Mimarinin ve Lezzetin İzinde: Beypazarı

Osmanlı mimarisinin izlerini sürmeye, günümüze kadar yaşatılmış bir tarihi yaşamaya gidiyoruz. Ünlü Beypazarı, Ankara’nın küçük bir ilçesi. İlk adı Laginia olan Beypazarı, Hititler, Romalılar, Bizanslılar, Anadolu Selçukluları ve Osmanlı dönemlerini yaşamış ve çok önemli bir rol oynamış, Türkmen boylarına da ev sahipliği yapmış.

Beypazarı'nı ünlü yapan belki de tarihî konakları ve eski evleri. Arnavut kaldırımlı çıkmaz sokaklarının iki yanına dizili yaklaşık 3.500 civarında ahşap evleri, konakları ile tarihî dokusunu günümüze kadar korumayı başarmış. Cumbalı evleri veya kuşganalı (evlerin tavan arasındaki bölümünün çatıdan yükselerek çıkan ve depo olarak kullanılan) iki ya da üç katlı ahşap konakları, eski çarşısı yanı sıra doğal güzellikleri ile de şirin mi şirin bir beldemiz.

Beyşehir’e hala yolunuz düşmedi ise bahar ayları bu gezi için bir fırsat, çok da güzel bir seçim. Kentin ara sokaklarında, çıkmaz sokaklarında dolaşın, pazarını gezin, yöresel ürünlerinden alın, ünlü yemeklerini tadın, havuç suyundan için, gümüş hanını gezin ünlü gümüş telkari işçiliği ile tanışın. Ahşap bir konakta konaklayın ve güzel yürekli insanlarıyla tanışın.

Bu arada, Beypazarı'nın UNESCODünya Mirası Listesi’ne girmesi için dosya hazırlandığını duydum ve çok mutlu oldum.

Beypazarı'nın kuzeyinde yer alan İnözü Vadisi; doğal bitki örtüsü ve kültürel kalıntıları ile oldukça zengin bir görünüme sahip. İki tarafı balıksırtı görünümünde yükselen dik kayalardan oluşan vadi görülmeye değer.

Şehrin tüm güzelliklerini, tarihî doku ve konakları şehre hâkim bir tepen görebileceğiniz Hıdırlık Tepesi’ne çıkın ve eşsiz manzarayı fotoğraflayın.

Rumlar ile yapılan bir savaşta şehit düşerek buraya gömülen, Osman Gazi'nin dedesi olan Gazi Gündüzalp'in Türbesi, Beypazarı'nın 20 km batısındaki Hırkatepe köyünde.

"Yaşayan Müze" 19. yüzyılda yapımına başlanılan Abbaszade Konağı'nda, Osmanlı döneminin mimarisine sahip konak, belediye tarafından restore edilerek müze olarak hizmete açılmış.

**Tarih Müzesi’nde, 150 yıllık konak içinde Osmanlı döneminden kalan tarihî eserler sergilenmekte.

Ben ahşap konakları hele de cumbalı olanları pek beğenirim, bu nedenle de Beypazarı’nda otele dönüştürülmüş bir konak oteli tercih ettim: Bey Konağı. Zaten otellerinin çoğu, orijinal mimarisine uygun olarak restore edilmesiyle oluşmuş. Cırcırlar, Çakır Hafızlar, İpekyolu ve biraz dışındaki Çeşmelibağ konaklarını da gezdim tabii.

Konakların dışında gezebileceğiniz yerler arasında Beypazarı Yaşayan Müze, Türk Hamam Müzesi, Beypazarı Kent Tarihî Müzesi, Karaşar Yaylası Suluhan Camii, Beypazarı Çarşısı da bulunuyor. Gümüşçüler Çarşısı’nda gümüş, bakır, el emeği dantel, bindallı gibi çeyizlik Anadolu ürünlerini de bulabilmeniz mümkün.

Beypazarı’ndan ne alınır, ne yenir?

• Beypazarı kurusu dedikleri tereyağlı kuru galeta. Süt, tereyağı, un ile hazırlanan meşhur kurular Beypazarı'nın tarihî taş fırınlarında pişiriliyor. Örneğin; Arabul ya da Cihan Fırınlarını tercih edebilirsiniz.
  • Tarhana, erişte, 80 - 100 katlı baklava,  incecik yaprak dolma, bazlama, Beypazarı simidi.
  • Türkiye'nin havuç üretiminin yarısı burada gerçekleşiyor, havuç ve türevlerinden oluşan lezzetler, havuç suyu, lokumu, cezeryesi gibi çeşitli tatlıları tadabilirsiniz.
  • Beypazarı maden suyu, Osmanlı şerbeti de tadılmalı.

Beypazarı’nda nerede yenir?

• Tarihî Güveç Fırını (çarşının hemen yan sokağında, 1300’lü yıllardan kalma. Fırın üstündeki tuğradan ne kadar eski olduğunu görebilirsiniz) Meşhur tarihî taş fırınlarda güveçte uzun uzun pişirilen etli pilavı es geçmeyin.
  • Zerde Cafe & Restaurant’a da uğramalısınız.
  • Fatma Teyzenin Yeri'nde gözleme ve ayran mutlaka mideye indirilmeli.

Beypazarı’nda nerede kalınır?

Genellikle 6-7 odalı ve üç katlı cumbalı konaklar şeklinde oteller. Beypazarı butik otellerinin birçoğu oda kahvaltı hizmet veriyor. Ancak yöreye ait birçok lezzeti tadabilmeniz için mutfakları her zaman hizmete açık. Yılın her dönemi hizmet sunan Beypazarı otellerinin tadı özellikle bahar aylarında daha da güzel oluyor. Beypazarı otellerinde konaklarken, yöre halkının güler yüzü ve samimiyeti sizi evinizde hissettiriyor. Tarihle iç içe konakların çoğu günümüz konforuna da sahip. Beypazarı otelleri, uygun fiyat seçenekleri ile size güzel bir tatil fırsatı sunuyor. Gitmeden önce rezervasyon yaptırmayı ihmal etmeyin. Çakır Hafızlar Konağı ve Bey Konak’a bir göz atabilirsiniz.

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım.