıyorlar.

Varanasi şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Aashray, Ram Bhawan Residency, Granny's Inn güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Gangotri Paying Guest House, Sojourn, Taj Nadesar Palace. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Stay Banaras, Vedic Villa, Tree of Life Resort & Spa, Varanasi gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Lake View Hotel, HOG HOSTEL VARANASI, Hostale Assi tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Varanasi aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Varanasi-1

Hinduizm’de bir kaç tane anne kavramı var. Annenin 1. anlamı bizi doğuran kişi, 2. Anlamı inek, 3. Anlamı ise Ganj nehri, 4. Anlamı toprak ana.

İnek anlamının nedeni, anne sütüne en yakın süt inek sütü olduğu için. Ganj nehri’nin anne olarak nitelendirilmesinin nedeni ise onlar için kutsal olması. Çünkü su insan hayatında hayati bir öneme sahiptir ve nehir insanın içindeki kötülükleri temizler. O nedenle Ganj’ı da anne olarak görüyorlar. Toprak ana’ya da anne demelerinin nedeni herşeyin topraktan geliyor olması.

Ganj nehri kenarında akşam töreninden başka sabah da tören yapıyorlar. Sabah Ganj Anaya kahvaltı sunuyorlar, akşam da akşam yemeği. Adı da Aarti seramoni.

Akşamki törende yedi olan rahip sayısı, sabahki törende sadece bir tane. Seramoni başlangıcında mantralar söyleniyor, sesleriyle Ganj anayı çağırıyorlar. Daha sonra tütsüler yakıyorlar, bu tütsülerin kokusu yemek kokusu yerine geçiyor. Daha sonra ateşler yakıyorlar, bunun önemi de ateşin herşeyi yakabilecek güçte olması, insanın süper egosu da dahil. Ateş bütün kötülükleri yok edebilecek güce sahip.

Varanasi-2

Hindular için Varanasi çok büyük öneme sahip. Katolikler’in Roma’sı, Müslümanlar’ın Mekke’si gibi. Bu şehir Tanrı Shiva’ya aitmiş. Tüm Hindular hayatlarında en az bir kere buraya geliyor, maddi gücü olanlarsa defalarca.

Hindu dinine göre 3 önemli Tanrı var; birincisi Brahma, brahma dünyayı ve oluşumu temsil ediyor. İkincisi Vishnu,Vishnu ise koruyucu tanrı. Üçüncü önemli tanrı olan Shiva ise kötülükleri yok ediyor. Aslında yok edici tanrı olarak da geçiyor, ama sadece kötülükleri yok ediyor.

Her gün buraya binlerce insan dua etmeye geliyor. Eğer çok dinine bağlı bir insan ise, evinden çıkıp Ganj’ın kıyısına çıplak ayak yürüyerek geliyor. Aslında tüm Varanasi’ye, Shiva’nın devasa bir tapınağı denebilir. Varanasi’de irili ufaklı 5.000’in üzerinde tapınak bulunuyor.

Nehir kenarında çok sayıda saray var. Çünkü eski zamanlarda krallar da buraya gelip, ölümü bekliyorlarmış. Çünkü burada ölürlerse ruhlarının tamamen arınacağını, bir daha dünyaya gelmeyeceklerine inanıyorlar, yani reakarnasyonun sonu demek oluyor.

Varanasi-3

Buraya gelip dua ederek bekleyenlere, devlet eski sarayları açmış. Ama devlet sadece 2-3 günlük konaklamayı karşılıyor. Daha uzun süre kalmak isteyenler ise kendilerine başka bir yer buluyor, ya da bulamazlarsa sokaklarda yatıyorlar. Daha doğrusu bu maddi gücü yetersiz kişilerin konaklamalarının yarısını devlet, geri kalan yarısını da Hindistan’ın ileri gelen zenginleri karşılıyor. O eski sarayların bir kısmı da otel ve müze olarak kullanılıyor.

Sanskritçe Hindular için çok önemli bir dil. Bu bölgenin Sanskritçe’de birden fazla ismi mevcut; Saşi (ışık demek), Benaras ve Varanasi. Ama Hindular bölge için “Kasi” ismini tercih ediyorlar.

GÖKÇE YILMAZ

1982 yılında İstanbul’da doğdum. İlk ve orta öğretimini Sinop’ta gördükten sonra, lise eğitimi için İstanbul’a yerleştim. HASAL’den 2000 yılında mezun olduktan sonra babamın yolunu izleyerek İstanbul üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesine girmeye hak kazandım ve Cerrahpaşa’lı olmanın ayrıcalığını yaşadım. 2008 yılında girdiğim TUS sınavı...